چکیده:
اﻣﺮوزه اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ وﺗﺄﺛﯿﺮات آن ﺑﻌﻨﻮان رﺳﺎﻧﻪ ای ﻧﻮﯾﻦ از ﺳﻮی ﻧﻈﺮﯾﻪ ﭘﺮدازان ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ دﻻﯾﻞ و زﻣﯿﻨﻪ ﻫﺎیﻣﺨﺘﻠﻒ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺑﻮﯾﮋه در ﺳﻄﺢ ﺟﻮاﻧﺎن و ﻧﻔﺶ ﻏﯿﺮ ﻗﺎﺑﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ آن در ﺗﺤﻮﻻت ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﻫﻤﯿﺖ ﻣﻮﺿﻮع رااﻓﺰاﯾﺶ داده و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﮔﺴﺘﺮش ﺳﺮﯾﻊ ﮐﺎرﺑﺮان اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ در اﯾﺮان و ﺗﺮﮐﯿﺐ ﺑﺎﻻی ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺟﻮان آن ، ﺿﺮورت ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﭘﯿﺮاﻣﻮن اﺷﮑﺎل ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﮐﻨﺶ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺟﻮاﻧﺎن را اﯾﺠﺎب ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ.درﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﻗﺼﺪ دارﯾﻢ ﺗﺎ ﺑﺎ دﯾﺪی ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﮐﻪ ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮدو ﺑﺨﺶ ﻧﻈﺮی و ﻣﯿﺪاﻧﯽ اﺳﺖ، ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮاﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﺑﺮﮐﻨﺶ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺟﻮاﻧﺎن داﻧﺸﺠـﻮی دﺧﺘﺮ در داﻧﺸﮕﺎه ﺗﺒﺮﯾﺰ ﺑﭙﺮدازﯾﻢ . ﭼﻬﺎرﭼﻮب ﻧﻈﺮی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻧﻈﺮﯾﻪﭘﺮدازان ﮐﻨﺶ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ، رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ، و ﻓﻀﺎﻫﺎی ﻣﺠﺎزی،ﭘﺴﺖ ﻣﺪرن و ﮔﺴﺘﺮه ﻧﻮﯾﻦ ﻫﻤﮕﺎﻧﯽ ﻫﺎﺑﺮ ﻣﺎس ﻣﯿﺒﺎﺷﺪ. . ﺑﺨﺶ ﻣﯿﺪاﻧﯽﮐﻪ ﺑﺼﻮرت ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺎ اﺳﺘﻔـﺎده از ﺗﮑﻨﯿـﮏ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ داده ﻫﺎ را ﺳﻨﺠﯿـﺪه ، ﺗﻮﺻﯿﻒ و ﺗﺤﻠﯿـﻞ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ. ﻧﻤﻮﻧﻪﺗﺤﻘﯿﻖ ﺷﺎﻣﻞ 513 ﻧﻔﺮ از ﺑﯿﻦ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن داﻧﺸﮕﺎه ﺗﺒﺮﯾﺰ ﮐﻪ ﺑﯿﻦ 92- 61 ﺳﺎل ﺳﻦ دارﻧﺪ ، ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ . . ﭘﺮدازﺷﻬﺎ و آزﻣﻮﻧﻬﺎیآﻣﺎری ﻣﺒﯿﻦ اﯾﻦ واﻗﻌﯿﺖ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﺧﻼف ﺗﺼﻮر ﻣﺮﺳﻮم ، اﯾﻦ ﮐﻨﺶ ﻫﺎ از وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﻓﺮدی ﭼﻮن ﺳﻦ ، ﺗﺄﻫﻞ ، ﺗﺤﺼﯿﻼتوﻋﻮاﻣﻠﯽ ﭼﻮن ﻣﯿﺰان ﺳﺎﻋﺎت و ﻫﺰﯾﻨﻪ اﺳﺘﻔﺎده و زﻣﯿﻨﻪ ﮐﺎرﺑﺮد اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﻣﺘﺄﺛﺮﻧﯿﺴﺖ و اﺳﺘﺪﻻل ﻣﯿﺸﻮد ﮐﻪ ﮐﻨﺶ ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽدارای ﻣﺎﻫﯿﺘﯽ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﺑﻮده و ﺗﻔﺎوت ﻫﺎی ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ، ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ، ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ واﻗﻌﯽ از ﻗﺒﯿﻞ ﻧﻬﺎد ﻫﺎیاﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﻋﺘﻘﺎدات و ارزﺷﻬﺎ در ﺑﺮوز آﻧﻬﺎ ﻣﺆﺛﺮ اﺳﺖ و ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﺑﯿﻦ ﺣﻮزه ﻋﻤﻮﻣﯽ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖواﺷﮑﺎل ﮐﻨﺶ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ از ﻗﺒﯿﻞ ﺧﺪﻣﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ـ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ، وﮐﺎﻟﺖ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ، ﺗﻐﯿﯿﺮ ودﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ، ﺗﻌﻠﯿﻢ وﺗﺮﺑﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، آﮔﺎﻫﯽ از ارزﺷﻬﺎی ﻣﺬﻫﺒﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎ دار و ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺿﻌﯿﻔﯽ وﺟﻮد دارد از اﯾﻨﺮواﺳﺘﺒﺎط ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﮐﻨﺶ ﻫﺎی واﻗﻌﯽ رادرﻧﻬﺎد ﻫﺎی واﻗﻌﯽ ﮐﻪ اﻓﺮاد رﻓﺘﺎر ﺧﻮد را در درون آن ﺑﻨﺎ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﮐﺮد .واﯾﻦ اﺣﺘﻤﺎل وﺟﻮد دارد ﮐﻪ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ در ارﺗﺒﺎطﺑﺎ ﻣﺒﺎدﻻت و ﺗﻌﺎﻣﻼت ﺟﻤﻌﯽ آﻓﻼﯾﻦ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﯿﺮد وﻟﯽ اﻟﺰاﻣﺎ اﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﮐﻨﺶ ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﺎﻓﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻄﻮرﯾﮑﻪاﻓﺮادی ﮐﻪ ﺑﺎﮔﺮوﻫﻬﺎی ﺟﻤﻌﯽ آﻧﻼﯾﻦ ارﺗﺒﺎط دارﻧﺪ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ و ﮐﻠﻮپ ﻫﺎی ﻣﺤﻠﯽ، ﺑﭙﯿﻮﻧﺪﻧﺪ وﻟﯽ ﺗﻤﺎﯾﻠﯽ ﺑﻪ ﭘﺬﯾﺮشﻧﻘﺸﻬﺎ ی ﻋﻤﻠﯽ ﺑﺮای اﻧﺠﺎم ﮐﻨﺸﯽ ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ از اﯾﻨﺮو ﺣﻀﻮر اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺎﯾﺪ در ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎی ﺳﻨﺘﯽ ﻫﻤﭽﻮن ﻣﺴﺎﺟﺪ و ﺳﻔﺮه ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ و ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﺪرن آن در ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎ ، ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺮا ﻫﺎ و.. اﺗﻔﺎق ﺑﯿﻔﺘﺪ .
خلاصه ماشینی:
". ﭘﺮدازﺷﻬﺎ و آزﻣﻮﻧﻬﺎیآﻣﺎری ﻣﺒﯿﻦ اﯾﻦ واﻗﻌﯿﺖ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﺧﻼف ﺗﺼﻮر ﻣﺮﺳﻮم ، اﯾﻦ ﮐﻨﺶ ﻫﺎ از وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﻓﺮدی ﭼﻮن ﺳﻦ ، ﺗﺄﻫﻞ ، ﺗﺤﺼﯿﻼتوﻋﻮاﻣﻠﯽ ﭼﻮن ﻣﯿﺰان ﺳﺎﻋﺎت و ﻫﺰﯾﻨﻪ اﺳﺘﻔﺎده و زﻣﯿﻨﻪ ﮐﺎرﺑﺮد اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﻣﺘﺄﺛﺮﻧﯿﺴﺖ و اﺳﺘﺪﻻل ﻣﯿﺸﻮد ﮐﻪ ﮐﻨﺶ ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽدارای ﻣﺎﻫﯿﺘﯽ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﺑﻮده و ﺗﻔﺎوت ﻫﺎی ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ، ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ، ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ واﻗﻌﯽ از ﻗﺒﯿﻞ ﻧﻬﺎد ﻫﺎیاﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﻋﺘﻘﺎدات و ارزﺷﻬﺎ در ﺑﺮوز آﻧﻬﺎ ﻣﺆﺛﺮ اﺳﺖ و ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﺑﯿﻦ ﺣﻮزه ﻋﻤﻮﻣﯽ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖواﺷﮑﺎل ﮐﻨﺶ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ از ﻗﺒﯿﻞ ﺧﺪﻣﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ـ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ، وﮐﺎﻟﺖ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ، ﺗﻐﯿﯿﺮ ودﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ، ﺗﻌﻠﯿﻢ وﺗﺮﺑﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، آﮔﺎﻫﯽ از ارزﺷﻬﺎی ﻣﺬﻫﺒﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎ دار و ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺿﻌﯿﻔﯽ وﺟﻮد دارد از اﯾﻨﺮواﺳﺘﺒﺎط ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﮐﻨﺶ ﻫﺎی واﻗﻌﯽ رادرﻧﻬﺎد ﻫﺎی واﻗﻌﯽ ﮐﻪ اﻓﺮاد رﻓﺘﺎر ﺧﻮد را در درون آن ﺑﻨﺎ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﮐﺮد .
ﻓﺮﺿﯿﻪ : ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ رﺳﺪ ﺑﯿﻦ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ و دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ وﺟﻮد دارد ﺟﺪول ﺷﻤﺎره) 5(ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮن ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن ﺑﯿﻦ ﺣﻮزه ﻋﻤﻮﻣﯽ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ و دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﺣﻮزه ﻋﻤﻮﻣﯽ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ و دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ آزﻣﻮن آﻣﺎری 73/0 ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﭙﯿﺮﻣﻦ 960/0 ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﺎ داری 203 ﺗﻌﺪاد ﻣﻌﺘﺒﺮ ﻃﺒﻖ ﺟﺪول ﺷﻤﺎره )5( ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﯿﻦ ﮐﻨﺶ دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ و ﺣﻮزه ﻋﻤﻮﻣﯽ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ 73/0 ﺑﻮده ﮐﻪ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺿﻌﯿﻔﯽ اﺳﺖ و راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﯿﻦ ﺣﻮزه ﻋﻤﻮﻣﯽ اﯾﻨﺘﺰﻧﺖ و دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ وﺟﻮد ﻧﺪارد و ﻓﺮﺿﯿﻪ رد ﻣﯿﺸﻮد و ﻣﯽ ﺗﻮان ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ در داﺧﻞ ﮔﺮوﻫﻬﺎ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ از اﻋﺘﻤﺎد و ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ دو ﻃﺮﻓﻪ درﺟﻬﺖ ﻫﺪﻓﯽ از ﻧﻈﻢ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﺷﺨﺼﯽ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ وﺟﻮد ﻧﺪارد و ﺑﺎﯾﺪ دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ در ﺟﺎﻣﻌﻪ واﻗﻌﯽ روی ﺳﺎﺧﺖ و وﻇﺎﯾﻒ آن اﯾﺠﺎد ﮐﺮد ."