چکیده:
این مقاله به بررسی نقش رسانه ها در فرآیند جهانی سازی می پـردازد. نویـسنده ابتـدا پدیدة امپریالیسم فرهنگی را که بویژه از طریق رسانه ها اعمال می شود تشریح می کند و سپس با یادآوری اینکه درجة مقاومت کشورها در برابر این نوع امپریالیسم ، منوط بـه توانایی هر کشور در حوزة تولید و پخش محصولات رسانه ای در سطح ملـی اسـت ؛ قابلیت آنها را برای جهانی کردن فرهنگ خود، بر اساس تـوان رقـابتی در بازارهـای بین المللی محصولات رسانه ای ارزیابی می کند.
خلاصه ماشینی:
نویـسنده ابتـدا پدیدة امپریالیسم فرهنگی را که بویژه از طریق رسانه ها اعمال می شود تشریح می کند و سپس با یادآوری اینکه درجة مقاومت کشورها در برابر این نوع امپریالیسم ، منوط بـه توانایی هر کشور در حوزة تولید و پخش محصولات رسانه ای در سطح ملـی اسـت ؛ قابلیت آنها را برای جهانی کردن فرهنگ خود، بر اساس تـوان رقـابتی در بازارهـای بین المللی محصولات رسانه ای ارزیابی می کند.
آیـا فرهنـگ هـای جهـانی تفـاوت مهمـی بـا فرهنگ های ملی و بومی دارند؟ آیا پدید آمدن فرهنگ های جهانی در نظر عمـوم مـردم کشورهای مختلف بر همگنی سلیقه هـا دلالـت دارد؟ دولـت هـای ملـی بـرای تعـدیل ، سازگاری یا مقاومت در برابر تأثیرات فرهنگ های جهانی ، چه سیاست هایی بایـد اتخـاذ کنند؟ درک جهانی سازی فرهنگی نیازمنـد بررسـی سـازمانهـای اقتـصادی و نهادهـای سیاسی ای است که با آن مشارکت دارند یا سعی می کنند به آن واکنش نشان دهند.
نگرش بعدی، به راهبردهایی که ملت ها، شهرهای جهـانی و سـازمانهـای فرهنگـی برای مقابله ، کنار آمدن یا ترویج جهانی سازی فرهنگی اسـتفاده مـی کننـد، توجـه دارد؛ بویژه، ملت ها، شهرهای جهانی و سازمانهای فرهنگی ای مدنظرنـد کـه بـا راهبردهـایی برای حفظ و حمایت از فرهنگ اصیل سر و کار دارنـد و بـرای نوسـازی فرهنـگ هـای سنتی ، مقاومت در مقابل جهانی سازی فرهنگی یا اصلاح و دگرگونی فرهنگ های بومی و ملی برای مصرف جهانی تلاش می کنند.
با پیشرفت های اخیر فناوری، مانند سیـستم پخـش مـاهوارهای و سیاسـت هـای تجـاری بین المللی طرفدار تجارت آزاد و خصوصی سازی که نفـوذ شـرکت هـای خـارجی در بـازار داخلی را افزایش داده است ، توانایی حکومت های ملی برای مهار توزیع محصولات فرهنگی در محـدوده مرزهایـشان بـسیار کـاهش یافتـه اسـت (٤١ :١٩٩٦ ,French &Richards ).