چکیده:
شاخصهای علمی متعددی برای توسعهیافتگی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تعریف شده است که در انتخاب برترین دانشگاهها در رتبهبندیهای جهانی مورد توجه قرار میگیرد. توجه به این شاخصها و بررسی جامع از وضعیت دانشگاههای غیردولتی و برتر جهان میتواند الگوهای مناسبی را برای گسترش کمّی و کیفی آموزش عالی در ایران فراهم آورد؛ بر این اساس, سئوال اصلی این است که چه عوامل و متغیرهایی باعث برتری برخی از دانشگاههای دولتی در جهان و کسب رتبههای برتر در رتبهبندی دانشگاههای غیردولنی میشود؟ در این رابطه به نظر میرسد که عواملی نظیر نوع مدیریت. بودجههای پژوهشی و دانشگاهی، اعتبار اعضای هیثت علمی و اعتبار و جایگاه بالای نشریات علمی این دانشگاهها از مهمترین عوامل برتری برخی از دانشگاههای غیردولتی در جهان هستند. بررسی و مطالعات این نوشتار نشان میدهد که نحوة مدیریت و روشهای تامین بودجه در دانشگاههای برتر غیردولتی از مهمترین عوامل افزایش سطح کیفی آنها محسوب میشود.
There are many scientific indices for determining the degree of the development of universities and higher education institutions that are considered for selecting the top universities in the world academic rankings. In this regard, the main question is which factors or variables are responsible for the superiority of some public universities in the world and obtaining higher scores in the rankings of private universities. The factors such as style of management, research and academic budgets, qualifications of faculty members, and high status of their scientific journals are the most determining ones for the superiority of some world private universities. Studies carried out by this article show that the management style of the top private universities based on transferring responsibility to the private sector and academic institutions as well as the methods of funding in these universities are among the most important factors for enhancing the quality and competitiveness of these universities.
خلاصه ماشینی:
"Harvard at a Glance ﻧﺎﻣﺔ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﻲ 251 ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ »ﻣﺠﻠﺔ ﻣﺮوری ﺑﺮ ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر ﻫﺎروارد«، ﻛﻪ از ﺳﻮی اﻳﻦ داﻧﺸﮕﺎه ﻣﻨﺘﺸﺮ ﻣﻲﺷﻮد، ﻳﻜﻲ از ﻣﻌﺘﺒﺮﺗﺮﻳﻦ ﻣﺠﻼت در زﻣﻴﻨﺔ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ اﺳﺖ، ﻋﻼوه ﺑﺮ اﻳﻦ، ﻣﺆﺳﺴﻪ دﻳﺪهﺑﺎن ﻋﻠﻢ1 در ﺳﺎل ٧٠٠٢ ﻣﻴﻼدی، از ﻣﻴﺎن ﻣﻘﺎﻻت ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺟﻬﺎﻧﻲ و ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪه در ﻣﻴﺎن ﺳﺎلﻫﺎی ٥٠٠٢-١٠٠٢ ﻣﻴﻼدی در ﺣﻮزهﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ارزﻳﺎﺑﻲ و ﺑﺮرﺳﻲ ﻛﺮده اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ اﻳﻦ اﺳﺎس، داﻧﺸﮕﺎه ﻫﺎروارد ﺑﺎ ﺣﻀﻮر در ﻣﻴﺎن ٠١ داﻧﺸﮕﺎه ﺑﺮﺗﺮ آﻣﺮﻳﻜﺎ در ٨ رﺷﺘﻪ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦ رﺗﺒﻪ را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده اﺳﺖ )ﻧﮕﺎه ﻛﻨﻴﺪ ﺑﻪ: ﻛﺮﻳﺴﺘﻔﺮ2، 7002(.
ﺑﻪ زﻋﻢ ﺑﺮﺧﻲ راه ﺻﺎﺣﺐﻧﻈﺮان ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ و ﺗﻮﺳﻌﺔ ﻋﻠﻤﻲ در اﻳﺮان اﻳﺠﺎد ﺗﺤﻮل اﺳﺎﺳﻲ در ﻧﻈﺎم ﺗﻌﻠﻴﻢ و ﺗﺮﺑﻴﺖ در ﻫﻤﺔ ﺳﻄﻮح اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ وﺳﻌﺖ ﺗﻘﺎﺿﺎﻫﺎ اﻳﻦ اﻣﺮ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﻲ از ﻋﻬﺪه دوﻟﺖ ﺑﺮ ﻧﻤﻲآﻳﺪ و ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ ﻛﻪ دوﻟﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻧﻘﺶ ﺣﺎﻣﻲ و ﭘﺸﺘﻴﺒﺎن را داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و اﻗﺪام ﺑﻪ واﮔﺬاری ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﺑﻪ ﺑﺨﺶﻫﺎی ﻣﺴﺌﻮل ﻛﻨﺪ؛ ﻋﻼوه ﺑﺮ اﻳﻦ، ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ ﺑﻪ زﻳﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎی ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﻲ ﺗﻮﺟﻪ اﺳﺎﺳﻲ ﺷﻮد؛ از ﺳﻮی دﻳﮕﺮ، ﻫﻤﺎن ﻃﻮر ﻛﻪ اﺷﺎره ﺷﺪ، ﻣﺸﻜﻼت ﻣﺎﻟﻲ ﻳﻜﻲ از ﻋﻮاﻣﻞ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی از رﺷﺪ داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎﺳﺖ و ﺣﻞ اﻳﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻧﮕﺎﻫﻲ ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﻪ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﻮدﺟﻪ داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ را ﻃﻠﺐ ﻣﻲﻛﻨﺪ؛ ﻧﮕﺎﻫﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺟﺎی ﭘﺮداﺧﺖ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺑﻮدﺟﻪ از ﻃﺮف دوﻟﺖ ﻳﺎ درﻳﺎﻓﺖ ﺷﻬﺮﻳﻪ از داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن، راهﻫﺎی دﻳﮕﺮ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﺑﻮدﺟﻪ را ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻇﺮﻓﻴﺖﻫﺎی ﻫﺮ داﻧﺸﮕﺎه ﺑﺮای ﺟﺬب ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺎﻟﻲ ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻗﺮار دﻫﺪ؛ از ﺟﻤﻠﻪ، در ﺻﻮرت ﻣﺤﻘﻖ ﺷﺪن ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎ و وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﻏﻴﺮاﻧﺘﻔﺎﻋﻲ ﻣﺆﺳﺴﺎت آﻣﻮزﺷﻲ و ﮔﺴﺘﺮدﮔﻲ داﻣﻨﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ آﻧﻬﺎ، اﻳﻦ ﻣﺆﺳﺴﺎت اﻣﻜﺎن ﺑﻬﺮه ﺑﺮدن از ﻛﻤﻚﻫﺎی اﻓﺮاد ﻧﻮع دوﺳﺖ را ﺧﻮاﻫﻨﺪ داﺷﺖ."