چکیده:
هدف: مطالعه حاضر با هدف آزمون ساختار عاملی و ویژگی های روان سنجی پرسشنامه باورهای خودکارآمدی تحصیلی (ASEBQ؛ زاژاکووا، لینچ و اسپنشاد، 2005) انجام شد. روش: پرسشنامه باورهای خودکارآمدی تحصیلی و پرسشنامه استرس تحصیلی (ASQ، زاژاکووا و همکاران، 2005) بر روی 284 دانشجو (100 پسر و 184 دختر) که با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده بودند، اجرا شد. به منظور تعیین روایی عاملی ASEBQ از روش آماری تحلیل عامل اکتشافی و به منظور بررسی همسانی درونی ASEBQ از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعه روایی همگرای ASEBQ، ضریب همبستگی بین نمره کلی باورهای خودکارآمدی تحصیلی و استرس تحصیلی ادراک شده دانشجویان گزارش شد. یافته ها: نتایج تحلیل مولفه های اصلی با استفاده از چرخش اوبلیمین نشان داد که ASEBQ از چهار عامل اطمینان به توانایی خود در انجام موفقیت آمیز تکلیف در کلاس، اطمینان به توانایی خود در انجام موفقیت آمیز تکالیف در بیرون از کلاس، اطمینان به توانایی خود در تعامل با دیگران در دانشگاه و اطمینان به توانایی خود در مدیریت موفقیت آمیز کار، خانواده و دانشگاه تشکیل شده است. همبستگی منفی و معنادار بین نمره کلی باورهای خودکارآمدی تحصیلی و نمره کلی استرس تحصیلی، روایی همگرای ASEBQ را تایید کرد. همسانی درونی زیرمقیاس ها و عامل کلی ASEBQ خوب بودند. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر، ثبات ساختار عاملی ASEBQ و روایی این پرسشنامه را برای سنجش باورهای خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان ایرانی نشان دادند
خلاصه ماشینی:
نتيجهگيري: نتايج پژوهش حاضر، ثبات ساختار عاملي ASEBQ و روایی اين پرسشنامه را براي سنجش باورهاي خودکارآمدي تحصيلي در دانشجويان ايراني نشان دادند.
در مطالعه شکري، نوري، فراهاني و مرادي (1389)، نتايج تحليل مؤلفههاي اصلي با استفاده از چرخش اوبليمين ـ که با هدف آزمون ساختار عاملي پرسشنامه تنيدگي تحصيلي بر روي نمونه اي از دانشجويان ايراني (100 پسر و 184 دختر) انجام شد ـ نشان داد که ASQ از چهار عاملِ دشواري عملکرد تحصيلي در کلاس27، دشواري عملکرد تحصيلي در بيرون از کلاس28، دشواري تعامل در دانشگاه29 و دشواري مديريت کار، خانواده و دانشگاه30 تشكيل شده است.
Zajacova, Lynch & Espenshade 4.
Perry, DeWine, Duffy & Vance 3.
Kahn & Nauta 8.
Zimmerman & Martinez-Pons 7.
Bong & Skaalvik 10.
Mone, Baker & Jeffries 9.
Lopez, Lent & Brown 12.
Pintrich & De Groot 11.
Uzuntiryaki & Aydın 13.
Juang & Vondracek 15.
Chemers, Hu & Garcia 18.
Solberg, O’Brien, Villarreal, Kennel & Davis 17.
Leach, Queirolo & DeVoe 20.
Leuwerke & Turley 22.
Ferla, Valcke & Cai 39.
Bassi, Steca, Fave & Caprara 42.
Bandura, Pastorelli, Barbaranelli, &Caprara 41.
Takaki, Nishi, Shimoyama, Inada, Matsuyama, Kumano & Kuboki 44.
Byars-Winston & Fouad 43.
Luzzo & McWhirter 45.
Brenner, Chopra, Talleyrand & Suthakaran 48.
Academic self-efficacy beliefs and quality of experience in learning, Journal of Youth Adolescence, 36, 301–312.
Academic self-efficacy and first-year college student performance and adjustment.
, & Chemers, M.
D. , & Larkin, K.
D. , & Larkin, K.
D. , & Gore, P.
, & Davis, B.