چکیده:
ﻣﻘﺎﻟﻪﺣﺎﺿﺮﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪازﭘﮋوﻫﺸﻲاﺳﺖﻛﻪﻫﺪفآنﺑﺮرﺳﻲﺷﻴﻮهﻫـﺎیﺗﺮﺑﻴﺘـﻲﻧﻤـﺎﻳﺶدادهﺷﺪهدرﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنوﻣﻴﺰاناﺛﺮﮔﺬاریاﻳﻦروشﻫﺎﺑﺮﻣﺨﺎﻃﺒﺎنﺑـﻮدهاﺳـﺖ. ﺑـﺮایﺑﺮرﺳﻲﻣﻮﺿﻮعازﻣﻴﺎنﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیﺧﺎﻧﻮادﮔﻲاﻳﺮاﻧﻲوﺧﺎرﺟﻲﺑﻪﻧﻤـﺎﻳﺶدرآﻣـﺪهدرﺷﺶﻣﺎﻫﻪدومﺳﺎل 3831،اﺑﺘﺪاﭼﻨﺪﻧﻤﻮﻧﻪاﻧﺘﺨﺎبﺷﺪوﺳـﭙﺲﺑـﺎاﺳـﺘﻔﺎدهازروشﺗﺤﻠﻴﻞﻣﺤﺘﻮا،ﻣﻴﺰانوﭼﮕﻮﻧﮕﻲﻧﻤﺎﻳﺶاﻧﻮاعروشﻫﺎیﺗﻘﻮﻳﺘﻲوﺗﻨﺒﻴﻬﻲﺑﻪﻛﺎرﮔﺮﻓﺘـﻪﺷﺪهدرﻣﻮردﻛﻮدﻛﺎنوﻧﻮﺟﻮاﻧﺎندرﻫﺮﻳﻚازآﻧﻬﺎﻣﻮردﺑﺮرﺳﻲﻗﺮارﮔﺮﻓﺖ. ﻧﺘﺎﻳﺞﺑﻪدﺳﺖآﻣﺪهﻧﺸﺎنداد:ـاراﻳﻪرﻓﺘﺎرﻫﺎیﻣﻄﻠﻮبوﻧﺎﻣﻄﻠﻮبدرﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیاﻳﺮاﻧﻲﺗﻘﺮﻳﺒﺎﺑﻪﻳـﻚاﻧـﺪازهﺑـﻮدهاﺳﺖ.ـدرﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیاﻳﺮاﻧﻲ،روشﻫﺎیﻛﺎﻫﺶرﻓﺘﺎرﻧﺎﻣﻄﻠﻮب )روشﻫﺎیﺗﻨﺒﻴﻬﻲ( ﺑﻴـﺸﺘﺮازروشﻫﺎیﺗﺸﻮﻳﻘﻲﺑﻪﻧﻤﺎﻳﺶدرآﻣﺪهودرﺳﺮﻳﺎلﻫـﺎیﺧـﺎرﺟﻲ،روشﻫـﺎیاﻓـﺰاﻳﺶرﻓﺘﺎرﻣﻄﻠﻮب )روشﻫﺎیﺗﺸﻮﻳﻘﻲ( ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦاﺳﺘﻔﺎدهراداﺷﺘﻪاﺳﺖ.ـﺑﻪﻛﺎرﮔﻴﺮیروشﻫﺎیﺗﺸﻮﻳﻘﻲوﺗﻨﺒﻴﻬﻲدرﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیﺧﺎﻧﻮادﮔﻲاﻳﺮاﻧﻲﻧـﺴﺒﺖﺑـﻪﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیﺧﺎرﺟﻲﺑﺎدﻗﺖﻋﻠﻤﻲ )روانﺷﻨﺎﺳﻲ( ﻛﻤﺘﺮیﻫﻤﺮاهﺑﻮدهاﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
" ﭘﮋوﻫﺶوﺳﻨﺠﺶ )41( 15 85 ﻣﻘﺪﻣﻪ دﻧﻴﺎیاﻣﺮوزازﻓﻨﺎوریﻫﺎیﻓﺮﻫﻨﮕﻲﻣﺘﻌﺪدیﺗﺄﺛﻴﺮﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪﻛﻪوﺳﺎﻳﻞارﺗﺒﺎطﺟﻤﻌـﻲ ازﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦآﻧﻬﺎﺳﺖ.
ﭘﮋوﻫﺶوﺳﻨﺠﺶ )41( 15 06 ﻧﻈﺮﻳﻪﺷﺮﻃﻲﺳﺎزیﻛﻨﺸﮕﺮ ﻓﺮاﻳﻨﺪﺷﺮﻃﻲﻛﺮدنرﻓﺘﺎرﻛﻨﺸﮕﺮﺑﻪاﻳﻦﻃﺮﻳﻖﺻﻮرتﻣﻲﮔﻴـﺮدﻛـﻪﺑـﺮوزرﻓﺘـﺎری ارادیازﺳﻮیﻣﻮﺟﻮدزﻧﺪه )ارﮔﺎﻧﻴﺴﻢ(،روﻳﺪادﻣﻄﻠﻮﺑﻲراﺑﻪدﻧﺒﺎلﻣﻲآورد.
ﻫﺮﭼﻪﻓﺎﺻﻠﻪزﻣﺎﻧﻲﻣﻴﺎنرﻓﺘﺎرﻣﻄﻠﻮبوﺗﻘﻮﻳﺖ،ﻛﻤﺘﺮﺑﺎﺷﺪاﺛﺮﺑﺨﺸﻲﺗﻘﻮﻳﺖﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻲﺷﻮد.
ﺑﺎاﻳﻨﻜﻪﺗﻨﻬﺎﻳﻜﻲازروشﻫﺎیدﺳـﺘﻪ ﭘﮋوﻫﺶوﺳﻨﺠﺶ )41( 15 26 1.
(Skinner ﺗﻘﻮﻳﺖﻣﺜﺒﺖوﺗﻘﻮﻳﺖﻣﻨﻔﻲ: ﭘﺲازاراﻳﻪرﻓﺘﺎرازﺳﻮیارﮔﺎﻧﻴـﺴﻢﭼﻨﺎﻧﭽـﻪﭘﻴﺎﻣـﺪ رﻓﺘﺎر،درﻳﺎﻓﺖﭼﻴﺰیﺑﺎﺷﺪﻛﻪارﮔﺎﻧﻴﺴﻢﺧﻮاﺳﺘﺎرآناﺳﺖ،ﺗﻘﻮﻳﺖﻣﺜﺒﺖﺻﻮرتﮔﺮﻓﺘـﻪ اﺳﺖواﮔﺮﭘﻴﺎﻣﺪرﻓﺘﺎرﺧﻼﺻﻲﻳﺎاﺟﺘﻨـﺎبازﭘﺪﻳـﺪهﻧـﺎﻣﻄﻠﻮﺑﻲﺑـﺮایارﮔﺎﻧﻴـﺴﻢﺑﺎﺷـﺪ ﺗﻘﻮﻳﺖﻣﻨﻔﻲﺑﻮدهاﺳﺖ )ﺳﻴﻒ، 9731(.
1 ﺗﻘﻮﻳﺖﻛﻨﻨﺪهﻣﺜﺒﺖﺗﻘﻮﻳﺖﻛﻨﻨﺪهﻣﻨﻔﻲ : ﻣﺤﺮﻛﻲﻛﻪدرﺗﻘﻮﻳﺖﻣﺜﺒﺖﺑﻪدﻧﺒﺎلرﻓﺘـﺎر 1- Positive and negative reinforcer روشﻫﺎیﺗﺸﻮﻳﻖوﺗﻨﺒﻴﻪﻛﻮدﻛﺎنوﻧﻮﺟﻮاﻧﺎندرﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیﺧﺎﻧﻮادﮔﻲﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن 36 ﺗﻨﺒﻴﻪ 1 : ﻋﺎﻣﻠﻲﻛﻪﻣﻮﺟﺐﺿﻌﻴﻒﺷﺪنرﻓﺘﺎرﻛﻨﺸﮕﺮﻳﺎﻛﺎﻫﺶاﺣﺘﻤـﺎلآنﻣـﻲﺷـﻮد.
1 - Punishment ﭘﮋوﻫﺶوﺳﻨﺠﺶ )41( 15 46 روشﺗﺤﻘﻴﻖ دراﻳﻦﭘﮋوﻫﺶازروشﺗﺤﻠﻴﻞﻣﺤﺘـﻮااﺳـﺘﻔﺎدهﺷـﺪهاﺳـﺖ.
ﺟﺪولﺷﻤﺎره 1ـﻧﺎمﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیﺧﺎﻧﻮادﮔﻲﻣﻮردﺑﺮرﺳﻲ ﺧﺎرﺟﻲاﻳﺮاﻧﻲﻧﺎمﺳﺮﻳﺎل × ﻣﻬﺮوﻣﺎه × ﺧﺎﻧﻪﺑﻪدوش × ﺗﺐﺳﺮد × دردﺳﺮواﻟﺪﻳﻦ × ﺑﭽﻪﻣﺤﻞ × ﺳﻮارانﻛﻮﭼﻚ × ﭘﺰﺷﻚدﻫﻜﺪه روشﻫﺎیﺗﺸﻮﻳﻖوﺗﻨﺒﻴﻪﻛﻮدﻛﺎنوﻧﻮﺟﻮاﻧﺎندرﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیﺧﺎﻧﻮادﮔﻲﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن 56 ﺟﺪولﺷﻤﺎره 2ـﺗﻮزﻳﻊﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیﻣﻮردﺑﺮرﺳﻲدرﺷﺒﻜﻪﻫﺎﺑﻪﺗﻔﻜﻴﻚﺗﻮﻟﻴﺪ )درﺻﺪ( ﻛﻞﺧﺎرﺟﻲاﻳﺮاﻧﻲﻧﻮعﺗﻮﻟﻴﺪ ﻧﺎمﺷﺒﻜﻪ درﺻﺪﻓﺮاواﻧﻲ 2/32 92 8/51 4/62 ﻳﻚ 8/61 12 3/55 - دو 2/15 46 - 6/37 ﺳﻪ 8/8 11 9/82 - ﭘﻨﺞ 521 83 78 ﻓﺮاواﻧﻲ ﺟﻤﻊ 001 4/03 6/96 درﺻﺪ واﺣﺪﺗﺤﻠﻴﻞ واﺣﺪزﻣﻴﻨﻪ،ﺻﺤﻨﻪوواﺣﺪﻫﺎیﺛﺒﺖوﺷﻤﺎرش،رﻓﺘﺎر )ﻛﻼﻣـﻲوﻏﻴﺮﻛﻼﻣـﻲ( ﺑـﻮده اﺳﺖ.
ﭘﮋوﻫﺶوﺳﻨﺠﺶ )41( 15 66 ﭘﺮﺳﺶﻫﺎیﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮﺧﻲازﭘﺮﺳﺶﻫﺎیاﺻﻠﻲﭘﮋوﻫﺶﺑﻪﻗﺮارزﻳﺮاﺳﺖ: 1.
ب( واﻛﻨﺸﻲﻛﻪﺑﻪﺣﻔﻆرﻓﺘﺎریﻣﻲاﻧﺠﺎﻣﺪﻛـﻪﻛﻤﺘـﺮدرﻛـﻮدکﻳـﺎﻧﻮﺟـﻮاندﻳـﺪه ﻣﻲﺷﻮد.
ﻣﻘﺎﻳﺴﻪﺑﻴﻦﺳﻪروشدﻳﮕﺮﻧﻴﺰﻧﺸﺎندادﻛﻪدرﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیاﻳﺮاﻧﻲ،ﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦﻣﻴﺰاناﺳﺘﻔﺎده ﻣﺮﺑﻮطﺑﻪروشﻛﺎﻫﺶرﻓﺘﺎرﻧﺎﻣﻄﻠﻮب )روشﺗﻨﺒﻴﻬـﻲ( ﺑـﻮدهوﭘـﺲازآنﺑـﻪﺗﺮﺗﻴـﺐ، ﭘﮋوﻫﺶوﺳﻨﺠﺶ )41( 15 86 ﺟﺪولﺷﻤﺎره 3ـاﻧﻮاعروشﻫﺎیﺗﻐﻴﻴﺮرﻓﺘﺎرﺑﻪﺗﻔﻜﻴﻚﻧﻮعﺗﻮﻟﻴﺪ )درﺻﺪ( ﻛﻞﺧﺎرﺟﻲاﻳﺮاﻧﻲﻣﺤﻞﺳﺎﺧﺖﺳﺮﻳﺎل درﺻﺪﻓﺮاواﻧﻲ روشﻫﺎیﺗﻐﻴﻴﺮرﻓﺘﺎر 7/64 732 9/46 93 اﻓﺰاﻳﺶرﻓﺘﺎرﻣﻄﻠﻮب 3/6 23 6/6 2/6 اﻳﺠﺎدرﻓﺘﺎرﻣﻄﻠﻮب 9/64 832 5/82 8/45 ﻛﺎﻫﺶرﻓﺘﺎرﻧﺎﻣﻄﻠﻮب 705 151 653 ﻓﺮاواﻧﻲ ﺟﻤﻊ 001 001 001 درﺻﺪ ■ درﺳـﺮﻳﺎلﻫـﺎیاﻳﺮاﻧـﻲاﺳـﺘﻔﺎدهازروشﺗﻘﻮﻳـﺖﻣﺜﺒـﺖ )8/89درﺻـﺪ( وروش ـــــــ ﺗﻘﻮﻳﺖﻣﻨﻔﻲ )2/1درﺻﺪ( ﺑﻮدهاﺳﺖ.
■ ﻧﺘﺎﻳﺞﺑﺮرﺳﻲﻣﻴﺰاناﺳﺘﻔﺎدهازاﻧﻮاعروشﻫﺎیﺗﻨﺒﻴﻬﻲدرﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیاﻳﺮاﻧﻲﻧـﺸﺎن داددرﻣﻴﺎنروشﻫﺎیﻛﺎﻫﺶرﻓﺘﺎرﻧﺎﻣﻄﻠﻮب،روشﺗﻨﺒﻴﻪﺑﺎ 1/48 درﺻﺪﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦﻣﻴﺰان اﺳﺘﻔﺎدهراداﺷﺘﻪوروشﻫﺎیﺧﺎﻣﻮﺷﻲﺑﺎ 3/01درﺻﺪ،ﺟﺒﺮانﺑﺎ 1/2درﺻﺪ،ﺟﺮﻳﻤﻪﻛﺮدن روشﻫﺎیﺗﺸﻮﻳﻖوﺗﻨﺒﻴﻪﻛﻮدﻛﺎنوﻧﻮﺟﻮاﻧﺎندرﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیﺧﺎﻧﻮادﮔﻲﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن 96 ■ درﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیاﻳﺮاﻧﻲﺷﻴﻮهﺗﻨﺒﻴﻪﻛﻼﻣﻲ )6/46 درﺻﺪ( ﺑﻴـﺸﺘﺮازﺗﻨﺒﻴـﻪﻏﻴﺮﻛﻼﻣـﻲ )22درﺻﺪ( اﺳﺘﻔﺎدهﺷﺪهاﺳﺖﻛﻪدرﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیﺧﺎرﺟﻲاﺻﻼﺗﻨﺒﻴـﻪﻏﻴﺮﻛﻼﻣـﻲوﺟـﻮد ﻧﺪاﺷﺘﻪاﺳﺖ.
■ ﺑﻴﻦاﺳﺘﻔﺎدهازروشﻫﺎیﺗﻘﻮﻳﺘﻲـﺗﻨﺒﻴﻬﻲوﺟﻨﺴﻴﺖﺗﻘﻮﻳـﺖـﺗﻨﺒﻴـﻪﺷـﻨﻮﻧﺪﮔﺎن )ﻛﻮدﻛﺎنوﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن( راﺑﻄﻪایوﺟﻮدﻧﺪاﺷﺖ.
■ ﺑﻴﻦﺟﻨﺴﻴﺖﺗﻘﻮﻳﺖوﺗﻨﺒﻴﻪﻛﻨﻨﺪهﻫﺎﺑﺎﻣﻴﺰاناﺳﺘﻔﺎدهازروشﻫﺎیﺗﻘﻮﻳﺘﻲوﺗﻨﺒﻴﻬﻲ راﺑﻄﻪایوﺟﻮدﻧﺪاﺷﺖ.
■ درﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیاﻳﺮاﻧـﻲﮔـﺮوهﺳـﻨﻲﻧﻮﺟﻮاﻧـﺎن )8/35 درﺻـﺪ( ودرﺳـﺮﻳﺎلﻫـﺎی ﺧﺎرﺟﻲﮔﺮوهﺳﻨﻲﻛﻮدک )2/44درﺻﺪ( ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦدرﻳﺎﻓﺖﻛﻨﻨﺪهروشﺗﻨﺒﻴﻬﻲﺑﻮدهاﻧﺪ.
درﺳـﺮﻳﺎلﻫـﺎی ﺧﺎرﺟﻲواﻳﺮاﻧﻲﻣﻴﺰاناراﻳﻪﺗﻮﺿﻴﺢدرﺑﺎرهدﻟﻴﻞﺗﻨﺒﻴﻪرﻓﺘﺎرﻧـﺎﻣﻄﻠﻮبﻛـﻢﺑـﻮدهاﺳـﺖ ﭘﮋوﻫﺶوﺳﻨﺠﺶ )41( 15 07 ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﺮرﺳﻲﻧﺘﺎﻳﺞﭘﮋوﻫﺶﻧﺸﺎنداددرﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیاﻳﺮاﻧﻲ،رﻓﺘﺎرﻫﺎیﻣﻄﻠـﻮبﺗﻘﺮﻳﺒـﺎﺑـﻪ اﻧﺪازهرﻓﺘﺎرﻫﺎیﻧﺎﻣﻄﻠﻮبﺑﻪﻧﻤﺎﻳﺶدرآﻣﺪهاﻧﺪ.
ﭘﮋوﻫﺶوﺳﻨﺠﺶ )41( 15 27 درﺑﺮرﺳﻲﺷﻴﻮهﻫﺎیﻣﻨﺎﺳﺐﺗﻨﺒﻴﻪوﺗﻘﻮﻳـﺖﺑـﺮایاﺛﺮﺑﺨـﺸﻲﺑﻴـﺸﺘﺮاﻳـﻦروشﻫـﺎ ﻣﺸﺨﺺﺷﺪﻛﻪاوﻻﻋﻮاﻣﻞاﺛﺮﺑﺨﺶدرﺳﺮﻳﺎلﻫﺎﺿﻌﻴﻒاراﻳﻪﺷﺪهاﻧﺪ.
ﺗﻬﻴـﻪ ﺳﺮﻣـﺸﻖﻫـﺎیاﺟﺘﻤـﺎﻋﻲﻋـﺎﻣﻠﻲﺿـﺮوریدراﻧﺘﻘـﺎلوﺗﻐﻴﻴـﺮرﻓﺘـﺎراﺳـﺖواﮔـﺮدر ــــــــــ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖﻫﺎیﺣﺴﺎسﺗﺮﺑﻴﺘﻲاﺻﻮلﻋﻠﻤﻲﻧﺎدﻳﺪهﮔﺮﻓﺘﻪﺷﻮداﻣﻜﺎنداردﺧﻄﺎﻫﺎﺑﻪﻧﺘـﺎﻳﺞ روشﻫﺎیﺗﺸﻮﻳﻖوﺗﻨﺒﻴﻪﻛﻮدﻛﺎنوﻧﻮﺟﻮاﻧﺎندرﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیﺧﺎﻧﻮادﮔﻲﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن 37 ﭘﮋوﻫﺶوﺳﻨﺠﺶ )41( 15 47 ﻣﻨﺎﺑﻊﻓﺎرﺳﻲ: 1.
ﭘﮋوﻫﺶوﺳﻨﺠﺶ )41( 15 67"