چکیده:
هدف از پژوهش حاضر که به شیوه پیمایشی صورت گرفته ، مطالعه و شناخت دیدگاه کارشناسـان علوم ارتباطات درباره نقش و جایگاه شبکه های رادیـویی جمهـوری اسـلامی ایـران در ایجـاد و تقویت مشارکت اجتماعی بوده است . به ایـن منظـور ١٣٩ نفـر از اسـاتید و دانـشجویان مقـاطع کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان نمونه ای از کارشناسان به شیوه تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه ای محقق ساخته پاسخ دادند. نتایج نشان داد که نوع رسانه ، شیوه ارائه پیام به لحاظ قالب برنامه ای، توسعه کمی و کیفـی و نوع مالکیت رادیو ارتباط معنی داری با مشارکت اجتماعی دارند، همچنین رادیوهای داخلی نقـش مثبت و رادیوهای خارجی نقشی منفی در زمینه مشارکت اجتماعی ایفا می کنند. حضور نمایندگان و احزاب در شبکه های رادیویی ، راهاندازی رادیوهـای محلـی و تعـدد و تکثـر رادیـویی نیـز از راهبردهای تقویت کننده مشارکت اجتماعی هستند.
خلاصه ماشینی:
جدول ٤ـ مقایسه دیدگاه اساتید و دانشجویان درباره تأثیر قالب برنامه های رادیو بر مشارکت اجتماعی نایش استادان 3 3/18 1/33 0/02 0/70 27 0/48 ـ خنثی م دانشجویان 3 2/90 1/04 0/01 -1/01 106 0/31 ـ خنثی گفتگو استادان 46 0/6 0/22 2/55* 27 /01 / مطوب دانشجویان 3 3/3 93 17 4/73** 103 00 001 ل سخنان استادان 3 3/15 1/12 0/01 0/70 25 0/49 ـ خنثی ری دانشجویان 3 2/92 0/96 0/02 -0/81 103 0/41 ـ خنثی طنز استادان 3 3/81 0/92 0/43 4/59** 26 0/00 0/01 مطلوب دانشجویان 3 3/67 1/03 0/29 6/83** 109 0/00 0/01 مطلوب گزارش استادان 43 05 0/16 2/36* 27 002 /5 مطوب دانشجویان 3 3/58 /91 28 6/68** 109 /0 001 ل خبر استادان 3 3/86 1/11 0/37 4/07** 27 0/00 0/01 مطلوب دانشجویان 3 3/69 1 0/32 7/23** 109 0/00 0/01 مطلوب موسیق استادان 3 3/48 1/36 0/10 1/82 26 0/07 ـ خنثی ی دانشجویان 3 3/33 1/15 0/07 2/96** 109 0/00 0/01 مطلوب ** p <0/01 * p <0/05 با توجه به جدول ٥ می توان گفت که از بین شبکه هـای رادیـویی ، میـانگین نگـرش استادان نسبت به تأثیرگذاری رادیو جوان (٤/١٩)، رادیـو ایـران (٣/٨٠)، رادیـو اسـتانی (٣/٧٩)، رادیو پیام (٣/٧٤)، رادیو فرهنگ (٣/٥٢)، رادیو قرآن (٢/٥٢) و رادیـو تجـارت (٢/٤٢) بر روی مشارکت اجتماعی معنادار شده است که می توان اذعـان داشـت ، میـزان تأثیرگذاری آنها بر شـاخص مـشارکت اجتمـاعی از حـد متوسـط بـالاتر اسـت و ایـن شبکه های رادیویی ، (به جز رادیـو تجـارت) بـستر مناسـبی را بـرای تقویـت مـشارکت اجتماعی فراهم می کنند.
همچنین از نظر دانشجویان تأثیر مالکیت دولتی بـر مـشارکت اجتمـاعی در شبکه های رادیویی معنادار و منفی است به این ترتیب که این نوع مالکیـت نـه تنهـا بستر مناسبی برای تقویت مشارکت اجتماعی فراهم نمی کند بلکه اثر منفـی نیـز در ایـن زمینه به جا می گذارد (جدول ٨).