چکیده:
مقاله حاضر با اشاره به گسترش فناوریهای ارتباطی و افزایش نفوذ رسانه هـای جمعـی در ابعـاد گوناگون زندگی ، بویژه نقش آنها در شکل گیری و هدایت پدیدههای مهم فرهنگی و اجتماعی مانند سبکهای جدید زندگی و الگوهای مصرفی ، به سازوکارهای تاثیرگذاری رسانه ها بر نگـرشهـا و رفتارهای مخاطبان پرداخته و با تاکید بر اثرات متقابل فرهنگ و اقتصاد و معرفی الگوی مصرف به عنوان موضوعی دارای وجوه فرهنگی و اقتصادی و همچنین بیان اهمیت و ضرورت اصلاح الگوی مصرف به منزله وظیفه ای دینی و ملی ، رویکردهای رسانه را در الگوسازی اقتصادی و فرهنگـی و تعدیل رفتارهای اقتصادی بررسی می کند.
خلاصه ماشینی:
نقش رسانه های جمعی در اصلاح الگوی مصرف * علیرضا پویا چکیده مقاله حاضر با اشاره به گسترش فناوریهای ارتباطی و افزایش نفوذ رسانه هـای جمعـی در ابعـاد گوناگون زندگی ، بویژه نقش آنها در شکل گیری و هدایت پدیدههای مهم فرهنگی و اجتماعی مانند سبکهای جدید زندگی و الگوهای مصرفی ، به سازوکارهای تأثیرگذاری رسانه ها بر نگـرشهـا و رفتارهای مخاطبان پرداخته و با تأکید بر اثرات متقابل فرهنگ و اقتصاد و معرفی الگوی مصرف به عنوان موضوعی دارای وجوه فرهنگی و اقتصادی و همچنین بیان اهمیت و ضرورت اصلاح الگوی مصرف به منزله وظیفه ای دینی و ملی ، رویکردهای رسانه را در الگوسازی اقتصادی و فرهنگـی و تعدیل رفتارهای اقتصادی بررسی می کند.
در ایـن میـان، جـای تردید نیست که نقش فراگیر رسانه ها به شکل دهی جنبه های قابل ملاحظه ای از زنـدگی 2 مردم در جوامع کنونی مربوط می شود و این امـر از سـوی صـاحبنظرانی ماننـد بـراون (١٣٨٥، ترجمه ایزدی) بارها مورد تأکید قرار گرفته است : ما با پدیده فراگیر بـودن رسـانه هـای جمعـی در جامعـه معاصـر مواجـه هـستیم .
یکی از صاحبنظران، با اشاره به اینکه تاریخ کشور ما از مشروطه تـا پایـان سـلطنت پهلوی، نشان می دهد الگوی مصرف تقلیدی و نامناسب ، به مرور زمان، آثار زیـانبـاری بر اقتصاد و فرهنگ کشور ما به جا گذاشـته و بـسیاری از عقـب مانـدگی هـای تـاریخی کشور را موجب شده، نوشته است : «در مرحله استعمار شـاید بتـوان حرکـت فرهنگـی غرب را نوعی ابزار تهاجمی دانست که با مقاومت ملل مستعمره روبه رو مـی شـد، ولـی در مرحله نو استعمار که پس از جنگ جهانی دوم با کسب استقلال سیاسی مستعمرات، به بلوغ خود رسید، به رغم ناپدید شدن سلطه استعمارگر، در برابر نفوذ فرهنگی غـرب در کشورهای مستعمره پیشین یا جهان سوم، نه تنها ایستادگی نمی شد، بلکه این فرهنگ به شدت مورد تقاضا قرار گرفت .