چکیده:
هدف : هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل به شیوه¬ی گروهی بر افزایش عملکرد زوج¬های ناسازگار مراجعه¬کننده به مرکز بهزیستی شهرستان بروجن بود. روش : طرح این پژوهش از نوع تجربی با پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه¬ی آماری این تحقیق شامل کلیه¬ی زوج های ناسازگار مراجع ه کننده به اداره¬ی بهزیستی بروجن می¬باشد. نمونه آماری شامل 20 زوج بود که از بین تعداد 31 زوج، از زوج های ناسازگار که به فراخوان محقق برای بهبود عملکرد خانواده پاسخ مثبت دادند، به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. آزمودنی¬ها به طور تصادفی به دو گروه مساوی (10زوج گروه آزمایش و 10 زوج گروه کنترل) تقسیم شدند. ابزار اندازه¬گیری پرسش¬نامه¬ی عملکرد خانواده بود. ابتدا افراد هر دو گروه مورد پیش آزمون قرارگرفتند و سپس آزمودنی¬های گروه آزمایش در 8 جلسه آموزش تحلیل رفتار متقابل شرکت کردند. پس از پایان مداخله بر روی گروه آزمایش ، آزمودنی¬های هر دو گروه به ابزار سنجش خانواده پاسخ دادند. یافته های تحقیق با استفاده از روش¬های آماری کوواریانس تک متغیبری و چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها : یافته¬های به دست آمده نشان داد که بین زوج¬های گروه آزمایش و گروه کنترل از لحاظ عملکرد کلی خانواده و حیطه های آن ( حل مشکل، ارتباط ، نقش ها، همراهی عاطفی، آمیزش عاطفی، کنترل رفتار و کارایی) تفاوت معنی¬داری وجود دارد. نتیجه گیری : با توجه به نتایج پژوهش حاضر می¬توان نتیجه¬گرفت که آموزش تحلیل رفتار متقابل باعث افزایش عملکرد کلی خانواده و حیطه¬های آن در زوج¬های گروه آزمایش در مقایسه با زوج¬های گروه کنترل شد. تعمیم این آموزش به دیگر جنبه¬های زندگی می¬تواند از مشکلاتی که ممکن است برای زوجین به وجودآید، پیشگیری کند
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش سعی بر آن است تا اثر بخشی آموزش به شیوه ی تحلیل رفتار متقابل بر عملکرد خانواده ی زوج های ناسازگار مورد بررسی قرارگیرد.
ترکان (١٣٨٥) در پژوهشی تحت عنوان «بررسی اثربخشی گروه درمانی به شیوه ی تحلیل رفتار متقابل بر رضایت زناشویی» به این نتیجه رسید که رضایت زناشویی زوج های گروه آزمایش را که در درمان گروهی به شیوه ی تحلیل رفتار متقابل شرکت کرده بودند نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون و پیگیری به طور معنی داری افزایش داده است .
یان میشود از آنجا که بروز بیشتر تعارضات زناشویی به علبت نبود ارتباط مناسب یا نداشتن مهارت کافی برای ابراز عواطف یا عشق خود به شریک زندگی در روابط زناشویی است ، لذا پژوهش حاضر به منظور تعیین اثر بخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل به شیوه ی گروهی، بر عملکرد زوج های مراجعه کننده به مرکز مشاوره ی بهزیستی شهرستان بروجن انجام شده است .
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش تحلیل رفتار متقابل باعث بهبود عملکرد کلی خانواده زوجین گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است.
در نهایت ، یافته به دست آمده با نتایج پژوهش انجام شده توسط کریستینسن و شنگ (١٩٩١) که در پژوهشی به این نتیجه رسید که مشکل در برقراری ارتباط سازنده ی متقابل از دلایل عمده ی عملکرد پایین زوج ها و اختلافات زناشویی میباشد و همچنین اصلانی (١٣٨٢) و صفرزاده (١٣٨٣) که بیان میکنند آموزش ارتباط و مهارت های ارتباطی باعث افزایش کارایی عمومی می گردد، هماهنگ است .