چکیده:
بحرانی،قاموس قرآن،قاموس نهج البلاغه،هفت جلد غرر و دررآمدی استفاده شده است. علاوه بر این،جهت ارائه بررسی حاضر تجربه انقلاب شکوهمند اسلامی ایران میتواند بعنوان منبع دست اول مورد استفاده قرار گیرد.در طول این بررسی مباحثی از قبیل دنیای زیبا،علاقه به دنیا نشانه سلامت روانی،دو نگرش به دنیا در میان مسلمین و نهایتا خصوصیات خوب دنیا مورد بحث قرار گرفته و در پایان چهار نکته اساسی بعنوان نتیجهگیری آمده است."دنیا"واژهای است آشنا که با زندگی ما عجین شده است و در عین حال مفهومی است که عمدتا در نظر مردم مسلمان ما به مذمت از آن یاد شده است.هدف این مقاله ارائه یک بررسی تحلیلی مبتنی بر نهج البلاغه و کلام امیر المؤمنین علیه السلام پیرامون"دنیا"است.وجه تسمیه عنوان این مقاله در واقع برگرفته شده از کلام امیر مؤمنان علی علیه السلام در خطبه دویست و چهارده، فراز سیزدهم ایت که فرمود:"و لنعم دار...":دنیا چه جایگاه خوبی است.هدف عمده این مقاله این است که از زاویهای مثبت به مفهوم دنیا نگریسته شود.مسلما چنین نگرشی میتواند محرک،سازنده و رشدآور باشد و برعکس نگرش منفی به دنیا میتواند مایه رخوت،سستی، بطالت،انزوا و افسردگی باشد.نگرش مثبت به دنیا باعث ایجاد انگیزه برای دخالت در امور اجتماعی،سیاسی و اقتصادی میشود در حالیکه نگرش منفی باعث دور شدن مسلمین از اینگونه فعالیتها میشود.روش کار مؤلف در ارائه تحلیل حاضر مبتنی بر بررسی نهج البلاغه فیض الاسلام اعم از خطبهها،نامهها و حکمتها است و در این بررسی از منابع مربرط به نهج البلاغه و کلام علی علیه السلام از جمله بیست جلد شرح ابن ابی الحدید،پنج جلد شرح ابن میثم
خلاصه ماشینی:
"روش کار مؤلف در ارائه تحلیل حاضر مبتنی بر بررسی نهج البلاغه فیض الاسلام اعم از خطبهها،نامهها و حکمتها است و در این بررسی از منابع مربرط به نهج البلاغه و کلام علی علیه السلام از جمله بیست جلد شرح ابن ابی الحدید،پنج جلد شرح ابن میثم -------------- (*)-استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان بحرانی،قاموس قرآن،قاموس نهج البلاغه،هفت جلد غرر و دررآمدی استفاده شده است.
اینکه یکی از اهداف غائی بعثت انبیاء برقراری قسط و عدل2در جامعه است،اینکه تمامی انبیاء و ائمه معصومین در راستای برقراری قسط و عدل بدنبال تأسیس حکومت عدل الهی در زمین بوده و در این راه بعضا همچون سلیمان پیامبر،پیامبر خاتم صلی الله علیه و اله و حضرت علی علیه السلام به موفقیتهائی دست یافتند،و همچنین اینکه شهادت تمامی ائمه معصومین و انبیاء عظام الهی بخاطر مبارزه با ظلم و جور برای برقراری قسط و عدل الهی بوده است همگی نشانگر اهمیت توجه دین و پیشوایان مذهبی به دنیا،زندگی دنیوی و لزوم برقراری رفاه اجتماعی برای جامعه بوده است.
پس در دلیل عمده مذمت دنیا و سفارش به زهد در نهج البلاغه از سوی علی علیه السلام،یک دلیل حکومتی بود وگرنه پذیرش خلافت و حکومت توسط علی علیه السلام و تلاش آن حضرت برای برقراری عدالت اجتماعی و دفع ظلم و زدودن فقر از جامعه خود نشانگر اهمیت توجه به امور دنیا و زندگی مردم در نظر آن حضرت بود.
شارح معتزلی در توضیح حکمت 621 نهج البلاغه فیض الاسلام ضمن بیان فرمایش فوق از امام علیه السلام به ذکر این بیت زیبا نیز میپردازند: و نحن بنو الدنیا خلقنا لغیرها و ما کنت منه،فهو شیء محبب «ما فرزندان دنیا هستیم و برای غیر آن آفریده شدیم لکن آنچه را که اصل تو از آن است چیز محبوبی است»."