چکیده:
ﭼﮑﯿﺪهارﻣﻨﻪ اﯾﺮان ﯾﮏ ﮔﺮوه ﻗﻮﻣﯽ ﻣﺬﻫﺒﯽ اﯾﺮاﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ در ﻃﻮل ﺗﺎرﯾﺦ ﭼﻨﺪ ﻫﺰار ﺳﺎﻟﻪ ﺧﻮد در ﻫﻤﺰﯾﺴﺘﯽ ﺑﺎ اﯾﺮاﻧﯿـﺎنﻗﺮار داﺷﺘﻪ و از ﺣﺪود 053 ﺳﺎل ﭘﯿﺶ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﯾﮏ ﮐﻮچ دﺳﺘﻪ ﺟﻤﻌﯽ ، ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ ﺟﺰﯾﯽ از ﻣﻠﺖ اﯾـﺮان ﺷـﺪه اﻧـﺪ.ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺣﻔﻆ و ﺗﺪاوم ﻣﺮزﻫﺎی دﯾﻨﯽ و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ اﯾﻦ ﻣﺮدم در ﻃﻮل ﺗﺎرخ ﺣﯿﺎت آﻧﻬﺎ و در ﺟﺎﻣﻌﻪ اﯾﺮاﻧﯽ ﻫﺪف اﯾـﻦﻣﻘﺎﻟﻪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﺮ اﺳﺎس ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﺣﺎﺻﻞ از اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﻪ رﺷﺘﻪ ﺗﺤﺮﯾﺮ در آﻣﺪه اﺳﺖ.در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑـﻪ ﺷـﻨﺎﺧﺖﻋﻨﺎﺻﺮ ﻫﻮﯾﺘﯽ اراﻣﻨﻪ ﭘﺮداﺧﺘﻪ و ﺳﻌﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد ﺑﺎ ﺑﻬﺮه ﮔﯿﺮی از ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫﺎی ﻫﻮﯾﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺟﻨﮑﯿﻨﺰ و ﻧﻤﺎد ﭘﺮدازیﻗﻮﻣﯽ آﻧﺘﻮﻧﯽ اﺳﻤﯿﺖ ﺑﻪ ﺗﺒﯿﯿﻦ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺑﺎزﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺣﻔﻆ و اﻧﺘﻘﺎل ﻋﻨﺎﺻـﺮ ﻫـﻮﯾﺘﯽ ارﻣﻨـﯽ ﺑـﻪﻧﺴﻠﻬﺎی ﺑﻌﺪی و در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻣﮑﺎﻧﯿﺴﻢ ﻫﺎی اﺳﺘﻤﺮار ﻗﻮﻣﯽ اراﻣﻨﻪ اﯾﺮان)ﺗﻬـﺮان ( در ﻃـﻮل زﻣـﺎن دﺳـﺖ ﯾـﺎﺑﯿﻢ. ﺑـﺮایﺣﺼﻮل اﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر ،ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻧﻈﺮی و ﺗﺎرﯾﺨﯽ ،ﺑﻪ ﮐﻤﮏ روﺷﻬﺎی ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ و ﭘﯿﻤﺎش دﺳﺖ ﺑﻪ ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎدر راﺳﺘﺎی آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻫﺎی ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ )ﺑﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ از ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻧﻈﺮی ( زده و ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﯿﺪاﻧﯽ در ﺻﺪد اﺛﺒﺎت ﻧﻈﺮﯾﻪاﺳﺘﻤﺮار ﻗﻮﻣﯽ اﺳﻤﯿﺖ در ﻣﻮرد اراﻣﻨﻪ اﯾﺮان ﺑﺮ آﻣﺪﯾﻢ.ﻧﺘﺎﯾﺞ اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ ﭘﯿﻮﻧﺪ ﻋﻤﯿﻖ ﮔـﺮوه ﻣـﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ ﺑـﺎ ﻋﻨﺎﺻﺮ ذﻫﻨﯽ و ﻋﯿﻨﯽ ﻫﻮﯾﺖ ارﻣﻨﯽ و ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮ اﻧﺘﻘﺎل آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻧﺴﻠﻬﺎی ﺑﻌﺪی ﺑﻮد.
خلاصه ماشینی:
"ﭘﺎﺳﺪارﻣﺎﺟﯿﺎن در اﯾﻨﺒﺎره ﻣﯽ ﻧﻮﯾﺴﺪ: »ﮐﻠﯿﺴﺎی ارﻣﻨﯽ ﮔﺬﺷﺘﻪ از اﯾﻦ ﺧﺪﻣﺖ اﺳﺎﺳﯽ ﮐﻪ ﺑﺮای ﺣﻔﻆ و ﺑﻘﺎی ﺣﯿﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﻣﻌﻨـﻮی ﻣﻠـﺖ اﻧﺠﺎم داده ، در واﻗﻊ ﺧﻮد ﻣﻠﺖ را ﻧﯿﺰ در ﭼـﺎرﭼﻮب اﻣﭙﺮاﻃـﻮری ﻋﺜﻤـﺎﻧﯽ رﻫﺒـﺮی ﻧﻤـﻮده و ﻧﮕﺬاﺷـﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ وﺟﻮدش در وﺟﻮد ﺗﺮﮐﺎن ﻋﺜﻤﺎﻧﯽ ﻣﺴﺘﺤﯿﻞ ﺷﻮد )ﭘﺎﺳﺪارﻣﺎﺟﯿﺎن، 9631،113 و411:6002, (Abrahamian وﯾﮋﮔﯽ دﯾﺎﺳﭙﻮراﯾﯽ اراﻣﻨﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻗـﻮﻣﯽ ارﻣﻨـﯽ، ﺑـﺪون در ﻧﻈـﺮ ﮔـﺮﻓﺘﻦ وﯾﮋﮔـﯽ دﯾﺎﺳـﭙﻮراﯾﯽ آن ﻫـﺎ ﺑـﻪ ﺧﺼﻮص زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ در ﺣﺎل ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ اراﻣﻨـﻪ ﺳـﺎﮐﻦ در ﮐﺸـﻮرﻫﺎی دﯾﮕـﺮ )ﻏﯿـﺮ از ارﻣﻨﺴـﺘﺎن ( ﻫﺴـﺘﯿﻢ ﻣﻤﮑﻦ ﻧﯿﺴﺖ.
ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای ﮐﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد اﻣﺮوزه دﯾﺎﺳﭙﻮرا ﺷﺎﻣﻞ اﻗﻠﯿﺖ ﻫـﺎی ﻗـﻮﻣﯽ، ﭘﻨـﺎه ﺟﻮﯾـﺎن، ﭘﻨﺎﻫﻨﺪﮔﺎن، ﻣﻬﺎﺟﺮان اﻗﺘﺼﺎدی و ﮔﺮوه ﻫﺎی ﻣﺸﺎﺑﻬﯽ ﮐﻪ از ﮐﺸﻮرو ﺳﺮزﻣﯿﻦ اﺻﻠﯽ ﺧﻮد ﺑﯿﺮون ﻣﺎﻧـﺪه اﻧﺪ، ﻣﯽ ﺷﻮد )11: 4002,( Panossian,2005:312,Abrahamian,2002:326,Safaran in kokot در ﺟﺎﻣﻌﻪ ارﻣﻨﯽ اﯾﺮان ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺳﺎﯾﺮ ﺟﻮاﻣﻊ دﯾﺎﺳﭙﻮراﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ ﻗـﺮار ﮔﺮﻓﺘـﻪ اﻧـﺪ ﻧﻬﺎدﻫـﺎﯾﯽ ﭼﻮن ﮐﻠﯿﺴﺎ ، ﻣﺪرﺳﻪ،، ﺻﻨﻌﺖ ﭼﺎپ و ﻧﻬﺎدﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و اﻗﺘﺼﺎدی ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ در ﺣﻔﻆ ﻫﻮﯾﺖ اراﻣﻨـﻪ دﯾﺎﺳﭙﻮرا ﻧﻘﺶ داﺷﺘﻪ اﻧﺪ.
ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺳﺎل ﺳﻮم، ﺷﻤﺎره ﭼﻬﺎرم،زﻣﺴﺘﺎن 8831 در ﻣﺪارس ارﻣﻨﯽ، ﮐﻮدﮐﺎن ارﻣﻨﯽ ﺑﺎ ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ ﺳﺮاﺳﺮی ﮐﺸﻮر ﭘﯿﺶ رﻓﺘﻪ و ﺑـﺎ زﺑـﺎن، ﻓﺮﻫﻨـﮓ ، ارزﺷﻬﺎ و ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎی ﺟﺎﻣﻌﻪ اﯾﺮاﻧﯽ )ﺑﺮاﺳﺎس ﻫﻮﯾﺖ ﻣﻠﯽ ﺧﻮد( آﻣﻮزش داده ﻣﯽ ﺷـﻮﻧﺪ، ﻟـﺬا ﻓﺮآﯾﻨـﺪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺷﺪن آﻧﻬﺎ در ﻣﺪرﺳﻪ ﺗﺎ ﺣﺪودی ﺗﺎﺑﻊ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫـﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕـﯽ ﮔـﺮوه ﻗـﻮﻣﯽ آﻧﻬـﺎ ﺑﻮده و ﺗﻨﻬﺎ در ﺑﺨﺶ ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ دﯾﻨﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺻﺮﻓﺎ ﺑﺎ ﻣﺒﺎﺣﺚ دﯾﻨﯽ ﺧﻮد آﺷﻨﺎ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ."