چکیده:
اﺳﺎسﻣﻘﺎﻟﻪﺣﺎﺿﺮﭘﮋوﻫﺸﻲاﺳﺖﻛﻪدرﻣﺮﻛﺰﺗﺤﻘﻴﻘﺎتﺻﺪاوﺳﻴﻤﺎاﻧﺠﺎمﺷﺪهاﺳـﺖ.ﻫﺪفاﻳﻦﭘﮋوﻫﺶدﺳﺘﻴﺎﺑﻲﺑﻪﻧﻈﺮواﻟﺪﻳﻦدرﺑﺎرهﺗﺄﺛﻴﺮآﮔﻬﻲﻫﺎیﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺗﻲﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﺑـﺮﻓﺮزﻧﺪاﻧﺸﺎنﺑﻮدهاﺳﺖ. ازﻧﺘﺎﻳﺞﺟﺎﻟﺐﺗﻮﺟﻪﭘﮋوﻫﺶﻣﻲﺗﻮانﺑﻪاﻳﻦﻣﻮارداﺷﺎرهﻛﺮد:ـﺑﺎﺑﺎﻻرﻓﺘﻦﺗﺤﺼﻴﻼتواﻟﺪﻳﻦازﻣﻴﺰاناﻋﺘﻤﺎدﺑﻪآﮔﻬﻲﻫﺎیﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺗﻲﻛﺎﺳﺘﻪﻣﻲﺷﻮد.ـﻛﻮدﻛﺎنﺑﻪآﮔﻬﻲﻫﺎیآﻣﻮزﺷﻲﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﺑﻴﺶازآﮔﻬﻲﻫﺎیﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲﻋﻼﻗﻪدارﻧﺪ.2ﻛﻮدﻛﺎنﻛﺎﻻﻫﺎیﺗﺒﻠﻴﻎﺷﺪهدرآﮔﻬﻲﻫﺎراازواﻟﺪﻳﻦﺧﻮددرﺧﻮاﺳـﺖـدرﺣﺪود3ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ.ـﺗﻨﻘﻼتﻋﻤﺪهﺗﺮﻳﻦﻛﺎﻻیﺗﺒﻠﻴﻎﺷﺪهدرﺧﻮاﺳﺘﻲﻛﻮدﻛﺎناﺳﺖ.ـﺗﻮﺿﻴﺢدادنﺑﻪﻛﻮدکدرﺑﺎرهاﻫﺪافﺳﺎزﻧﺪﮔﺎنآﮔﻬﻲﻫﺎازﺑﻬﺘﺮﻳﻦﺷﻴﻮهﻫﺎیﻧﻈﺎرﺗﻲاﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
"(Pine & Nash ﻛﻮدﻛﺎن،واﻟﺪﻳﻦوآﮔﻬﻲﻫﺎیﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺗﻲﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن 161 ﺑﻴﻦﺗﻤﺎﺷﺎیﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﺑﻪﺗﻨﻬﺎﻳﻲ )ﺑﺪونﺣﻀﻮرﺧـﺎﻧﻮاده( وﺗﻌـﺪاددرﺧﻮاﺳـﺖﻫـﺎی ﻛﻮدﻛﺎنﻧﻴﺰراﺑﻄﻪﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲﻣﺜﺒﺖوﺟﻮدداﺷﺖ؛ﺑﻪاﻳﻦﺗﺮﺗﻴﺐﻛﻮدﻛـﺎﻧﻲﻛـﻪﺧـﻮدﺑـﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﻲآﮔﻬﻲﻫﺎیﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺗﻲراﺗﻤﺎﺷﺎﻛـﺮدهﺑﻮدﻧـﺪدرﺧﻮاﺳـﺖﻫـﺎیﺑﻴـﺸﺘﺮیازﺑﺎﺑﺎﻧﻮﺋـﻞ داﺷﺘﻨﺪ.
)ﺟﺪول 1( ﻛﻮدﻛﺎن،واﻟﺪﻳﻦوآﮔﻬﻲﻫﺎیﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺗﻲﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن 361 ﺟﺪول1ـﻧﺤﻮهﺗﻤﺎﺷﺎیآﮔﻬﻲﻫﺎیﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲﺑﻪﺗﻔﻜﻴﻚﺗﺤﺼﻴﻼتﭘﺪروﭘﺪرﻳﺎﻣﺎدر ﺑﻮدن )درﺻﺪ( ﭘﺪرﻳﺎﻣﺎدرﺑﻮدنﺗﺤﺼﻴﻼتﭘﺪرﻣﺘﻐﻴﺮ ﻛﻞﺑﻲﺳﻮاد ﻣﺎدرﭘﺪرﻋﺎﻟﻲدﺑﻴﺮﺳﺘﺎنراﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻧﺤﻮهﺗﻤﺎﺷﺎ واﺑﺘﺪاﻳﻲ 9 01 6 9 9 11 7 ﻫﻤﻴﺸﻪ 52 62 32 22 92 82 02 ﺑﻴﺸﺘﺮاوﻗﺎت 43 53 23 63 03 43 04 ﺑﻌﻀﻲاوﻗﺎت 31 31 41 5/61 71 6 5/9 ﮔﻬﮕﺎه 91 61 52 5/61 51 12 5/32 اﺻﻼ 001 001 001 001 001 001 001 ﺟﻤﻊ ■ ﻣﻴﺰاناﻋﺘﻤﺎدواﻟﺪﻳﻦﺑﻪآﮔﻬﻲﻫﺎیﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺗﻲﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن: درﻣﺠﻤﻮع 33درﺻﺪواﻟﺪﻳﻦ درﺣﺪ »ﺧﻴﻠﻲزﻳﺎدوزﻳﺎد«و 95درﺻﺪدرﺣﺪ »ﻛﻢوﺧﻴﻠﻲﻛﻢ«ﺑﻪآﮔﻬﻲﻫﺎیﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺗﻲاﻋﺘﻤﺎد داﺷﺘﻪاﻧﺪ.
)ﺟﺪول 3( ﻛﻮدﻛﺎن،واﻟﺪﻳﻦوآﮔﻬﻲﻫﺎیﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺗﻲﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن 561 ﺟﺪول 3ـﻣﻴﺰانﺗﻤﺎﺷﺎیآﮔﻬﻲﻫﺎیﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲازﺳﻮیﻛﻮدﻛﺎنوﻣﻴﺰاناﻋﺘﻤﺎد واﻟﺪﻳﻦﺑﻪﺗﺒﻠﻴﻐﺎتﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲ )درﺻﺪ( ﻣﻴﺰاناﻋﺘﻤﺎد ﺧﻴﻠﻲﻛﻢ ﻛﻞﻛﻢزﻳﺎدﺧﻴﻠﻲزﻳﺎد واﺻﻼ ﻣﻴﺰانﺗﻤﺎﺷﺎ 81 71 51 02 04 ﻫﻤﻴﺸﻪ 93 23 24 44 02 ﺑﻴﺸﺘﺮاوﻗﺎت 33 53 43 82 33 ﺑﻌﻀﻲاوﻗﺎت 5 11 5 2 ـﮔﻬﮕﺎه 5 5 4 6 7 اﺻﻼ 001 001 001 001 001 ﺟﻤﻊ ■ ﭼﮕﻮﻧﮕﻲﺗﻐﻴﻴﺮﻣﻴﺰانﺗﻮﺟﻪﻛﻮدﻛﺎنﺑﻪﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﻫﻨﮕﺎمﭘﺨﺶآﮔﻬﻲ: ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﻣﻄﺎﻟﻌﻪﻣﻴﺰانﺗﻮاﻧﺎﻳﻲﻛﻮدﻛﺎندرﺗﻤﺎﻳﺰﻗﺎﻳﻞﺷـﺪنﺑـﻴﻦآﮔﻬـﻲﻫـﺎوﺳـﺎﻳﺮﺑﺮﻧﺎﻣـﻪﻫـﺎی ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن،ﻣﺤﻘﻘﺎنﺑﻪﺗﻐﻴﻴﺮاﺗﻲﺗﻮﺟﻪﻣﻲﻛﻨﻨﺪﻛﻪدرﺳﻄﺢﺗﻮﺟﻪدﻳﺪاریآﻧﺎنﻫﻨﮕﺎمﻗﻄﻊ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎیﻣﻌﻤﻮﻟﻲوﭘﺨﺶآﮔﻬﻲﻫﺎرخﻣﻲدﻫﺪ.
)ﺟﺪول 4( ﻛﻮدﻛﺎن،واﻟﺪﻳﻦوآﮔﻬﻲﻫﺎیﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺗﻲﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن 761 ﺟﺪول 4ـﻣﻴﺰانﻋﻼﻗﻪﻣﻨﺪیﻛﻮدﻛﺎنﺑﻪاﻧﻮاعآﮔﻬﻲﻫﺎازﻧﻈﺮواﻟﺪﻳﻦ )درﺻﺪ( ﻣﻮﺿﻮعآﮔﻬﻲ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲآﻣﻮزﺷﻲ ﻣﻴﺰانﻋﻼﻗﻪ 81 73 ﺧﻴﻠﻲزﻳﺎد 15 35 زﻳﺎد 42 8 ﻛﻢ 5 1 ﺧﻴﻠﻲﻛﻢ 2 1 اﺻﻼ 001 001 ﺟﻤﻊ ■ ﻣﻴﺰاندرﺧﻮاﺳﺖﻛﻮدﻛﺎنازواﻟﺪﻳﻦﺑﺮایﺧﺮﻳﺪﻛﺎﻻﻫﺎیﺗﺒﻠﻴﻎﺷـﺪه: ﻳﻜـﻲاز ﺗﺄﺛﻴﺮاتﻣﻬﻢﺗﻤﺎﺷﺎیآﮔﻬﻲﻫﺎیﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺗﻲﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﺑﺮﻛﻮدﻛﺎن،اﻓﺰاﻳﺶﺧﻮاﺳﺘﻪﻫﺎیآﻧﺎن ازواﻟﺪﻳﻦاﺳﺖ؛ﭼﻨـﺎنﻛـﻪدرﭘـﮋوﻫﺶﺣﺎﺿـﺮ 56درﺻـﺪازواﻟـﺪﻳﻦاﻇﻬـﺎرﻛـﺮدهاﻧـﺪ ﻓﺮزﻧﺪاﻧﺸﺎنﭘﺲازﺗﻤﺎﺷﺎیآﮔﻬﻲﻫﺎیﺑﺎزرﮔـﺎﻧﻲ،ﺧﻮاﻫـﺎنﺧﺮﻳـﺪﻛﺎﻻﻫـﺎیﺗﺒﻠﻴـﻎﺷـﺪه ﺑﻮدهاﻧﺪ.
)ﻧﻤﻮدار 3( ﻧﻤﻮدار 3ـﻣﻴﺰاندرﺧﻮاﺳﺖﻛﻮدﻛﺎنازواﻟﺪﻳﻦﺑﺮایﺧﺮﻳﺪﻛﺎﻻﻫﺎیﺗﺒﻠﻴﻎﺷﺪه )درﺻﺪ( 001 56 08 06 53 04 02 0 درﺧﻮاﺳﺖﻛﺮدهاﺳﺖدرﺧﻮاﺳﺖﻧﻜﺮدهاﺳﺖ ﭘﮋوﻫﺶوﺳﻨﺠﺶ )41( 15 861 ■ ﻛﺎﻻﻫﺎیﺗﺒﻠﻴﻎﺷـﺪهدرﺧﻮاﺳـﺘﻲﻛﻮدﻛـﺎنازواﻟـﺪﻳﻦ: »ﺗـﻨﻘﻼت« )96درﺻـﺪ( ﻋﻤﺪهﺗﺮﻳﻦﻛﺎﻻیدرﺧﻮاﺳﺘﻲﻛﻮدﻛﺎنازواﻟﺪﻳﻦﺑﻮدهاﺳﺖ.
)ﺟﺪول 5( ﭘﮋوﻫﺶوﺳﻨﺠﺶ )41( 15 071 ﺟﺪول 5ـﻧﻈﺮواﻟﺪﻳﻦدرﺑﺎرهﻣﻴﺰانﺗﺄﺛﻴﺮﺗﻤﺎﺷﺎیآﮔﻬﻲﻫﺎیﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲﺑﺮ ﻓﺮزﻧﺪاﻧﺸﺎن )درﺻﺪ( ﻣﻮﺿﻮعﺗﺄﺛﻴﺮ ﺻﺮﻓﻪﺟﻮﻳﻲﺻﺮﻓﻪﺟﻮﻳﻲﻣﺼﺮفﺷﻴﺮرﻋﺎﻳﺖ ﮔﻔﺘﺎری وﻟﺒﻨﻴﺎتدرﺑﺮقدرآباﻳﻤﻨﻲﻣﻴﺰانﺗﺄﺛﻴﺮ 03 62 72 72 71 ﺧﻴﻠﻲزﻳﺎد 05 5/75 85 75 15 زﻳﺎد 41 5/21 21 31 12 ﻛﻢ 2 2 2 2 7 ﺧﻴﻠﻲﻛﻢ 3 2 1 1 4 اﺻﻼ 001 001 001 001 001 ﺟﻤﻊ ■ ﻧﻈﺮواﻟﺪﻳﻦدرﺑﺎرهﻟﺰومﻧﻈﺎرتﺑﺮﺗﻤﺎﺷﺎیآﮔﻬﻲﻫﺎیﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲازﺳﻮیﻛﻮدﻛـﺎن: 13درﺻﺪازواﻟﺪﻳﻦﻟﺰومﻧﻈﺎرتﺑﺮﺗﻤﺎﺷﺎیآﮔﻬﻲﻫﺎیﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲازﺳﻮیﻛﻮدﻛﺎنرادر ﺣﺪ »ﺧﻴﻠﻲزﻳﺎدوزﻳﺎد«و 24درﺻﺪدرﺣﺪ »ﻛﻢوﺧﻴﻠﻲﻛﻢ«داﻧﺴﺘﻪاﻧـﺪ؛ 72درﺻـﺪﻧﻴـﺰ ﻣﻌﺘﻘﺪﺑﻮدهاﻧﺪدراﻳﻦزﻣﻴﻨﻪ »اﺻﻼ«ﻧﻈﺎرﺗﻲﻻزمﻧﻴﺴﺖ."