چکیده:
مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی است که در تابستان ١٣٨٧ در مرکز تحقیقات سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با هدف بررسی میزان آگاهی و گرایش سیاسی مردم به احزاب و گروههای سیاسی در ایران، انجام شده است . نتایج این پژوهش نشان می دهد: بیش از ٥٨درصد مردم از طریق صداوسیما از عملکرد و برنامه های احزاب و گروههای سیاسی کشور آگاه می شوند. نگرش مردم به احزاب، متاثر از کارکرد آنهاست چنانکه از یکسو، ٥٦درصـد مـردم وجـود احزاب را باعث افزایش آگـاهی سیاسـی در جامعـه مـی داننـد و از سـوی دیگـر، ٥٦/٣درصـد پاسخگویان معتقدند که احزاب تنها در پی منافع گروهی و جناحی هستند. ٧٦/٨درصد مردم عملکرد مثبت احزاب را در رشد آنها موثر می دانند.
خلاصه ماشینی:
نتایج این پژوهش نشان می دهد: بیش از ٥٨درصد مردم از طریق صداوسیما از عملکرد و برنامه های احزاب و گروههای سیاسی کشور آگاه می شوند.
برگـزاری انتخابـات مستمر و متعدد، وجود گرایش های گریز از مرکز و گریـز از حکومـت و فـراهم بـودن شرایط پذیرش احزاب مخالف در درون نظام حزبی موجـب تعـدد احـزاب سیاسـی در جوامع مختلف می شود (بشیریه ، ١٣٧٤، صص ١٢٦ـ١٢٢).
کارکردهای عام احزاب: بیشترین کارکرد احزاب سیاسی ، در زمینه انتخابات است کـه عمدهترین آن، شامل شکل دادن به افکار عمـومی از طریـق ارائـه اطلاعـات و تبیـین و توجیه ایدئولوژی، تنظیم برنامه هایی برای نفوذ در مردم، گزینش نامزدهای حزبـی بـرای شرکت در انتخابات، هماهنگ کردن یا همسان و همسو ساختن نماینـدگان پارلمـانی و تأثیر بر اعضای دولت منتخب برای تصویب و اجرای برنامه های مدنظر حزب را شـامل می شود (لاپالومبارا و اندرسون ٥، ١٩٩٢، ص ٤٠٠).
دستیابی به نظر مردم در مورد عملکرد صداوسـیما دربـاره احـزاب و گـروههـای سیاسی ایران یافته های پژوهش سیمای پاسخگویان از لحاظ خصوصیت و ویژگی هایی مانند توزیع جنس ، سـن ، میـزان تحصیلات، نوع فعالیت و وضعیت تأهل به قرار زیر است : کل پاسخگویان این نظرسنجی ١٥٣٧٨ بودهاند و از این تعداد ٥٣ درصد را مـردان و ٤٧درصد را زنان تشکیل داده اند.
نمودار ١ـ منابع آگاهی پاسخگویان از عملکرد و برنامه های احزاب و گروههای سیاسی (درصد) 100 80 60 58.
نمودار ٣ـ میزان توجه احزاب و گروههای سیاسی به خواسته های مردم از نظر پاسخگویان (درصد) 50 40 37.