چکیده:
امام خمینی (ره) در گفتمان دفاعی خود برای تحقق اهداف کلان امنیتی- دفاعی دارالاسلام (جهان اسلام) از شیوه تصویرسازی یا بازتولید و بازنمایی «دیگری» به مثابه دشمن و بیگانه استفادهکرد. در این روش امام خمینی (ره) با دیگرسازی استکبار، سطح ملی امنیت و سطح امنیت و دفاع از جهان اسلام را به سطح فراملی یا بینالمللی آن پیوند زد. دفاع از دارالاسلام در گفتمان دفاعی ایشان فقط شامل سرزمین نمیشود، بلکه دفاع از کیان و حوزه اسلام، دفاع از مسلمانانی است که موردحمله و تهاجم قرارگرفتهاند، همچنین دفاع از هجوم بر خود و دفاع از مظلومان و مستضعفان موردتجاوز است. هدف اصلی این پژوهش نشانهشناسی عناصر، استعارهها و اجزای بازنمایی و دیگرسازی استکبار در گفتمان دفاعی (معطوف به جهان اسلام) امام خمینی (ره) در سه سپهر فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است. سوال اصلی این پژوهش آن است که استکبار به مثابه «دیگری» در گفتمان دفاعی ایشان به چه صورت بازنمایی میشود. برای ارائه پاسخ به این سوال، از روش تحلیل گفتمان با اتکاء بر آثار امام خمینی (ره) استفادهشدهاست. در این نوشتار با تاکید بر نشانهشناسی تلاششدهاست بازنمایی استکبار در اندیشه دفاعی او بر اساس "نمایش دیگری" یا "بازنمایی دیگری" در دیدگاه استورات هال بررسیشود
خلاصه ماشینی:
هدف اصلی این پژوهش نشانهشناسی عناصر، استعارهها و اجزای بازنمایی و دیگرسازی استکبار در گفتمان دفاعی (معطوف به جهان اسلام) امام خمینی (ره) در سه سپهر فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است.
com) دانش آموخته کارشناسی ارشد اندیشه سیاسی در اسلام پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی مقدمه حضرت امام خمینی (ره) در گفتمان دفاعی خود از نگاه سختافزاری، یعنی قدرت، تسلیحات، ژئوپولویتیک و اقتصاد فراتر رفته و با رویکرد نرمافزاری بهمعنای استفاده از ساختارهای معنایی زبان، فرهنگ و گفتمان به این امر مینگرد.
بهعنوان نمونه، استفاده حضرت امام خمینی(ره) از عبارات و توصیفات ویژهای که به استکبار جهانی به مثابه «دیگری» نسبتمیدهد، نشانمیدهد که ایشان بر پایه طرز تلقی خود از استکبار، نسبتبه آن چه واکنشی داشته و چگونه آن را توصیفکردهاست، به بیان دیگر «شیوههای مختلف نامگذاری یک پدیده اجتماعی واحد، نشانگر دلبستگیهای گروهی افراد است و با بررسی آن میتوان به این دلبستگیها پیبرد» (سلطانی،1384: 127).
نشانهشناسی عناصر و استعارهها و اجزای بازنمایی و دیگرسازی از استکبار جهانی در گفتمان دفاعی امام خمینی (ره) نشانمیدهد که ایشان در سه سپهر سیاسی، فرهنگی و اقتصادی رویکردهای دفاعی منحصربهفرد خود را در مقابل «دشمن یا دیگری» ایران و جهان اسلام ارائهمیدهند که تلاششد در این پژوهش واکاویشود.
(1997), Representation: Cultural Representation and Signifying Practices, London : Open University Press.
Postmodernism as a Regime of signification", Theory, Culture & Society, Vol. 5(2): 311-336.