چکیده:
هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر رضایت و سازگاری زناشویی زنان متاهل،روستایی شهرستان فارسان بود. روش: این پژوهش، نیمه تجربی بوده. و جامعه¬ی آماری آن، زنان مراجعه کننده به امور بانوان شهرستان فارسان در شهریور و مهر ماه سال 1390بودند. نمونه ی پژوهش شامل 60 زن متاهل بود که به روش داوطلب با جای¬گزینی تصادفی انتخاب شدند و در دوگروه آزمایش و کنترل جای¬گزین شدند. گروه آزمایش، به مدت 9 جلسه هر هفته یک جلسه، تحت آموزش مهارت های زندگی قرار گرفتند و بر روی گروه کنترل هیچ مداخله ای صورت نگرفت. در پایان از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. فرضیه¬ی پژوهش این بود که آموزش مهارت های زندگی رضایت و سازگاری زناشویی زنان روستاهای شهرستان فارسان را افزایش می دهد. ابزار اندازه گیری در این پژوهش، پرسش نامه های رضایت زناشویی انریچ (فرم کوتاه) و سازگاری زناشویی لاک- و الاس بود. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که بین دو گروه آزمایش و گواه پس از اجرای آموزش مهارت های زندگی از لحاظ رضایت و سازگاری زوجین تفاوت معنی داری وجود داشت(001/0 P<). و میزان رضایت و سازگاری زناشویی گروه آزمایش نسبت به پیش آزمون و گروه کنترل به طور معنی داری افزایش یافته بود. نتیجه گیری: آموزش مهارت های زندگی بر افزایش سازگاری و رضایت زوجین روستایی موثر بود
خلاصه ماشینی:
Khajeddin, Riahi, Salehi-VeysiIzadi-Mazidi 9.
Waiting-list جلسه ی پنجم به بعد با ٣٠ نفر به کار خود ادامه داد و پس از انجام مداخله ی آزمایشی(آموزش مهارت های زندگی) از هر دو گروه یک بار دیگر درخواست شد که به این دو پرسش نامه (رضایت و سازگاری) پاسخ دهند.
فرضیه ی اول این بود که آموزش مهارت های زندگی بر سازگاری زناشویی موثر است .
فرضیه ی دوم این بود که آموزش مهارت های زندگی بر رضایت زناشویی موثر است .
نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دادکه مهارت های زندگی برروی رضایت زناشویی تأثیر داشته است .