چکیده:
رسانه های جمعی یعنی منابع اصلی اطلاعات، در همه جا حضور دارند و اثرات مهمی بر سلامت عمومی به جا می گذارند. اثرات رسانه بر رفتارهای مربوط به سـلامت نـه تنها از دیدگاه تعاملات روزانه ، بلکه به منظور کاربرد برنامه ریزی شده رسـانه هـا در تغییر رفتار مطالعه می شود. این مقاله ، پس از ذکر دلایل استفاده از رسانه های جمعـی در حوزه سلامت ، به بحث درباره دو حوزه پژوهشی مرتبط بـا رسـانه هـا و سـلامت (تولید پیام و تاثیر پیام) می پردازد و عوامل موثر بر تولید برنامه های موفق مربـوط بـه سلامت و عواملی را که مانع از تولید چنین برنامه هایی می شوند فهرسـت وار معرفـی می کند. در پایان نیز چند موضوع مهم که پژوهش های مربوط به رسانه وسلامت را به چـالش می کشند، ارائه شده است .
خلاصه ماشینی:
پرسش مهم درباره موضوع ارتباطات و سـلامت عمومی این است که چگونه ارتباطات رسانه ای منجر به تغییر رفتـار در حـوزة سـلامت می شود؟ و چگونه می توان راهبردهای ارتباطی را به گونه ای برنامه ریزی شـده درجهـت تاثیر بر تغییر رفتار سلامتی به کار برد؟ رسانه هـای جمعـی بـه عنـوان منبـع اصـلی اطلاعـات مربـوط بـه سـلامت و اکثـر فعالیت های انسانی ، به دلیل حضور گسترده در هر جا، اثرات مهمی بر سلامت عمـومی دارند.
از سویی ، ارتقای سلامت موضوع مهمی برای رسـانه هـای جمعـی محسوب می شود و از سوی دیگر،حـوزه سـلامت ، بـا توجـه بـه رسـالتی کـه در ارائـه اطلاعات دارد، به رسانه های جمعی نیازمند است .
پژوهش های جمعیتی نشان مـی دهـد کـه رسـانه هـای جمعـی ، منبـع بـا اهمیـت و پیشرفته ای برای ارائه اطلاعات مربوط به موضوعات مهم مرتبط با سلامت نظیـر کنتـرل وزن، ایدز(HIV)، سوء مصرف مواد مخدر، آسم ، تنظیم خـانواده و مـاموگرافی هـستند (١٩٩٥, Chapman) .
تولید پیام رسانه ای(Media Message Production) درحوزه تولید پیام، این سوال مطرح می شود که کدام عوامـل سـازمانی و اجتمـاعی مرتبط با کار رسانه ای می توانند بر تولید پیامهای موثر بر تغییر رفتار در حـوزة سـلامت اثر گذار باشند؟ رسانه های جمعی ، سازمانهایی هستند که در آنها وظایف هر بخش برای دستیابی به اطلاعات لازم برای تولید اخبار، تبلیغـات و سـرگرمی بـه طـور تخصـصی ، تفکیـک و مشخص شده است .