چکیده:
هدف این مقاله تعیین ابعاد و مژلفههای آموزش مهندسی براساس تحلیل محتوای مدلهای جهانی است. جامعه مورد مطالعه شامل مدلهای مستخرج از سه ائتلاف و توافقنامة بینالمللی بود که به صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها چکلیست و فرمهای محقق ساخته بود و برای تحلیل دادهها از روش کدگذاری باز و کدگذاری محوری استفاده شد. براساس تحلیل انجام شده هفت بعد برای آموزش مهندسی تعیین شده که در مجموع دارای ۲۷ مولّفه است. مدلهای مورد بررسی بترتیب بر فلسفه و هدفهای آموزشی، فضا و امکانات آموزشی، سنجش و ارزشیابی، برنامة درسی، هیئت علمی, دانشجویان و فرآیند تدریس-یادگیری بیشترین تاکید را دارند. وجود هدفهای آموزشی مشخص و دقیق, تاکید آموزش مهندسی بر علم و عمل، تلفیقی بودن برنامههای درسی و فعالیتهای بادگیری، وجود تجارب طراحی - اجرا در برنامههای درسی, فضای آموزشی مجهز و متناسب با یادگیری عملی و تجربی، تااکید بر نیازهای صنعت و جامعه، شایستگی اعضای هیئت علمی، پذیرش و هدایت دانشجو و بهبود مستمر برنامههای آموزشی از جمله نکات برجسته در مدلهای مورد بررسی است.
The aim of this paper is to determine the dimensions and components of engineering education based on content analysis of global models. The society in this research includes the derived models of three international consortiums an agreements. The mstruments for data collection were checklist and researcher- made forms and for data analysis the open coding and axial coding were used. Base on the content analysis of studied models, seven dimensions. including, twenty-seven components were identified Tor engineering education. The models studied mainly emphasize the philosophy and objectives of engineering education, the instructional space and facilities, assessment and evaluation, curriculum, faculty members, students and the teaching—learriing process, respectively. The outstanding points of the studied models were: specific and accurate educational objectives; the focus of engineering education on science and practice; integrated curricula and learning activities; design-implement experiences in the curricula; equipped instructional space suitable for expetiential and practical learning; focus on society’s and industry’s needs; competence of faculty membérs, student admission and counseling services; and continuous improvement of engineering programs
خلاصه ماشینی:
Higher Education Letter ﻧﺎﻣﺔ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﻲ، دورة ﺟﺪﻳﺪ ۳۵ -۶۰ ﺳﺎل ﭘﻨﺠﻢ، ﺷﻤﺎرة ﺑﻴﺴﺘﻢ، زﻣﺴﺘﺎن ١٩٣١، ﺻﺺ Vol. 5, No. 20, Winter 2013 اﺑﻌﺎد و ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی آﻣﻮزش ﻣﻬﻨﺪﺳﻲ: ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ اﺋﺘﻼفﻫﺎی ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ The Dimensions and Components of Engineering Education: An Analysis Based on International Consortiums ۹۱/۱۲/۰۱ :ﺗﺎرﻳﺦ ﭘﺬﻳﺮش ﻣﻘﺎﻟﻪ ۹۱/۰۸/۰۷ :ﺗﺎرﻳﺦ درﻳﺎﻓﺖ ﻣﻘﺎﻟﻪ Hossein Motahhari Nejad * ﺣﺴﻴﻦ ﻣﻄﻬﺮیﻧﮋاد Nader Gholi Ghourchian ** ﻧﺎدرﻗﻠﻲ ﻗﻮرﭼﻴﺎن Parivash Jafari *** ﭘﺮﻳﻮش ﺟﻌﻔﺮی Mahmoud Yaghoubi **** ﻣﺤﻤﻮد ﻳﻌﻘﻮﺑﻲ :* اﺳﺘﺎدﻳﺎر داﻧﺸﮕﺎه ﺷﻬﻴﺪ ﺑﺎﻫﻨﺮ ﻛﺮﻣﺎن، داﻧﺸﻜﺪة ادﺑﻴﺎت و ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﻲ، ﺑﺨﺶ ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ )ﻣﺴﺌﻮل ﻣﻜﺎﺗﺒﺎت (hmotahhari@yahoo.
International Engineering Alliance (IEA ﻧﺎﻣﺔ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﻲ 24 ﻛﺸﻮرﻫﺎ ﻣﺘﻨﻮع و ﻣﺘﻔﺎوت اﺳﺖ )ﭘﺎﺗﻴﻞ و ﻛﻮدﻧﺮ، ٧٠٠٢(؛ ﻟﺬا در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﻣﺪلﻫﺎی آﻣﻮزش ﻣﻬﻨﺪﺳﻲ ﺗﻤﺎﻣﻲ ﻛﺸﻮرﻫﺎی ﻋﻀﻮ اﻳﻦ ﭘﻴﻤﺎن ﺑﻪ ﺟﺰ ﻣﺪل ﻣﻬﻨﺪﺳﻲ اﻧﮕﻠﺴﺘﺎن ﺑﻪ دﻟﻴﻞ اﻳﻨﻜﻪ ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎﻳﺶ ﺑﻪ ﺗﻔﺼﻴﻞ ﺑﻴﺎن ﻧﺸﺪه اﺳﺖ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺷﺪﻧﺪ.
Prince 55 اﺑﻌﺎد و ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی آﻣﻮزش ﻣﻬﻨﺪﺳﻲ: ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ اﺋﺘﻼفﻫﺎی ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ داد ﻛﻪ ﻣﺪلﻫﺎی ﺑﺮرﺳﻲ ﺷﺪه در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ اﺑﻌﺎد دﻳﮕﺮ، ﻛﻤﺘﺮ ﺑﺮ ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﺗﺪرﻳﺲ- ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺗﻤﺮﻛﺰ دارﻧﺪ؛ در ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ اﻳﻦ ﺑﻌﺪ ﺑﺮای اﺟﺮای ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی آﻣﻮزش ﻣﻬﻨﺪﺳﻲ از اﻫﻤﻴﺖ وﻳﮋهای ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ.
57 اﺑﻌﺎد و ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی آﻣﻮزش ﻣﻬﻨﺪﺳﻲ: ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ اﺋﺘﻼفﻫﺎی ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ Board of Engineers Malaysia (2007).
Accreditation Management System Education Programs at the Level of Professional Engineer: Accreditation Criteria Summary.
Accreditation Criteria for Engineering Education Programmes.
pdf European Network for Accreditation of Engineering Education (2008).
pdf 59 اﺑﻌﺎد و ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی آﻣﻮزش ﻣﻬﻨﺪﺳﻲ: ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ اﺋﺘﻼفﻫﺎی ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ Japan Accreditation Board for Engineering Education (2009).