چکیده:
بحران ها جزء جداییناپذیر زندگی اجتماعی به شمار میروند و روزبه روز بر تعداد و تنوع آنها افزوده میشود. از سوی دیگر، رسانه های جمعی نیز در چند دهه اخیر از چنان رشد و تاثیری در جوامع برخوردار شده اند که به بخش جداییناپذیری از زندگی بشر مبدل گردیده اند. رسانه ها در عین حال ، به دلیل کارکردهای متعدد ، به صورت جزئی از انواع بحران ها درآمده اند چنان که بحرانی را نمیتوان بدون حضور رسانه های جمعی در آن تصور کرد. شیوه عملکرد رسانه ها در بحران ها ، به نحوه مدیریت و راهبری آنها برمیگردد. به عبارت دیگر، این مدیریت رسانه هاست که با اتخاذ راهبرد مشخص در قبال بحران ، عملکرد رسانه را در قبال آن رقم میزند. مقاله حاضر، بر آن است که با تشریح انواع راهبردهای رسانه ای به تبیین نقش رسانه های فوق فعال در تبدیل بحران به فرصت بپردازد و راهکارهایی برای سیاستگذاران و مدیران رسانه ملی در جهت ایجاد رسانه ای با ویژگیهای یادشده ارائه دهد.
خلاصه ماشینی:
مقاله حاضر، بر آن است که با تشریح انواع راهبردهای رسانه ای به تبیین نقش رسانه های فوق فعال در تبدیل بحران به فرصت بپردازد و راهکارهایی برای سیاستگذاران و مدیران رسانه ملی در جهت ایجاد رسانه ای با ویژگیهای یادشده ارائه دهد.
در مقاله حاضر تلاش شده است با بررسی انواع دیدگاه ها نسبت به بحران و وضعیت بحرانی، نقش رسانه های جمعی در این زمینه تشریح شود و سپس با اتخاذ رویکردی راهبردی، انواع راهبردهای رسانه ای به منظور مقابله با بحران مورد تحلیل قرار گیرد و در نهایت ، راهبردهایی اساسی برای رسانه ملی و راهکارهایی برای مدیران رسانه به منظور مدیریت مؤثر بحران های مختلف محیطی و فرصت سازی از آنها معرفی شود.
درواقع اتخاذ راهبرد فعال و فوق فعال در مواجهه با بحران زمانی با موفقیت قرین خواهد بود که اعتماد عمومی به مثابه ماده اولیه لازم برای فرصت آفرینی از شرایط بحرانی جامعه وجود داشته باشد.
البته این مهم ، صرفا شرط لازم تلقی میشود و همان گونه که در بخش پایانی مقاله اشاره شد، شرط کافی برای فرصت آفرینی در مواقع بحرانی آن است که رسانه از سرمایه اعتماد عمومی نیز برخوردار باشد وگرنه تمامی تلاش های آن هدر خواهد رفت .
Stormy weather: Testing stealing thunder as a crisis communication strategy to improve communication flow between organization and journalists, Public Relations Review, No. 29.
Chaos, crises and disasters: A strategic approach to crisis management in the tourism industry, Tourism Management.