چکیده:
چگونگی زندگانی پیامبر اکرم| پیش از بعثت، از زمینه های مورد توجه از دیدگاه تاریخی کلامی و روایی است. دقت نظر در شواهد مبنی بر آگاهی های غیبی پیامبر اکرم| در این دوران، و روند زندگی اعتقادی ایشان، و کاوش در تفاوت های طرح شده میان دو مفهوم نبوت و رسالت، می تواند مویدی بر این دیدگاه باشد که پیامبر اکرم| در دوران قبل از بعثت از مراتبی از نبوت برخوردار بود. استخراج دیدگاهی جامع درباره تفاوت میان دو مقام نبوت و رسالت و ارائه تعریف صحیحی از نبوت به عنوان مبنای پژوهش، نخستین گام در جهت بررسی فرضیه مقاله حاضر به شمار می رود. گام بعدی استخراج شواهدی است که بر این آگاهی های غیبی و روابط با ملک دلالت می کند. کندوکاو در سیره پیامبر اکرم| و بررسی احتمالات گوناگون درباره شریعت ایشان، حاکی از آن است که در دوران پیش از بعثت، آئین خود را از طریق ارتباط با عالم غیب دریافت می کرده است.
The bounteous Prophet`s way of life before his Divinely appointment has been of considerable fields historically، theologically and traditionally studied. Noticing cases of evidence for the bounteous Prophet`s knowledge of the unseen in that time، his manner of life with regard to action and belief، paying attention to the differences between two terms of prophecy and mission would lead one to the view of the Prophet`s degrees of prophecy before his appointment. Attaining an overall view on the difference between prophecy and mission and giving a correct definition on prophecy as the base of this paper have been taken as the first step for examining the hypothesis of the paper. In the second step، some cases of evidence reffering clearly to the Prophet`s knowledge of the unseen before declaring the position of prophecy. As is understood by his manner of life and various probability on his religious way of life in that period، he received his code of religious rituals from the unseen.
خلاصه ماشینی:
"دومین مطلبی که باید در نظرگرفته شود آن است که آیا اگر کسی در برههای از زندگی گذشته خود، مشرک بوده و متصف به صفت ظلم باشد، حال نیز عنوان ظالم شامل او میشود تا دیگر عهد خداوند، که مقام رسالت یا امامت است، برعهده او گذارده نشود؟ برای پاسخ به این سئوال باید نگاهی به کلمه «ظالم» انداخت.
(مجلسی 1404: 18 / 279)"/> روایات یاد شده بهعنوان مقدمه نخست، در کنار تصریح علامه مجلسی به وجود روایات زیادی مبنیبر وجود اثبات تمام معجزات و کرامات انبیای سلف برای پیامبر اکرم| (مجلسی، 1404: 18 / 279) بهعنوان مقدمه دوم، این نتیجه را دربر دارد که ایشان نیز قبل از بعثت، دارای مقام نبوت بوده است.
(همان: 15 / 336) ـ برخی سیرهنویسان و محدثان خطبه ازدواجی را که ابوطالب برای پیامبر اکرم| و خدیجه خواند در کتاب خود نقل کردهاند؛ در این خطبه، ابوطالب پس از آنکه به نسب افتخارآمیز خاندان خود، یعنی ابراهیم× و اسماعیل× اشاره میکند، به معرفی حضرت محمد| بهعنوان بزرگترین مرد قریش میپردازد و میگوید که مردی از قریش با ایشان قابل مقایسه نیست و شخصیت ایشان از همه والاتر و عظیمتر است.
پس با توجه به اثبات اینکه پیامبر اکرم| پیش از بعثت، پیرو هیچیک از ادیان گذشته نبوده، از طریق روایات معصومان^ که گویای این است که پیامبر اکرم| از ابتدای زندگی خود، تحت تربیت ملک اعظم خداوند بوده است و همچنین گزارشهای تاریخی که برخورداری ایشان از اعتقادات توحیدی، مکارم اخلاقی و عبادات در دوران پیش از بعثت را نشان میدهد، رابطه ایشان با علم غیب و هدایت از این طریق در این دوران برای حضرت| اثبات شده، و این همان شأنی است که از آن به «نبوت» تعبیر میشود."