چکیده:
امروزه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورهاعبنه وان یک عامل تعیین کننده در نظام بین الملل تحت تاثیر تحولات شگرف در عرصه ارتباطات قرار گرفته است ؛ چنان که «دیپلماسی رسانه ای» به عنوان یکی از شاخه های اصلی فعالیت های دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی بخش قابل توجهی از دیپلماسی عمومکیشورهای بویژه قدرتمند جهانی را به خود اختصاص داده است . در مقاله حاضر پس از بیان پیشینه دیپلماسی رسانه ای و کارکردهای آن به بررسی مصادیق دیپلماسی رسانه ای در بعد نرم افزاری، جنگ نرم و جنگ رسانه ای غرب علیه ایران و همچنین اهداف راهبردی جنگ روانی امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته شده است .
خلاصه ماشینی:
راهبردها و اهداف جنگ رسانه ای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران * مهدی رضاییان چکیده امروزه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورهاعبنه وان یک عامل تعیین کننده در نظام بین الملل تحت تأثیر تحولات شگرف در عرصه ارتباطات قرار گرفته است ؛ چنان که «دیپلماسی رسانه ای» به عنوان یکی از شاخه های اصلی فعالیت های دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی بخش قابل توجهی از دیپلماسی عمومکیشورهای بویژه قدرتمند جهانی را به خود اختصاص داده است .
پس از آن مبنای قدرت زمین شد و ما شاهد بروز فئودالیسم ٢ بودیم اما با انقلاب صنعتی اول و دوم ، در قرون ١٨ و ١٩ مبنای قدرت از زمین به ابزار تولید و سرمایه منتقل شد و تا سال های پس از جنگ دوم ، ابزار تولید و جنگ افزارهای نظامی ، مبنای قدرت را تشکیل میداد، همچنان که جنگ سرد امریکا و شوروی نیز برسر این دو عامل بود اما از اواخر دهه ٧٠ میلادی و با ظهور اینترنت های اولیه و انقلاب در فناوری اطلاعات و ارتباطات ، صحنه جهانی با تغییراتی گسترده روبه رو شد و مقوله ای به نام رسانه و در پی آن «جنگ رسانه ای»وارد معادلات قدرت شد (ضیاییپرور، ١٣٨٧).
در این شیوه هرچند که رسانه ها دستورات خاصی از طرف حکومت دریافت نمیکنند ولی به علت بلوغ حرفه ای و همچنین مسئولیت پذیری حرفه ای در جهت سیاست های کلان نظام خود در سطح جهان عمل میکنند و چون مستقل از دولت و حاکمیت هستند تأثیرگذاری آنها بیشتر است (سبیلان اردستانی، ١٣٨٣).