چکیده:
هر چند دنیای دیجیتال دریچه های تازه و بکری را برای مخاطبان گشوده است که رسانه ها از طریق آنها می توانند بر گستره مخاطبانشان بیفزایند، اما پدیده جهانی دیجیتالی شدن رسانه ها، با ورود بـه هـر کـشور، بـه اقتـضای شـرایط تـاریخی ، اقتـصادی، سیاسـی ، اجتمـاعی ، علمـی و فرهنگـی جامعه ،تجربه ای جدید و منحصربه فرد به شمار می رود. در این تحقیق با استفاده از روش کیو، دیدگاههای کارشناسان، مدیران و صـاحبنظران حـوزه رادیو، در داخل و خارج از کشور مورد بررسی قرار گرفته است و متغیرهای مربوط به دیجیتـالی شدن، در سه بخش تولیـد، ارسـال و دریافـت ، بـه عنـوان «متغیرهـای وابـسته » و کلیـه عوامـل تسهیل کننده یا ممانعت کننده از رسیدن به هدف (شامل دو بخش درون و برون سازمانی ) به عنوان «متغیرهای مستقل » در نظر گرفته شدهاند. بر اساس نتایج به دست آمده، مهم ترین مشکل در خصوص تغییر سیستم رادیو از آنـالوگ بـه دیجیتال، مجاب کردن شنوندگان برای خرید دستگاه گیرنده رادیو دیجیتال است . اما در کنار ایـن مشکل ، به دلیل آنکه رادیوهای امروز، راهی جز طی مسیر دیجیتالی شدن ندارند، مهم تـرین نکتـه قابل توجه برای مدیران رسانه ، برنامه ریزی در جهت تغییر محتوای لازم است که در این خصوص برخلاف مسائل فنی ، مطالعات چندانی انجام نشده است .
خلاصه ماشینی:
ظهور رادیو دیجیتال در ایران؛ فرصت ها و تهدیدها محمد حسینی ، دکتر سید وحید عقیلی *، دکتر سید محمد مهدیزاده ** چکیده هر چند دنیای دیجیتال دریچه های تازه و بکری را برای مخاطبان گشوده است که رسانه ها از طریق آنها می توانند بر گستره مخاطبانشان بیفزایند، اما پدیده جهانی دیجیتالی شدن رسانه ها، با ورود بـه هـر کـشور، بـه اقتـضای شـرایط تـاریخی ، اقتـصادی، سیاسـی ، اجتمـاعی ، علمـی و فرهنگـی جامعه ،تجربه ای جدید و منحصربه فرد به شمار می رود.
الگوی نظری و مفهومی تحقیق توانمندی محدودیت بالفعل بالقوه فعلی آتی گــسترش و تنــوع شبکه های رادیویی افزایش تعداد مخاطبـان به دلیل حضور رادیـو در زمـانهــا و مکـانهــای بیشتر کمبــود تحقیقــات علمــی در حــوزه رادیو دیجیتال ترجیح تصویر نسبت به صــدا بــرای مخاطــب حتــی در رســانه هــای دیجیتال آشـــــــــــــنایی تهیـــه کننـــدگان و دست اندرکاران تولید رادیو، با شـیوههـای دیجیتالی همگرایـــی بـــا ســـایر رسانه ها نظیر تلویزیـون، اینترنت و تلفن همراه ناآشــــــــــنایی تهیــه کننــدگان و دســت انــدرکاران تولیــد رادیــو، بــا محتوای مورد نیاز برنامه هـای رادیـو دیجیتال نبود فـضای رقـابتی بـا رســانه هــای مــشابه در کشور نیـــروی انـــسانی فــراوان بــا ســاعات کاری شناور وجــود زیرســاخت هــای فناورانــه و ارتباطــاتی در کشور کمبــود نیروهــای چند مهارتی بـرای اشــتغال در رادیــو دیجیتال هزینه سنگین تعمیـر و نگهداری تجهیزات فنی داشتن بودجه کافی - ضعف محتـوایی و شتابزدگی در تولید بــه ســبب تکثــر برنامه ها خلأ قانونی در کشور - - ساختار سـنگین و حجیم سازمانی فشار مقررات بین المللی - - تغییر فرستندههای سراســر کــشور از آنالوگ به دیجیتال بی میلی خـانواده هـای ایرانــی بــرای خریــد دسـتگاه گیرنـده رادیـو دیجیتال روش تحقیق روش کیو اولین بار، از سوی ویلیـام اسـتیونس ١، در سـال ١٩٥٣ مـیلادی بـرای شـناخت عقاید فلسفی و روانشناختی افراد مورد استفاده قـرار گرفـت .