چکیده:
یکی از مدعیان معاصر، به نام «احمد بن اسماعیل بصری»، ادعاهایی مانند یمانی ونوه امام مهدیA بودن، امامت جهانیان بعد از وفات حضرت مهدیA وموارد دیگر را به خود نسبت داده و مریدانش با تمسک به معجزاتی که به این فرد نسبت داده شده و با تحریف برخی از روایت ها، در اثبات امامت و حقانیت او با استفاده از استخاره با قرآن و رویا و خواب تلاش دارند.بهرهگیری از استخاره و خواب، جهت تشخیص حجت الاهی، علاوه بر عدم دلیل در اثبات، دلایلی بر خلاف آن، وجود داشته و به گونهای از سوی علمای دین بر بیاعتباری این روش اجماع میباشد. از طرف دیگر، بیان مکان دفن حضرت زهراC از جانب این فرد، نه تنها با معنای اصطلاحی معجزه همخوانی ندارد، بلکه روایات معصومینD خلاف آن را بیان کردهاند. روش این مقاله توصیفی – تحلیلی بوده و به هیچ عنوان نمیتوان امامت یک فرد را توسط استخاره با قرآن و رویا اثبات کرد.
One of the recent pretenders، named “Ahmad Bin Isma’eelBasri”، has claimed to be Yamani and the grandson of Imam Mahdi (A.S)، and the Imam after the passing of Imam Mahdi (A.S) and attributed some other issues to himself and his disciples resorting to the miracles attributed to this person have tried to prove his Imamate and legitimacy using divination by Quran، and dreams. Utilizing divination and dream، in order to recognize the Divine authority، has been invalidated unanimously by the religious scholars and there are some reasons against it in addition to the lack of reasons in proof. On the other hand، expressing the burial place of Hazrat Zahra by this person is not only inconsistent with the terminological meaning of the term “miracle”، but also the narratives of the infallible have expressed the opposite. The article’s method is descriptiveanalytical and by no means can anyone prove the person’s Imamate by divination with Quran، or dreams.
خلاصه ماشینی:
نقد و بررسي بهرهگيري از استخاره، معجزه و خواب در ادله مدعي يماني بصري محمد شهبازيان( 1 مهدي يوسفيان(( 2 چکيده يکي از مدعيان معاصر، به نام «احمد بن اسماعيل بصري»، ادعاهايي مانند يماني ونوه امام مهديA بودن، امامت جهانيان بعد از وفات حضرت مهديA وموارد ديگر را به خود نسبت داده و مريدانش با تمسک به معجزاتي که به اين فرد نسبت داده شده و با تحريف برخي از روايت ها، در اثبات امامت و حقانيت او با استفاده از استخاره با قرآن و رويا و خواب تلاش دارند.
همچنين يکي از راههاي اثبات حقانيت احمد را استخاره با قرآن، و خواندن دعاي رؤيا و خواب ديدن اهل بيتD ميدانند تا بدين وسيله در عالم رؤيا به ما بگويند که اين فرد فرزند امام مهديA بوده و از ياران و خواص ايشان است (واحد تحقيقات انتشارات انصار الامام المهدي، ص52؛ ر.
(واحد تحقيقات انتشارات انصار الامام المهدي، ص 52) نقد رواياتي که اين افراد براي اثبات ادعاي خود استفاده ميکنند، در دو بخش قابل تحليل است: الف) رواياتي که به صورت عمومي بحث حجيت استخاره را مطرح ميکنند، و با مدعاي احمد بصري ارتباطي ندارد.
در نتيجه آنچه به دست ميآيد اينکه عموما استخاره در روايات، به معناي طلب خير و کمک از خدا با استفاده از اذکار بوده و در مواردي نيز که استخاره با قرآن بيان گرديده (طوسي، 1407: ج3، ص310؛ مجلسي، 1403: ج88، ص241)؛ يقينا اين عمل نميتواند به عنوان دليل براي اثبات امر مهم و بيبديل امامت به کار رود؛ و نه تنها بر اين مطلب دليلي نداريم و هيچ شيعهاي بدين روش عمل ننموده است؛ بلکه گروهي مانند واقفيه تلاش كردهاند از اين روش باطل، جهت عيبجويي بر معتقدين امامت علي بن موسي الرضا( استفاده كنند.