چکیده:
هدف این مقاله، بررسی ارتباط بین رقابت بازار محصول و بازده سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار است. برای دستیابی به این هدف، شاخص هرفیندال- هیرشمن، شاخص لرنر و شاخص لرنر تعدیل شده به عنوان معیارهای رقابت در نظرگرفته شدند. نمونه مورد بررسی، شامل 87 شرکت در دوره زمانی 1381-1388 است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش به روش داده های ترکیبی بیانگر این است که بین شاخص هرفیندال- هیرشمن با بازده سهام شرکت های مورد بررسی رابطه ی منفی وجود دارد، اما این رابطه معنادار نیست. افزون بر این، بین شاخص لرنر و شاخص لرنر تعدیل شده با بازده سهام رابطه ی منفی معناداری وجود دارد. این یافته بدین معناست که هر چقدر رقابت در بین صنایع بیشتر باشد، بازده سهام نیز بیشتر خواهد بود. به بیان دیگر، شرکت های موجود در صنایع رقابتی بازده بیشتری کسب می کنند که این امر با پیش بینی فرضیه های تخریب خلاقانه و موانع ورود سازگار است.
The purpose of this article is to investigate the impact of product market competition on the stock return of listed companies on the Tehran Stock Exchange. To achieve this aim, Herfindal-Hirshman index, Lerner index and modified Lerner index was considered as measures of competition. The data sample is restricted to 87 companies during 8 years recent period from 1381 to 1388. The results of hypothesis testing using panel data regression indicate that there is a negative relationship between Herfindal-Hirshman index and stock return of the examined companies even after controlling for potential confounding effects. However, this relationship is not significant. Furthermore, there is a significant negative relationship between Lerner index and stock return. The relationship between modified Lerner index and stock return is also significantly negative. Overall, our findings show that the more competition, the more is the stock return. This is consistent with creative destruction hypothesis and barriers-to-entry hypothesis indicating that the competitive industries would earn higher stock returns.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش به روش دادههای ترکیبی بیانگر این است که بین شاخص هرفیندال- هیرشمن با بازده سهام شرکتهای مورد بررسی رابطهی منفی وجود دارد، اما این رابطه معنادار نیست.
3- روش پژوهش هدف اصلی این پژوهش، بررسی ارتباط بین رقابت بازار محصول و بازده سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.
4-2-4- مدلهای آزمون فرضیهها مدلهای زیر برای آزمون فرضیههای پژوهش تخمین زده شدند: مدل 1: مدل2: مدل 3: که در این روابط: : بازده سهام : شاخص هرفیندال – هیرشمن : شاخص لرنر تعدیل شده : شاخص لرنر : نسبت ارزش بازار به دفتری : لگاریتم ارزش بازار سهام : ریسک سیستماتیک (بتا) 4-3- جامعه آماری، روش نمونهگیری و محدوده زمانی با توجه به محدودیت اطلاعات، دوره مورد مطالعه از سال 1381 تا پایان 1388 و جامعه آماری مورد بررسی، کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.
(رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج حاصل از آزمون فرضیههای 1، 2 و 3 بیانگر این است که به ترتیب بین شاخص هرفیندال – هیرشمن، شاخص لرنر تعدیل شده و شاخص لرنر با بازده سهام، رابطهی منفی وجود دارد.
یافتههای پژوهش نشان داد که شواهدی در مورد وجود رابطهی مثبت بین رقابت بازار محصول با بازده سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد.
"Stock Returns and Product Market Competition: beyond Industry Concentration.