چکیده:
سازمان علمی ـ فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در تعریف آموزش آورده است: «تمام کنشها و اثرات، راهها و روشهایی را که برای رشد و تکامل تواناییهای مغزی و معرفتی و همچنین مهارتها، نگرشها و رفتار انسان به کار میرود (البته به طریقی که شخصیت انسان را تا حد ممکن به تعالی برساند) تعلیم و تربیت و یا آموزش و پرورش میگویند».
بر این اساس میتوان گفت آموزش یک فرایند متوالی و پی گیر است که تداوم آن تمامی ابعاد حیات انسانها را در بر میگیرد. آموزش از جمله اجزای جداییناپذیر زندگی انسان است.
در قرن حاضر وسایل ارتباط جمعی همانند مطبوعات ، رادیو و تلویزیون ، ماهواره و اینترنت جانشین ارتباطات رو در رو و چهره به چهره شده اند و تاثیر بسزایی بر تک تک افراد یک جامعه به جا گذاشتهاند. این تاثیرات منجر به آموزش مستقیم و غیرمستقیم تمامی افراد می شوند.
این وسایل ارتباط جمعی با انتشار اطلاعات و آگاهیها، افزون بر نقش تکمیلی آموزش موسسات آموزشی و دانشگاهی بدون هیچ محدودیت زمانی، مکانی، سنی و جنسی، آموزش افراد جامعه را بر عهده دارند.
مقاله حاضر با بررسی یکی از وظایف مهم وسایل ارتباط جمعی ، یعنی نقش آموزشی و تاکید بر تاثیر شدید آنها در عصر کنونی ، مزایای آموزش از طریق این گونه وسایل را بیان می کند. این نوشتار به بررسی عناصر تاثیرگذار بر روند آموزشی رسانه ها در فرایند جهانی شدن و همچنین نقش حواس در فرایندهای یادگیری و استفاده از فناوری های نوین پرداخته شده است .
خلاصه ماشینی:
"فرایندهای یادگیری در افراد در فرایندهای یادگیری چهار مرحله مرتبط به هم وجود دارد که عبارتند از: ـ نیاز به یادگیری (انگیزش ، اشتیاق ، علاقه و غیره ) ـ انجام دادن ، آزمایش ، تجربه ، عمل و یادگیری از طریق اشتباهات ـ بازخورد (اطلاع از صحت یا سقم عمل انجام یافته ، خوب بودن آن و غیره ) ـ جذب (درک و استنباط ، تجربه یادگیری و درک بازخورد، برآورد و بررسی و احساس مالکیت نســبت به آنچه یاد گرفته شده است ) در اینجا به طور خلاصه این روش ها را توضیح می دهیم : احساس نیاز: استفاده از سیستم های یادگیری مبتنی بر رایانه ، مانند ویدیوی تعــاملی بسـیار جـذاب است ، زیرا این سیستم ها با فراهم آوردن تصاویر رنگی و زیبا، گرافیکها و صداهای جالب انگیزه فعــالیت و کار را چند برابر می کنند و به صورت تعاملی در هر لحظه بازخورد لازم را ارائه می دهند.
با وجود این ، بــه سـبب آن کـه در بسته های یادگیری مبتنی بر رایانه یادگیرندگان بر سرعت مطالعه و پیشروی خود کنــترل زیـادی دارنـد، اغلب می توانند هر جا که بخواهند با سرعت بیشتری مطالعه کنند و جلو بروند یـا کندتـر حرکـت کننـد و قسمت های مختلف بسته را آن قدر تکرار کنند تا بـه طـور کـامل برایشـان درک و جـذب شـود (پارسـا، نقش رسانه در آموزش های فرهنگی برخلاف تصور اکثر افراد، ارتباطات انسانی به هیچ وجه منحصر به ارتباط چــهره بـه چـهره انسـان ها نیست ."