چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی بازیدرمانی گروهی با رویکرد شناختی-رفتاری در اصلاح ناسازگاری اجتماعی نوجوانان دختر کمتوان ذهنی میباشد. روش: پژوهش حاضر، مطالعهای نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پس آزمون و همراه با گروه کنترل و آزمایش میباشد. جامعه آماری پژوهش، شامل نوجوانان کمتوانذهنی (15-13ساله) در حال تحصیل در مدارس استثنایی شهرستان همدان بودند؛ از این تعداد، 16 نفر که نمره آنان بالاتر از انحراف میانگین آزمون راتر بود از طریق همتاسازی، در دو گروه 8 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 11 جلسه بازیدرمانی با رویکرد شناختی-رفتاری دریافت و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. همچنین گروه آزمایش به مدّت سه ماه پس از آخرین جلسه، پیگیری شد. ابزار گردآوری دادههای پژوهش، پرسشنامه رفتاری راتر و گروهسنجی بود. یافتهها: تحلیل یافتهها مبتنی بر آمار توصیفی، تحلیل کوواریانس و آزمون t برای گروههای مستقل نشان داد که بازیدرمانی با رویکرد شناختی-رفتاری باعث کاهش ناسازگاری اجتماعی نوجوانان کمتوان ذهنی و افزایش تعاملات اجتماعی آنان شدهاست. نتیجهگیری: مهمترین نتایج این پژوهش، موثر بودن بازیدرمانی گروهی در اصلاح ناسازگاری اجتماعی و اثربخشی استفاده از رویکرد شناختی-رفتاری برای نوجوانان کمتوان ذهنی میباشد. از اینرو میتوان ادعا نمود روش بازیدرمانی گروهی با رویکرد شناختی-رفتاری، در کاهش ناسازگاری اجتماعی نوجوانان کمتوان ذهنی اثربخش بودهاست.
Objective: The purpose of this study is to examine the effectiveness of group play therapy with cognitive behavioral approach on reformation the social maladjustment of girl adolescents with intellectual disabilities.
Methods: The present study، is an Quasi-experimental study design with pre-test and post-test، and with experimental and control groups. population of this study، including all girl adolescents with intellectual disabilities (13- 15 years)، who attending in the special schools of Hamadan city. Among this population، 16 students were diagnosed higher than average of Rutter test. These participants were matched in experimental and control groups (8 subjects each). The experimental group received eleven sessions of play therapy with cognitive and behavioral approach and control group were placed in the waiting list. Also experimental Group in the three months since the last session were continuously monitored. Research instrument were Rutter's behavior questionnaire and Sociometry.
Results: Covariance analysis and t-test showed that play therapy with cognitive behavioral approach has caused to reduced social maladjustment of adolescents in experimental group and increased their social interactions.
Conclusion: The most important results of this study are effectiveness of group play therapy and usefulness of the cognitive - behavioral approach on reformation the social maladjustment. It can be argued that group play therapy with cognitive behavioral approach can reforms social maladjustment girl adolescents with intellectual disabilities.