چکیده:
امروزه برنامه ریزی برای تبدیل چشم اندازها و شعارهای منتخب شبکه های رادیویی به طرح برنامـه و سپس برنامه سازی، به عنوان مسئله ای جدی وگاه مبهم ، پیش روی مـدیران و برنامـه ریـزان ایـن رسانه قرار گرفته است . زیرا روشهای سنتی و تجربی اتخـاذ شـده در ایـن زمینـه از نـواقص و ضعف هایی چون ایستا بودن یا فقدان جامعیت رنج می برند. بنابراین هدف این مقاله تحلیل اصول و شرایط برنامه ریزی برای شبکه های رادیویی و طرح استفاده از فرایند معکوس تحلیل گفتمانی به عنوان روشی نوین برای حل مسئله یاد شده اسـت . بـر ایـن اساس کوشش شده است با بیان ارکان اصلی برنامه ریزی رادیویی شامل توجه به نظام اجتمـاعی ، ویژگی های رسانه رادیو و ماموریت شبکه ای و همچنین شرح اصول نظریـه هـای گفتمـانی و نیـز مراحل فرایند تحلیل گفتمان و مرور اجمالی انواع و سطوح آن، شناسایی و درک بهتری از مبـانی نظری و مفاهیم مرتبط با موضوع صورت گیرد و در نهایت ، مدلی معکوس (از گفتمان تا متن ) بـه منظور برنامه ریزی محتوایی رادیویی ، تبیین شود.
خلاصه ماشینی:
رادیو و برنامه ریزی گفتمانی عبدالکریم خیامی ، دکتر حسن بشیر * چکیده امروزه برنامه ریزی برای تبدیل چشم اندازها و شعارهای منتخب شبکه های رادیویی به طرح برنامـه و سپس برنامه سازی، به عنوان مسئله ای جدی وگاه مبهم ، پیش روی مـدیران و برنامـه ریـزان ایـن رسانه قرار گرفته است .
بنابراین هدف این مقاله تحلیل اصول و شرایط برنامه ریزی برای شبکه های رادیویی و طرح استفاده از فرایند معکوس تحلیل گفتمانی به عنوان روشی نوین برای حل مسئله یاد شده اسـت .
بـر ایـن اساس کوشش شده است با بیان ارکان اصلی برنامه ریزی رادیویی شامل توجه به نظام اجتمـاعی ، ویژگی های رسانه رادیو و مأموریت شبکه ای و همچنین شرح اصول نظریـه هـای گفتمـانی و نیـز مراحل فرایند تحلیل گفتمان و مرور اجمالی انواع و سطوح آن، شناسایی و درک بهتری از مبـانی نظری و مفاهیم مرتبط با موضوع صورت گیرد و در نهایت ، مدلی معکوس (از گفتمان تا متن ) بـه منظور برنامه ریزی محتوایی رادیویی ، تبیین شود.
com * دکترای فرهنگ و ارتباطات، استادیار دانشگاه امام صادق (ع) تاریخ دریافت : ٨٩/١/١٤ تجدیدنظر: ٨٩/٢/٥ پذیرش نهایی : ٨٩/٦/٧ مقدمه در سالهای اخیر، تلاش فراوانی برای تبدیل شعارها و چشم اندازهای مورد نظر مدیران شبکه های صدای جمهوری اسلامی ایران به برنامه های مختلف رادیویی صـورت گرفتـه است اما جدا از نحوه انتخاب «شعار» بـرای هـر یـک از شـبکه هـای رادیـویی ، فراینـد تشریح ، تحلیل و سپس توزیع و تبدیل آن به برنامه هایی که هر روز از آنتن شـبکه هـای گوناگون پخش می شوند، تاکنون به شیوهای مدون بررسی نشده است .