خلاصه ماشینی:
" ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺮدم ـ آﻳﺎ ﻓﻮﻟﻜﻠﻮر ﺷﻨﺎس ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺳﺆال ﺧﺎﺻﻲ وارد ﻣﻴﺪان ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺷﻮد؟ دﻛﺘﺮ ﺑﺮوﻣﺒﺮژه ـ آﻧﭽﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮای »ﻓﻮﻟﻜﻠﻮرﻳﺴﺖ« ﻣﻄﺮح ﺑﺎﺷﺪ اﻳـﻦ اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﺑﺪاﻧـﺪ »ﻓﻮﻟﻜﻠﻮر« ﺑﻪ ﭼﻪ درد ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻲﺧﻮرد و ﺟﺎﻳﮕﺎه »ﻓﻮﻟﻜﻠﻮر« در اﺟﺘﻤﺎع ﭼﻴـﺴﺖ و ﻣـﺮدم 71 ﻓﻮﻟﻜﻠﻮر از ﭘﺎرﻳﺲ ﺗﺎ ﮔﻴﻼن ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎ »ﻓﻮﻟﻜﻠﻮر« ارﺗﺒﺎط ﺑﺮﻗﺮار ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ و از آن ﺳﻮد ﻣﻲﺑﺮﻧﺪ.
در ﻣﻮرد آﻳﻴﻦﮔﺬار ﺷﮕﻮن و ﺑﺪﺷﮕﻮﻧﻲ ﻫﻢ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺗﻲ داﺷـﺘﻪام، اﻣـﺎ آﻧﭽـﻪ ﺑـﺮای ﻣـﻦ 12 ﻓﻮﻟﻜﻠﻮر از ﭘﺎرﻳﺲ ﺗﺎ ﮔﻴﻼن ﺧﻴﻠﻲ ﺟﺎﻟﺐ ﺑﻮد و ﺑﻪ ﻧﻈﺮم دارد ﻛﻢﻛﻢ رو ﺑﻪ ﻓﺮاﻣﻮﺷﻲ ﮔﺬاﺷﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮد، آﻳﻴﻦﻫﺎﻳﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻛﺸﺎورزی و داﻣﺪاری اﺳﺖ اﻳﻦ آﻳﻴﻦﻫﺎ وﻣﻨﺎﺳﻚ رﻳﺸﻪ در ﻗﻮاﻋﺪی دارﻧﺪ و در آﻧﻬﺎ ﺑﺎورﻫﺎﻳﻲ را ﻣﻲﺗﻮان ﺗﺠﺴﻢ ﻛﺮد ﻛﻪ ﺑﺮاﺳـﺎس آن ﻣـﻲﺗـﻮان ﺑـﻪ درک ﺟﺎﻣﻌـﻪ و ﺟﻬﺎن و ﺟﺎﻳﮕﺎه اﻧﺴﺎن رﺳﻴﺪ.
اﻣﺮوزه ﻓﻮﺗﺒﺎل ﺗﺼﻮﻳﺮی از ﺻﺤﻨﻪ زﻧﺪﮔﻲ ﻣﻌﺎﺻﺮ اﺳﺖ، زﻳﺮا در آن ﺗﻮان ﻓـﺮد وﺟـﻮد دارد؛ ﺗﻘﺪﻳﺮ و ﻗﻀﺎ و ﻗﺪر ﻛﻪ ﺗﻮپ و ﭘﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺷﻮﻧﺪ، ﻫﺴﺖ؛ اﻗﺒﺎل و ﺷﺎﻧﺲ و ﺑﺨﺖ وﺟﻮد دارد؛ اﺳﺘﺎدﻳﻮم، ﻣﻜﺎﻧﻲ اﺳﺖ ﻛـﻪ ﻋـﺪل و داد در آن ﺣـﺎﻛﻢ اﺳـﺖ و داور ﺳﻤﺒﻞ آن ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﻲرود؛ ﺑﺎزﻳﻜﻦ ﺑﺎﻳﺪ ﻫﻮش و ذﻛﺎوت داﺷـﺘﻪ ﺑﺎﺷـﺪ ﺗـﺎ ﻣﻮﻓـﻖ ﺷـﻮد؛ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﮔﺮوﻫﻲ در آن ﻧﻘﺶ اﺳﺎﺳﻲ دارد و در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﻫﻮﻳﺖ ﻗﻮﻣﻲ، ﻣﺤﻠﻲ و ﻣﻠـﻲ در ﻓﺮﻫﻨﮓﻣﺮدم اﻳﺮان / ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 68 22 آن ﻣﻄﺮح اﺳﺖ و در ﻛﻞ ﻓﻮﺗﺒﺎل آﻳﻴﻨﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻌﺎﺻـﺮ اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﻫﻤـﻪﭼﻴـﺰ در آن ﻳﺎﻓـﺖ ﻣﻲﺷﻮد، ﺣﺘﻲ ﺑﺎﻳﺪ دﻳﺪ ﻣﺪل ﻣﻮﻫﺎی ﺑﺎزﻳﻜﻨﺎن ﺑﻪ ﭼﻪ ﻃﺮﻳﻘﻲ اﻧﺘﺨﺎب ﻣﻲﺷﻮد و ﻧﻤﻮد ﭼـﻪ ﭼﻴﺰ اﺳﺖ و اﻳﻨﻜﻪ ﻧﻘﺶ ﻣﻮ در ﻓﺮﻫﻨﮓ دﻳﻨﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﺮدم ﺧﺎورﻣﻴﺎﻧﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ اﺳﺖ."