چکیده:
حساسیت اخلاقی یکی از معیارهای صلاحیت حرفه ای پرستاران محسوب می شود و بر عملکرد اخلاقی و ارتقای ارتباط بین پرستار و بیمار موثر است. تاکنون تعریف روشن و صریحی از این مفهوم ارائه نشده است. این تحقیق کیفی با هدف تبیین معنی حساسیت اخلاقی از دیدگاه دانشجویان پرستاری انجام شد. به این منظور مصاحبه نیمه ساختاریافته با 18 دانشجوی پرستاری انجام گردید و تجزیه و تحلیل محتوا به روش باکستر انجام شد. یافته های مطالعه چهار درون مایه هدایت و حمایت درونی، شناخت، واکنش صحیح و پاسخگویی و علاقه مندی را شامل می شود. حساسیت اخلاقی دارای ابعاد مختلف شامل وجود احساسات فردی، توانایی های علمی و توان استدلال و تصمیم گیری است که برای دستیابی به آن وجود ویژگی های فردی و آمادگی های آموزشی لازم است. این مفهوم می تواند در آموزش و پژوهش های پرستاری کاربرد داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
" یکی از مشارکتکنندگان در زمینه اهمیت تصمی گیری صحیح چنین بیان کرد (دانشجوی دوم): «من وقتی یه پرستاری رو میبین که حرفش به مرحله عمل میرسه و مصممه، انعطافپذیره، تو موقعیتهای بحرانی که اتفاقی پیش میاد تصمی گیری میتونه انجام بده و این تصمی گیریها به نفع بیمار تموم شده متوجه میش که 401 / فصلنامه اخالق پزشکی سال ششم، شماره بیست و دو، زمستان1931 واقعا با اخالقه و میتونه تمام جوانب رو در نظر بگیره و یه تصمی گیری درست رو در اون موقعیت انجام بده».
601 / فصلنامه اخالق پزشکی سال ششم، شماره بیست و دو، زمستان1931 بحث بر اساس درک دانشجویان پرستاری، مفهوم حساسیت اخالقی را میتوان واکنش صحیح و مناسبی دانست که مبتنی بر انگیزههای درونی و بیرونی و همراه با شناخت همهجانبه از خود و دیگران بوده و سبب میگردد تا پرستار در مقابل مددجویان و اعضای تی سالمت احساس مسؤولیت کرده و خود را پاسخگو بداند.
). 211 / فصلنامه اخالق پزشکی سال ششم، شماره بیست و دو، زمستان1931 نتیجهگیری حساسیت اخالقی به عنوان یک مفهوم علمی نشاندهنده ابعاد مختلف این مفهوم شامل وجود احساسات فردی، تواناییهای علمی و توان استدالل و تصمی گیری است، لذا برای دستیابی به این ویژگی ه وجود ویژگیهای فردی و ه آمادگیهای آموزشی الزم است، هرچند که این مطالعه در جامعهای محدود و فقط از دیدگاه دانشجویان پرستاری انجام شده است، بنابراین نتایج آن قابل تعمی نیست، اما نتایج آن میتواند زمینهای برای مطالعات دیگر در این زمینه را فراه تبیین معنی حساسیت اخالقی در دانشجویان پرستاری: یک تحقیق کیفی آورد و همچنین توجه به ابعاد این مفهوم در برنامهریزیهای آموزشی میتواند مورد توجه قرار گیرد."