چکیده:
این تحقیق با هدف «بررسی تاثیر درس انقلاب اسلامی بر ارتقاء میزان آشنایی دانشجویان با جنگ نرم » صورت گرفته است. روش تحقیق، توصیفی از نوع علی – مقایسه ای بود. نمونه تحقیق 520 نفر (260 نفر درس انقلاب اسلامی را گذرانده و 260 نفر درس فوق را نگذرانده) از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان بود که با روش نمــونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. جهت جمع آوری داده های مورد نیاز، از آزمون محقق ساخته 64 ماده ای سنجش میزان آشنایی با جنگ نرم، پس از بــرآورد روایی، پایایی، ضریب تمیز و ضریب دشواری استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های مناسب آمار توصیفی و نیز از آزمون t برای گروه های مستقل و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه با بهره گیری از نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که، از بین دانشجویانی که درس انقلاب اسلامی را گذرانده اند، 9/1 درصد در سطح کم، 3/47 درصد در سطح متوسط و 8/50 درصد در سطح زیاد، با جنگ نرم آشنایی داشتند و در بین دانشجویانی که درس انقلاب اسلامی را نگذرانده اند، 5/33 درصد در سطح کم، 3/62 درصد در سطح متوسط و 2/4 درصد در سطح زیاد، با جنگ نرم آشنایی داشتند و بین میانگین میزان آشنایی دانشجویان دو گروه با جنگ نرم تفاوت معنادار مشاهده شد، گذراندن درس انقلاب اسلامی در میزان آشنایی دانشجویان با جنگ نرم در مجموع و نیز در دو بعد فرهنگی و اجتماعی موثر بوده است اما در بعد سیاسی موثر نبوده است، همچنین دانشجویان ضعیف از نظر پیشرفت تحصیلی، کمترین میزان آشنایی با جنگ نرم را داشتند.
خلاصه ماشینی:
١-٢: آیا میزان آشنایی با جنگ نرم در بعد فرهنگی بین دانشجویان مورد مطالعه متفاوت است ؟ جدول ٣: مقایسه میانگین میزان آشنایی دانشجویان دو گروه با جنگ نرم در بعد فرهنگی شاخص آماری گروه دانشجویان تعداد میانگین انحراف معیار مقدارt درجه آزادی سطح معناداری )به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به اطلاعات جدول شمارة ٣، میانگین نمــرات دانشجویانی که درس انقلاب اسلامی را گذرانده اند،(١٠/١٤) و بزرگتر از میانگین نمرات دانشجویانی است که درس فوق را نگذرانده اند (٦/٥٢) و از آن جایی که مقدار t محاسبه شده از مقدار t بحرانی در سطح ٠/٠٠١ = و با درجه آزادی ٥١٨ = df بزرگتر است ، ٣/٢٩ = (٥١٨ و٠/٠٠١)ب t ، بنابراین ، بین میانگین نمرات دانشجویان دو گروه در خصوص میزان آشنایی با جنگ نرم در بعد فرهنگی تفاوت معنیداری وجود دارد.
با توجه به این که میانگین نمرات گروه دانشجویانی که درس انقلاب اسلامی را گذرانده اند بزرگتر است با٩٩% اطمینان میتوان نتیجه گرفت که درس انقلاب اسلامی بر ارتقاء میزان آشنایی دانشجویان با جنگ نرم در بعد فرهنگی مؤثر بوده است .
با توجه به این که میانگین نمرات گروه دانشجویانی که درس انقلاب اسلامی را گذرانده اند بزرگتر است ، با٩٩% اطمینان میتوان نتیجه گرفت که درس انقلاب اسلامی بر ارتقاء میزان آشنایی دانشجویان با جنگ نرم در بعد اجتماعی مؤثر بوده است .