چکیده:
هدف پژوهش تعیین اعتبار، پایایی و هنجاریابی پرسشنامه فردگرایی اقتصادی فلدمن (1981) بود. روش پژوهش از نوع تحلیل عاملی است. به منظور تعیین اعتبار 375 نفر، به منظور تعیین پایایی دو نمونه 40 و 50 نفری و به منظور هنجاریابی 1000 نفر از مردم شهر اصفهان با روش نمونه گیری تصادفی دو مرحله ایی انتخاب شدند. اعتبار سازه با استفاده از تحلیل عاملی سنجش شد. یافته ها نشان داد پرسشنامه فردگرایی اقتصادی در ایران دارای سه عامل انطباق سازمانی برای فرصت برابر، فشارهای درونی جامعه برای نگهداری فقر و اخلاق کاری است. ضریب پایایی همسانی درونی (آلفای کرونباخ) برای هر یک از عوامل این پرسشنامه به ترتیب: 380/0، 648/0، 573/0 و کل پرسشنامه 729/0 بود و پایایی بازآزمایی به ترتیب 432/0، 676/0، 584/0 و کل پرسشنامه 687/0 بود. در نهایت نمرات خام گروه نمونه 1000 نفری به نمره معیار Z و T و نمرات درصدی برای تعیین هنجاریابی پرسشنامه تبدیل شد. نتیجه گیری: پرسشنامه فردگرایی اقتصادی دارای پایایی و اعتبار سازه است. در موقعیت هایی که افراد قدرت انتخاب با توجه به مسائل اقتصادی شان را دارند، مثل انتخابات، پرسشنامه می تواند گرایش های اقتصادی فردی یا اجتماعی مردم را ارزیابی کند و بر اساس آن، سیاست هایی جهت جذب آراء اعمال شود.
خلاصه ماشینی:
عامل اول بيان کننده رويکرد برابرخواهانه نسبت به شرايط اقتصادي است و توجه اصلي آن به عدالت اجتماعي و برابري بين مـردم اسـت در حـالي کـه در مؤلفه اخلاق کاري ملاک هاي بهينه انجـام کـار مـورد نظـر اسـت و در کـل نـشانگر پيـشرفت اقتصادي کل جامعه و انگيزش پيشرفت بر طبق ملاک هاي اخلاق کاري اسـت کـه مبتنـي بـر ديدگاه هاي وبر١ (اخلاق پروتستانيزم ) و مک کلند٢ (انگيزش پيشرفت ) است و در ادبيات روان - شناسي صنعتي به اخلاق کاري مشهور شده است (کورمن ٣، ١٣٨٦).
يک مسئله مطالعه حاضر اين است که آيا گرايش بـه خـود اقتـصادي در ايـران از همـين مؤلفه ها تشکيل شده است يا مؤلفه هاي ديگري نيز در گرايش بـه خـود اقتـصادي در جامعـه ايران نقش دارد؟ و اين که آيا پرسشنامه فردگرايـي اقتـصادي داراي اعتبـار١و پايـايي ٢اسـت ؟ همچنين آيا با توجه به سازه گرايش بـه خـود اقتـصادي و نتيجـه انتخابـات مـي تـوان چنـين استنباط کرد که در انتخابات ، مردم به دنبال عدالت بوده اند؟ به عبارت ديگر آيا مردم به دنبـال بهبود وضعيت اقتصادي خود و برابري بوده اند؟ به دست آوردن اطلاعات در مـورد ايـن گـرايش ها و تهيه شواهدي براي آن مي تواند بر رفتارهاي مردم و نخبگـان جامعـه در انتخابـات آينـده تاثير گذار باشد.
در حالي که ، نتايج به دست آمده از تحليل عاملي در اين پژوهش نشان مـي دهـد که پرسشنامه فردگرايي اقتصادي در ايران ، داراي سه مؤلفه انطباق سازمان ها براي فرصـت هـاي برابر، فشارهاي درون جامعه براي نگهداري فقر و اخلاق کاري است .