چکیده:
این مقاله عملکرد نظامهای نشانه ای شنیداری و شیوههای گفتمانی در متـون تبلیغـات رادیویی را بررسی می کند و نشان می دهد که از چه تکنیکها و امکانات صوتی برای انتقال معانی مستقیم و غیرمستقیم پیام تبلیغی استفاده می شود. نویسنده با تحلیل چند نمونه از تبلیغات رادیویی نشان می دهد که لایه های مختلف پیام رادیویی یعنی لایه های گفتار، موسیقی و صداهای محیطی در طراحی متـون تبلیغـات رادیویی به گونه ای به کارگرفته می شوند که شنونده به خرید کالاها یا خـدمات مـورد نظر ترغیب شود. لایه های دیگر متنی و شیوههای گفتمانی و نقش ترغیبی زبان نیـز در تحقق این هدف نقش مهمی ایفا می کنند.
خلاصه ماشینی:
تبلیغات رادیویی از دیدگاه نشانه شناسی ∗ زهرا نامور چکیده این مقاله عملکرد نظامهای نشانه ای شنیداری و شیوههای گفتمانی در متـون تبلیغـات رادیویی را بررسی می کند و نشان می دهد که از چه تکنیکها و امکانات صوتی برای انتقال معانی مستقیم و غیرمستقیم پیام تبلیغی استفاده می شود.
ارائه قلمرو پژوهشی نوینی در حوزه مطالعات زبـانشـناختی و کـاربردی کـردن نظریه های مطرح در این حوزهها مهم ترین فرضیه ای که در این تحقیق مبنا قرار گرفته ایـن اسـت کـه در یـک تبلیـغ رادیویی ، لایه های متنی گفتار، موسیقی و صداهای محیطی و نیز لایه های فرعـی عوامـل فرا زبانی ، عنوان، زمان پخش و ژانر تبلیغ در نقش ترغیبی به کار گرفته می شوند.
زبان علاوه بر برقراری ارتباط که نقش اصلی آن است نقش های فرعی دیگـری هـم بر عهده دارد از جمله نقش ترغیبی آن که عـلاوه بـر نقـش اطلاعـی در کـارکرد متـون تبلیغات رادیویی ، نقشی اساسی و بارز ایفا می کند چرا که این متون شنونده را به انجـام کاری راغب می سـازند.
واژگان رادیویی همیشه گفتـاری هـستند و از لحـاظ نشانه شناسی دو رمز دارند: یکی خود واژه که نماد چیـزی اسـت کـه ارائـه مـی شـود و دیگری صدایی که این کلمه را ادا می کند و شاخص شخص و یا ویژگی های گوینده آن است ؛ بـه عبـارت دیگـر عـواملی ماننـد لحـن کـلام و تکیـه بـر کلمـات، کارکردهـای نشانه شناختی دارند و دلالت (معنی و مفهوم) روندی بسیار انعطاف پذیر است که همراه بافت واژه و پیش فرضهایی که داریم تغییر می کند.