چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، برآورد تمایل به پرداخت گردشگران ساحلی و بررسی عوامل موثر بر آن است. سوالات این تحقیق، عبارتند از :الف- آیا گردشگران ساحلی تمایل به پرداخت دارند؟ ب- عوامل موثر بر تمایل به پرداخت گردشگران ساحلی کدامند؟برای پاسخ به سوال اول، تعداد 1100 پرسشنامه در سال 1389 میان گردشگران ساحلی نوار ساحلی استان مازندران توزیع شد و با به کار گیری روش ارزش گذاری مشروط، تمایل به پرداخت گردشگران ساحلی برآورد گردید. برای پاسخ به سوال دوم، با استفاده از نتایج برآورد، میزان تمایل به پرداخت و با به کار گیری مدل لجیت، عوامل موثر بر تمایل به پرداخت برای گردشگری ساحلی برآورد و بررسی شد. بر اساس محاسبات انجام شده، میانگین تمایل به پرداخت گردشگران به منظور استفاده ی تفریحی از ساحل، در سال 1389، 3188 ریال برای هر گردشگر برای هر بازدید و ارزش تفریحی سالانه ی ساحل در این سال، با فرض ده میلیون گردشگر، حدود ۲/3 میلیارد تومان است. همچنین نتایج مقاله ی حاضر نشان می دهد درآمد، سابقه¬ی پرداخت و سطح تحصیلات، بر تمایل به پرداخت گردشگران ساحلی اثر معناداری دارد.
The purpose of this study is to estimate willingness to pay for coastal tourism and examine the effective factors involved. The research questions of this study include: a) Are the coastal tourists willing to pay? b) What are the effective factors for their willingness to pay? To answer these questions, 1100 questionnaires were distributed among coastal tourists across the beach lines of Mazandaran Province, Iran, in 2010. Willingness to pay was estimated by Contingent Valuation Method, and the factors influencing willingness were examined by Logit Model. The results showed that the average amount each tourist willing to pay was 3188 rials, and the yearly recreational value of the beaches was about 32 billion rials. The results also showed that income, previous experience of payment, and education level had a significant effect on coastal tourist's willingness to pay.
خلاصه ماشینی:
سؤالات این تحقیق ، عبارتند از : الف - آیا گردشگران ساحلی تمایل پرداخت دارند؟ ب- عوامل مؤثر بر گردشگری ساحلی کدامند؟ برای پاسخ به سؤال اول ، تعداد ١١٠٠ نمونه در سال ١٣٨٩ از شهرهای ساحلی استان مازندران انتخاب و با به کارگیری روش ارزش گذاری مشروط ، تمایل به پرداخت برای گردشگران ساحلی برآورد شده است .
روش هزینه ی سفر همانند روش ارزش گذاری مشروط مبتنی بر تهیه ی داده ها از طریق مصاحبه و پرسشنامه است که در آن ، تقاضا برای مکان های تفریحی بر اساس تعداد بازدیدهای سالانه از این مکان ها و نیز سایر عوامل ، مانند انواع هزینه های مربوط به سفر، درآمد گردشگر و مشخصات اجتماعی -اقتصادی تعیین می شود.
در این روش ، اگر یک بازدیدکننده در طول سفر، بیش از یک تصمیم برای سفر داشته باشد، ارزش مکان 1 -Reynisdottir 2 -Non-use value تفریحی بیش از حد واقعی برآورد می شود که می تواند نتایج به دست آمده را دچار 1 انحراف کند.
238 منبع : نتایج تحقیق حاضر نتیجه گیری و پیشنهادات مطالعه ی حاضر با انجام یک مطالعه ی میدانی و مشخصا توزیع ١١٠٠ پرسشنامه میان گردشگران نوار ساحلی دریای خزر و به کارگیری روش ارزش گذاری مشروط دوگانه ، تمایل به پرداخت گردشگران ساحلی را در سال ١٣٨٩ برآورد کرده و عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت آنان را مورد بررسی قرار داده است .
حتی اگر تعداد گردشگران ساحلی را ٥ میلیون نفر در نظر بگیریم ، با توجه به نتایج به دست آمده در این تحقیق ، ارزش تفریحی سالانه ی ساحل مازندران ، حدود ١٦ میلیارد ریال برآورد می گردد که نشانگر ارزش قابل توجه منابع تفریحی سواحل مازندران است .