چکیده:
تلویزیون مهم ترین رسانه پخش تبلیغات است . آگهی های پخش شده از تلویزیـون بسـیار پرهزینـه و پرمخاطب اند و از این رو، از گزینه های اصلی مدیران تبلیغات تلقی می شوند. در این مقاله تلاش شده است تا آگهی های تبلیغاتی پخش شده از شبکه سه تلویزیون از دو منظر اصـلی جاذبـه هـای مـورد استفاده و شیوه های اجرا بررسی شوند. برای شناخت جاذبه ها و شـیوه هـای اجـرا، از روش تحلیـل محتوا استفاده شده است . نمونه این پژوهش شامل ١٠٦ آگهی تلویزیـونی غیرتکـراری بـوده اسـت . یافته ها نشان میدهد که جاذبه های عقلایی، از بیشترین و جاذبه های احساسیـ اجتماعی از کمتـرین فراوانی در میان جاذبه های مورد استفاده در آگهیهای مورد بررسی برخوردارند. از نظر شـیوه اجـرا، فروش مستقیم ، بیشترین سهم و تصدیق کاربران کمترین سهم را دارا بوده است و نتایج نشان میدهد که از نظر جاذبه های تبلیغاتی در آگهی های صنایع مختلف ، تفاوت وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
تحلیل محتوای جاذبه ها و شیوه های اجرا در آگهی های تلویزیونی ایران دکتر شهریار عزیزی ، مرضیه نصیری * چکیده تلویزیون مهم ترین رسانه پخش تبلیغات است .
در این مقاله تلاش شده است تا آگهی های تبلیغاتی پخش شده از شبکه سه تلویزیون از دو منظر اصـلی جاذبـه هـای مـورد استفاده و شیوه های اجرا بررسی شوند.
از نظر شـیوه اجـرا، فروش مستقیم ، بیشترین سهم و تصدیق کاربران کمترین سهم را دارا بوده است و نتایج نشان میدهد که از نظر جاذبه های تبلیغاتی در آگهی های صنایع مختلف ، تفاوت وجود دارد.
در نتیجه با توجه به اهمیت پیام ، جاذبه تبلیغاتی ٧ بـه عنـوان یکـی از مقولـه هـای مـورد بررسی این پژوهش انتخاب شده است .
execution Styles با توجه به انتخاب دو متغیر جاذبه های تبلیغاتی و شیوه های اجرا به عنوان مقوله های اصلی در تحلیل محتوای آگهی های تلویزیونی، شناسایی دو مورد زیر به عنـوان اهـداف اصلی این پژوهش در نظر گرفته شد: بررسی تفاوت در سهم جاذبه های تبلیغاتی آگهی های تلویزیونی بررسی تفاوت در سهم شیوه های اجرای آگهی های تلویزیونی جاذبه تبلیغاتی بلچ و بلچ (٢٠٠٣، ص ٢٦٦) جاذبه تبلیغاتی را رویکرد مورد اسـتفاده در جلـب توجـه مصرف کنندگان یا شیوه تحت تأثیر قرار دادن احساس های آنها تعریف می کننـد.
در جدول ٢ تعریف عملیاتی جاذبه های تبلیغاتی مورد استفاده در این پژوهش بر اساس نظرات بلچ و بلچ (٢٠٠٣) ارائه شده است .
Advertising Appeals and Cultural Values in Television Commercials: A Comparison of Hong Kong and Korea.