چکیده:
رسانه های جمعی ، نقش مهم و تاثیرگذاری بر رفتار شهروندان دارنـد، در اکثـر کـشورهای دنیـا، رسانه ها به آموزش و ارتقای سطح آگاهی شهروندان نسبت به موضوعهای مختلـف و مـرتبط بـا زندگی روزمره می پردازند. در این مقاله ، برای درک میزان و چگونگی تاثیر رسانه های جمعـی بـر نظم اجتماعی ، ابتدا مولفه های نظم اجتماعی در جوامع ، با فراتحلیل مطالعات پیشین استخراج شده و سپس از طریق آزمون های آماری، اعتبار گویه های پژوهش مـورد بررسـی قـرار گرفتـه اسـت . درنهایت متغیرهای تاثیرگذار بر نظم اجتماعی در سطح خرد که به طور عمده بر رفتار کنشگران در جامعه مربوط می شود، مشخص شده است . مطالعه تطبیقی سه شهر تهران، لندن و بمبئـی در ایـن زمینه نشاندهنده شباهت ها و تفاوتهایی است که نتایج آن می تواند مورد اسـتفاده برنامـه سـازان حوزه رسانه قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
عوامـل مهمی می توانند بر شکل گیری یا اختلال در نظم اجتماعی مؤثر واقع شوند، ایـن عوامـل در سه سطح کلان، میانی و خرد قابل مطالعه هستند، رسانه های جمعـی از یـک سـو، از طریق تأثیر گذاشتن بر افکار عمومی جامعه و ارتقا سطح آگاهی های عمومی و از سـوی دیگر از طریق الگوسازی می توانند بر چگونگی رفتار شهروندان تأثیر بگذارند، اما میزان این تأثیرگذاری خود تحت تأثیر عوامل متعدد دیگری است به طوری کـه شـکل گیـری نظم اجتماعی در جوامعی که همانندی بین اعضای آن وجود دارد، با سـهولت بیـشتری صورت می گیرد، زیرا در این جوامع ، افراد درک بـه نـسبت مـشابه و فهـم مـشترکی از شرایط موجود دارند در حالی که به هر میزان که تنوع و تکثر عقاید، باورها و ارزشهـا در جامعه بیشتر باشد، دستیابی به نظم اجتماعی دشوارتر و تا حدی پیچیده تر خواهد بود.
ملایی توانی (١٣٨١) در کتاب خود اشاره می کند که شکل گیری نظم ، نیازمند فـراهم آمدن مقدمات، بسترهای فرهنگی مناسب ، ایجاد و تقویـت نهادهـای مـدنی و برقـراری ارتباط با دنیای بیرونی است و باورهای اخلاقی و مشارکت اجتمـاعی نقـش مهمـی در شکل گیری نظم اجتماعی دارند و رسانه های جمعی از طریق تقویت باورهـای اخلاقـی در این زمینه مؤثر واقع می شوند.