چکیده:
مقاله پیش رو می کوشد تا ماهیت مقالات علمی ـ پژوهشی در عرصه اخلاق را بازگوید و منطق حاکم بر آن را آشکار سازد. نگارنده نخست منطق نگارش را به مثابه فرآیند اقناع بیان می کند و بر این باور است که نوشتن آکادمیک تلاشی برای اقناع مخاطبان متخصص و در نتیجه مستلزم تن دادن به قواعدی مشخص است. سپس به تحلیل ماده و صورت مقالات علمی ـ پژوهشی در عرصه اخلاق پرداخته، یکایک اجزای اساسی چنین مقالاتی را معرفی می کند و با برشمردن برخی لغزش های رایج در این زمینه، شیوه مقاله نویسی عالمانه را بازگو می کند. با این نگاه، نویسنده همه اجزای اصلی مقاله را تحلیل کرده و راه نگارش هر یک را گفته است و با بیان اصول راهنمایی برای نگارش چنین مقالاتی در عین تاکید بر اهمیت محتوا، ظرایف ساختاری را نیز خاطرنشان ساخته است.
Nowadays, because of their innovative and scholarly nature, the scientific-research articles are taken into account as the best and sometimes the only judging criterion of their authors and scientific community. Therefore, all those who work in the academic fields and are working as A.M. and doctorate students or teachers are required to testtheir proficiency and to show that they are qualified in scientific issues and writing. However, the authors of these articles usually do not have the necessary knowledge and skill and they do not know how to organize their ideas in a scholarly and academic format. This paper makes an attempt to show the compensation practices of these shortcomings, to point out to the nature of the scientific-research papers in the area ofethics, and to reveal the dominating rationale behind it. Having this viewpoint, the author begins with a statement about writing that is like a persuasion process; he believes that academic writing is an attempt in persuading expert addressees and consequently, the writer needs to accept and apply some specific rules. As for the next step, the form andmaterial of the scientific-research papers in the field of ethics will be analyzed, the basic parts of these kinds of papers will be explained one by one and some common errors of such papers will be enumerated and followed by explaining scholarly paper writing methods. Accordingly, the author has analyzed all the principal components of academic papers and has mentioned the writing procedure of each one. In fact, some guideline principles for writing these kinds of papers have been proposed and while the paper has puts emphasis on the significance of the content, it also has pointed out to the structural delicacies.
خلاصه ماشینی:
با این نگاه، نویسنده همه اجزای اصلی مقاله را تحلیل کرده و راه نگارش هر یک را گفته است و با بیان اصول راهنمایی برای نگارش چنین مقالاتی در عین تأکید بر اهمیت محتوا، ظرایف ساختاری را نیز خاطرنشان ساخته است.
با توجه به این مسائل، مقاله حاضر درپی آن است تا سرشت مقالات علمی ـ پژوهشی جدی را در عرصه اخلاق بیان کند و منطق حاکم بر آنها را بازگوید؛ با این تأکید که نگارش امری است دقیق و اقناع مخاطب و تغییر نگرش وی نیز دقت و مهارت خاصی را میطلبد.
(Weston, 2006: 82-84) توجه به این تفاوتها کمک میکند که از عرصه توصیف پدیدارهای اخلاقی به سطح دفاع یا نقد نیفتیم و شأن بحث را همواره رعایت کنیم؛ حال آنکه بیتوجهی به این مطلب موجب میشود تا شاهد آن باشیم که در برخی از مقالات علمی ـ پژوهشی در عرصه اخلاق همه این اهداف و گونههای نگارش اخلاقی خلط شده و در نتیجه هیچ هدفی بهشکلی مناسب تأمین نشده است.
بیتوجهی به این نکته و ارجاع مستقیم به آن منابع نادیده، کاری است نادرست و در روایات ما از آن بهمثابه «دروغ مفترع» یاد و به پرهیز از آن تأکید شده است (کلینی، 1365: 1 / 52) با این حال، متأسفانه امروزه شاهد منابعی در کتابنامه برخی از مقالات علمی ـ پژوهشی هستیم که نویسنده حتی آنها را ندیده است و قادر به خواندن نام آنها نیز نیست، برای مثال، نویسندهای که انگلیسی نمیداند، در کتابنامه خود فهرستی از منابع درجه یک انگلیسی را میآورد که این کار غش و تدلیس و مایه بیاعتمادی خوانندگان تیزهوش و هشیار است.