چکیده:
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی ملّفههای پادگیری سازمانی بر اساس ابعاد سرمایة فکری در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه انجام شده است. با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی, ۷۰ نفر عضو هیشت علمی به صورت طبقهای متناسب با حجم هر یک از دانشکدهها به طور تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده از دو پرسشنامه محقق ساخته سرمایة فکری و یادگیری سازمانی استفاده شد. برای روایی پرسشنامهها نیر از متخصصان مدیریت بهره گرفته شد. میزان پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ در یک مطالسه مقدماتی روی یک نمونة ۳۰ نفری، پرسشنامة سرمایة فکری٠/٨١٣=α و پرسشنامه یادگیری سازمانی ۰/۸۲۸=a به دست آمد. دادههای تحقیق پس از جمعآوری با استفاده از تحلیل مانوا و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که: بین ابعاد سرمایة فکری با مولّفههای بادگیری سازمانی رابطة مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین سرمایة انسانی ساختاری و مشتری، رابطة پیشبینیکشده معنیدار با مولّفههای یادگیری سازمانی دارند.
The present study has been done with the aim of prediction of factors of organizational learning based on intellectual capital dimensions among faculty members of Urmia University. 70 people of faculty members were randomly chosen through correlational research method. Data were gathered through two researcher-made organizational learning and intellectual capital questionnaires. The reliability of questionnaires were measured by Cronbach coefficient on a sample of 30 people; the intellectual capital dimensions questionnaire 0/813 and organizational learning questionnaire a= (0/828. The gathered data were analyzed with MANOVA analysis and Multiple Regression. The attained results revealed that there is a positive significant relationship between the whole dimensions of intellectual capital with all factors of organizational learning. There is also a positive significant relationship among human capital, structural and customer with factors of organizational learning
خلاصه ماشینی:
"Higher Education Letter ﻧﺎﻣﺔ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﻲ، دورة ﺟﺪﻳﺪ ۹۹ -۱۱۶ ﺳﺎل ﭘﻨﺠﻢ، ﺷﻤﺎرة ﺑﻴﺴﺘﻢ، زﻣﺴﺘﺎن ١٩٣١، ﺻﺺ Vol. 5, No. 20, Winter 2013 ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﺔ اﺑﻌﺎد ﺳﺮﻣﺎﻳﺔ ﻓﻜﺮی ﺑﺎ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ )ﻣﻮرد (ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: اﻋﻀﺎی ﻫﻴﺌﺖ ﻋﻠﻤﻲ داﻧﺸﮕﺎه اروﻣﻴﻪ The Relationship of Between Intellectual Capital and Organizational Learning (A Case Study of Faculty Members in Urmia University) ۹۱/۱۱/۲۳ :ﺗﺎرﻳﺦ ﭘﺬﻳﺮش ﻣﻘﺎﻟﻪ ۹۱/۰۸/۱۱ :ﺗﺎرﻳﺦ درﻳﺎﻓﺖ ﻣﻘﺎﻟﻪ Hassan Galavandi * ﺣﺴﻦ ﻗﻼوﻧﺪی Mohammad Hasani ** ﻣﺤﻤﺪ ﺣﺴﻨﻲ Vahid Soltanzadeh *** وﺣﻴﺪ ﺳﻠﻄﺎﻧﺰاده (Galavandi@gmail.
اﻳﻦ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ آن اﺳﺖ ﻛﻪ وﺟﻮد اﺑﻌﺎد ﺳﺮﻣﺎﻳﺔ ﻓﻜﺮی در داﻧﺸﮕﺎه ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﺷﻜﻞﮔﻴﺮی ﭼﺸﻢاﻧﺪاز ﻣﺸﺘﺮک، ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ، ﻛﺎر و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﮔﺮوﻫﻲ، ﺑﻪ اﺷﺘﺮاک ﮔﺬاﺷﺘﻦ داﻧﺶ و ﺗﻔﻜﺮ ﺳﻴﺴﺘﻤﻲ ﻣﻨﺠﺮ ﺷﻮد؛ ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ، ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت روزاﻓﺰون ﺑﻪ وﺟﻮد ﺳﺮﻣﺎﻳﺔ ﻓﻜﺮی در ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺷﻮد ﻛﻪ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﻲﺷﻮد ﺗﺎ اﻓﺮاد ﻧﻮآور و ﺧﻠﺎق در ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﺣﻔﻆ ﺷﻮﻧﺪ، و ﺑﺎ اﻧﮕﻴﺰش و ﺗﻮان ﺑﻴﺸﺘﺮ در ﺟﻬﺖ ﺣﻞ ﻣﺸﻜﻼت دروﻧﻲ و ﺑﻴﺮوﻧﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺗﻼش ﻛﻨﻨﺪ و اﻓﺮاد ﺑﺎ اﻧﺴﺠﺎم ﺑﻴﺸﺘﺮی، و ﺑﻪ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﮔﺮوهﻫﺎ و ﺗﻴﻢﻫﺎی ﻛﺎری ﺑﭙﺮدازﻧﺪ و ﺑﻪ ﻣﺒﺎدﻟﻪ داﻧﺶ و اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻴﻦ اﻋﻀﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻣﺸﻐﻮل ﺷﻮﻧﺪ و ﺑﺎ دﻳﺪ ﺟﺎﻣﻌﻲ ﻛﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ روز و آﻳﻨﺪه ﭘﻴﺪا ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ، در ﺟﻬﺖ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑﻴﺶ از ﭘﻴﺶ ﻣﺆﺛﺮ واﻗﻊ ﺷﻮﻧﺪ."