چکیده:
مقدمه: بررسی رابطه متغیرهای خانوادگی و اختلال شخصیت مرزی، عمدتا نادیده گرفته شده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه جنسیت و تاهل با اثر استرس¬زاهای آزمایشگاهی در وضعیت هوشی مراجعان دارای اختلال شخصیت مرزی است. روش: از میان مراجعان مراجعه کننده به مراکز مشاوره¬ای شهر سنندج، که با تشخیص روانپزشکان، دارای اختلال شخصیت مرزی بوده و همکاری در پژوهش را پذیرفتند، 15 نفر زن و به¬همین تعداد مرد انتخاب شدند. بعد از ثبت ویژگی¬های جمعیت¬شناختی، با آزمون میلون 3، با هدف تایید و کمی کردن تشخیص اولیه، و سپس با استفاده از آزمون هوشی وکسلر بزرگسال، مورد ارزیابی قرار گرفتند. بعد از دو هفته، گروه آزمایشی، همراه با گروه همتای آن، استرسور آزمایشگاهی را تجربه کردند تا واکنش آنها به شکست مشخص شود و متعاقب آن مجددا با آزمون هوشی وکسلر ارزیابی شدند. نتایج حاصل، با استفاده از تحلیل کوواریانس، مورد مقایسه قرار گرفت. یافته¬ها: نتایج، بیانگر ارتباط معنادار تاهل و جنسیت با فعالیتها هوشی مراجعان، در پاسخ به استرسورهای آزمایشگاهی بود. طبق نتایج، متغیرهای تاهل و جنسیت در تعامل با علائم اختلال شخصیت مرزی، در توان به به¬کارگیری توانایی¬های هوشی مراجعان، در موقعیتهای ناخوشایند، مداخله می¬کنند. نتیجه¬گیری: نقش مهمی برای متغیرهای تاهل و جنسیت در در درک سازش¬یافتگی هوشی و اجتماعی مراجعان دارای اختلال شخصیت مرزی قابل توجه است. به¬نظر می¬رسد درک عمیق¬تر مشکلات هوشی و رفتاری این مراجعان، مستلزم توجهی خاص به این متغیرهاست.
خلاصه ماشینی:
Lieb, Zanarini, Schmahl, Linehan Bohus 7.
Ebner-Priemer, Welch, Grossman, Reisch 3.
Jacob, Guenzler, Zimmermann Scheel 5.
Stiglmayr, Grathwol, Linehan Ihorst 11.
Daughters, Lejuez, Kahler, Strong Brown تأیید تشخیص مراجعان و تفاوت آنها با گروه گواه ، با استفاده از آزمون میلون ٣ (جدولهای ٢ و ٣) تحلیل کوواریانس نتایج آزمون هوشی وکسلر بزرگسال گروههای آزمایشی و گواه به تفکیک جنسیت و تأهل و بررسی اثر تعاملی آنها در آغاز توصیف آماری نتایج پژوهش ، در جدولهای ٢ و ٣ ارائه میشود و بعد تحلیل آنها ارائه میشود.
تحلیل واریانس یکسویۀ نتایج مقیاس شخصیت مرزی MCMI-III گروههای (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج به دست آمده بیانگر این است که گروه بالینی وتأهل ، از سویی و گروه بالینی و جنسیت ، از سوی دیگر باواکنش عقلی بیماران دارای اختلال شخصیت مرزی به موقعیت آزارنده و شکست یا ارزیابی منفی کارآمدی حاصل از آن ، به صورت بازداری یا کاهش معنادار کارآمدی عقلی، براساس آزمون استاندارد هوشی وکسلر، در تعامل هستند.
تحلیل کوواریانس تک متغیری نتایج گروهها، بر حسب متغیرهای جنس و تأهل ، در خرده آزمونهای آزمون هوشی وکسلر (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتایج آزمودنیها و با در نظر گرفتن نتایج جدول ٦، معناداری اثر تعاملی گروه × جنسیت به این دلیل است که در خرده آزمونهای محاسبه ، و مکعب ها، زنها کاهش معناداری را نمایان ساخته اند و مردها، در خرده آزمون تکمیل تصاویر.
Shame and implicit self- concept in women with borderline personality disorder, The American Journal of Psychiatry; 164(3), 500.