چکیده:
این تحقیق توصیفی - همبستگی, با هدف کلی بررسی اثربخشی تدریس اعضای هیئت علمی رشتههای کشاورزی انجام شد. جامعه آماری پژوهش را اعضای هیئت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی ،(N= ٥٨)، تشکیل دادند. در این تحقیق از روش سرشماری استفاده شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامهای بود که روایی ظاهری و محتوایی از سوی پانل متخصصان و پایایی آن نیز توسط آلفای کرونباخ برآورد شد. بر اساس یافتهها اعضای هیئت علمی, اثربخشی تدریس زیادی داشتند. یافتهها حاکی از آن بود که آنان در حیطة راهبردهای یاددهی- بادگیری از اثربخشی تدریس خیلی زیادی برخوردار بوده در حیطههای فعالیتهای عملی و آزمایشگاهی و تعامل با دانشجویان» اثربخشی تدریس زیادی داشته و در مدیریت کلاس و مدیریت دورههای کارآموزی نیز به میزان متوسطی اثربخش بودند. نتایج حاصل از تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار AMOS نشان داد که متغیرهای میران مطالعه در زمینة تخصصی, رضایت- شغلی, سابقة تدریس, اعتماد به نفس و تعداد طرحهای پژوهشی بترتیب تعینکنندههای تدریس اثربخش از سوی اعضای هیئت علمی بودند.
The purpose of this census descriptive — correlation study was to evaluate the teaching effectiveness of all faculty members at Campus of Agriculture and natural Resources, Razi University (N=58). The tool used in this study was a questionnaire whose validity and reliability was estimated by a panel of experts and Cronbach's alpha. Results revealed that in general, faculties had a high teaching effectiveness. Their effectiveness in teaching-learning strategies was higher than other areas. They had a high effectiveness in laboratory management and practical operations, but they were modestly effective in classroom and training courses management. Based on path analysis, hours of study in the field of profession had the highest influence in teaching effectiveness. Job satisfaction, teaching experience, self- confidence and the number of research projects were other important determinants of teaching effectiveness by the faculties
خلاصه ماشینی:
"Higher Education Letter ﻧﺎﻣﺔ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﻲ، دورة ﺟﺪﻳﺪ ﺳﺎل ﭘﻨﺠﻢ، ﺷﻤﺎرة ﺑﻴﺴﺘﻢ، زﻣﺴﺘﺎن ١٩٣١، ﺻﺺ ۰۸- ۱۶ 3102 Vol. 5, No. 20, Winter اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﺗﺪرﻳﺲ اﻋﻀﺎی ﻫﻴﺌﺖ ﻋﻠﻤﻲ: ﻣﻄﺎﻟﻌﺔ ﭘﺮدﻳﺲ ﻛﺸﺎورزی و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻃﺒﻴﻌﻲ داﻧﺸﮕﺎه رازی Teaching Effectiveness of Faculties: the Case of Campus of Agriculture and Natural Resources, Razi University ﺗﺎرﻳﺦ ﭘﺬﻳﺮش ﻣﻘﺎﻟﻪ: ۷۱/۱۱/۱۹ ﺗﺎرﻳﺦ درﻳﺎﻓﺖ ﻣﻘﺎﻟﻪ: ۲۱/۷۰/۱۹ Soheila Pourjavid ﺳﻬﻴﻼ ﭘﻮرﺟﺎوﻳﺪ * Amirhossein Alibeygi اﻣﻴﺮ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻲ ﺑﻴﮕﻲ ** * ﻛﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ ﺗﺮوﻳﺞ و آﻣﻮزش ﻛﺸﺎورزی داﻧﺸﮕﺎه رازی )ﻣﺴﺌﻮل ﻣﻜﺎﺗﺒﺎت: (Pourjavid57@yahoo.
ﺟﺪول )١( اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﺗﺪرﻳﺲ اﻋﻀﺎی ﻫﻴﺌﺖ ﻋﻠﻤﻲ ﭘﺮدﻳﺲ ﻛﺸﺎورزی و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻃﺒﻴﻌﻲ داﻧﺸﮕﺎه رازی اﻧﺤﺮافﻣﻌﻴﺎر ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ* ﺧﺮده ﻣﻘﻴﺎس اﺛﺮﺑﺨﺸﻲﺗﺪرﻳﺲ ١/١ ٠٥/٨ راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﻳﺎددﻫﻲ- ﻳﺎدﮔﻴﺮی ٣/١ ٠٩/٧ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎی ﻋﻤﻠﻲ و آزﻣﺎﻳﺸﮕﺎﻫﻲ ٦/١ ٣٦/٧ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺎ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن )درﮔﻴﺮ ﻧﻤﻮدن داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن در ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎی ﺗﺪرﻳﺲ( ٣/١ ٦٨/٥ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻛﻼس ٥/١ ٥٦/٥ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ دورهﻫﺎی ﻛﺎرآﻣﻮزی ٤/١ ١١/٧ ﻛﻞ *ﻣﻘﻴﺎس: ﺧﻴﻠﻲ ﻛﻢ=۱ ﺧﻴﻠﻲ زﻳﺎد=۹ ﻧﺎﻣﺔ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﻲ 07 ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ١١/٧ از ٩ )اﻧﺤﺮافﻣﻌﻴﺎر=٤/١(، ﻣﻲﺗﻮان ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻃـﻮر ﻛﻠﻲ، اﻋﻀﺎی ﻫﻴﺌﺖ ﻋﻠﻤﻲ ﭘﺮدﻳﺲ ﻛﺸﺎورزی و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻃﺒﻴﻌﻲ داﻧﺸﮕﺎه رازی در ﺗـﺪرﻳﺲ ﺧﻮد ﺑﻪ ﻣﻴﺰان زﻳﺎدی اﺛﺮﺑﺨﺶ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
ﺑﺎ اﺳﺘﻨﺎد ﺑﻪ ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎ، ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺸﻲ اﻋﻀﺎی ﻫﻴﺌﺖ ﻋﻠﻤﻲ ﭘﺮدﻳﺲ ﻛﺸﺎورزی و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻃﺒﻴﻌﻲ داﻧﺸﮕﺎه رازی، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ دﻳﮕﺮ از ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﺗﺪرﻳﺲ آﻧﺎن، ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺶ ﭘﮋوﻫﺶ در ﻋﻤﻖ ﺑﺨﺸﻴﺪن ﺑـﻪ داﻧـﺶ و آﮔـﺎﻫﻲ آﻣﻮزﺷﮕﺮانﻛﺸﺎورزی ﺑﺪﻳﻬﻲ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲرﺳﺪ."