چکیده:
مقاله حاضر ترجمه ای است از پژوهش میدانی فیلیپ تگ در زمینه موسیقی شناسی قومی.
این پژوهش با انتخاب و پخش 10 قطعه موسیقی فیلم (بدون تصویر) برای پاسخگویان سوئدی، نروژی و امریکایی، انجام شده است و هدف آن بررسی میزان انطباق مفاهیم تداعی شده توسط پاسخگویان با مفاهیم مورد نظر فیلم های مزبور بوده است.
نویسنده در نهایت به این نتیجه می رسد که، موسیقی می تواند بر تجربه دیداری و شنیداری مخاطب اثر بگذارد. یعنی مفاهیمی غیر از آنچه در واقعیت می بیند به او القا کند. زیرا تماشای یک تجربه هنگامی که با موسیقی مناسبی درآمیخته می شود، تاثیر کاملا متفاوتی، بر نمادهای دیداری یا شنیداری ما می گذارد.
موسیقی مخاطب را بر آن می دارد که درباره دیگر انسان ها، مکان ها، فعالیت ها و اشیاء به گونه ای دیگر بیندیشد.
موسیقی، عقاید، نگرش ها و احساس های یک جامعه را درباره عشق، نفرت، سوءظن، حسادت، قدرت و ضعف به سایر جوامع منتقل می کند. بنابراین به جای بررسی قوم شناسانه موسیقی ها باید موسیقی شناسی اقوام را دریافت.
خلاصه ماشینی:
ما مجبور بودیم از خودمان بپرسیم آیا یک VVA خاص مطابق با تجربه ما به عنوان موسیقیدان، موسیقی شناس، آهنگساز یا شنونده می تواند تضمین کننـده تطابق نغمه های مختلف با ردهبندیهایی باشد که در فهرست ، موجود بود؟ برای مثال ما مجبور بودیم شهرها را از شهرستانها جـدا کنـیم و شـهرهای بـزرگ را در گـروههـای متمایز از شهرهای کوچک قرار دهیم ؛ چرا که این دو، به لحاظ نمادسـازی موسـیقی بـا هم متفاوتند، اگرچه هر دو تحت عنوان شهر، تقسیم بندی می شوند.
در هر حال، این درصد پایین از میزان یادآوری نقش زن کـه در واقعیـت ٥١درصـد بوده است اما در پاسخ های دادهشده به ٤٠درصد می رسد و نیز کـاهش ٤٠درصـدی بـه ١٨/٥درصد در مورد تمامی پاسخگویان (با شنیدن یک قعطه واحد موسیقی ) بحث هـایی مردمشناسانه را برمی انگیزد که می تواند برای نظریه پردازان فمینیست فرهنـگ رسـانه ای، جالب و جذاب باشد.
موسیقی «مذکر» و «مؤنث » در اینجا امکان توصیف ساختار موسیقی با جزئیات آن نیست و تنها می خـواهیم بـدون توجه به هرگونه تعریف فرهنگی واژهها به موارد زیرتوجه کنیم : ١) این نکته که میانگین سرعت ، که برای نغمه های مؤنث علامت زده شده آهسته تـر از نغمه های مردانـه اسـت (١٠٩ در مقابـل ٨٣)، شـاید بتـوان گفـت مـردان بـه لحـاظ موسیقایی سریع تر از زنان هستند و شاید ایـن نکتـه مـا را بـه ایـن نتیجـه برسـاند کـه نغمه های مردانه به لحاظ کلیشه ای سرعت بیشتری دارند (و نغمه هـای زنانـه از سـرعت کمتری برخوردارند)، اما واقعیت این است کـه مترونـوم (عقربـه تنظـیم سـرعت بـرای نوازندگان ساز) علایم دیگری را ثبت می کند.