چکیده:
ﻫﺪف: ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﯿﺰان اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ درﻣﺎن دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﺎدران ﺑﺮ ﻋﻼﺋﻢ ﻓﺰون اﺿﻄﺮاﺑﯽدﺧﺘﺮان دارای ﻣﺸﮑﻼت دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ آنﻫﺎ ﺑﻮد. ﺭوش: روش ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﺠﺮﺑﯽ ﺑﺎ ﻃﺮح ﭘﯿﺶآزﻣﻮن، ﭘﺲآزﻣﻮنﺑﺎ ﮔﺮوه ﮔﻮاه و ﭘﯿﮕﯿﺮی و ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺪف 23 داﻧﺶآﻣﻮز از ﺟﺎﻣﻌﻪ 883 ﻧﻔﺮی داﻧﺶآﻣﻮزان ﻣﻘﻄﻊ دوم و ﭼﻬﺎرماﺑﺘﺪاﯾﯽ ﺷﻬﺮ اﺻﻔﻬﺎن در ﺳﺎل9831 ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻧﻤﺮه را در ﻣﺸﮑﻼت دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ و ﻋﻼﺋﻢ ﻓﺰون اﺿﻄﺮﺑﯽﺑﻪدﺳﺖ آوردﻧﺪ و ﻣﺎدران آنﻫﺎ ﻧﯿﺰ در ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺮﮐﺖ داده ﺷﺪﻧﺪ. از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺸﮑﻼت دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ راﻧﺪوﻟﻒ)7991( و ﺳﻼﻣﺖ روان ﮐﻮدﮐﺎن اﻧﺘﺎرﯾﻮ )7891( اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺟﻠﺴﺎت درﻣﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺻﻮرت 01ﺟﻠﺴﻪ ﮔﺮوﻫﯽدر ﻣﻮرد ﻣﺎدران اﻧﺠﺎم و ﺗﺄﺛﯿﺮ آن ﺑﺮ ﻣﯿﺰان ﻓﺰون اﺿﻄﺮاﺑﯽ دﺧﺘﺮاﻧﺸﺎن ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن دادﮐﻪ درﻣﺎن ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﺎدران ﺑﺎﻋﺚ ﮐﺎﻫﺶ ﻋﻼﺋﻢ ﻓﺰون اﺿﻄﺮاﺑﯽ و در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺑﻬﺒﻮد دﺧﺘﺮاﻧﺸﺎن درﭘﺲآزﻣﻮن و در ﭘﯿﮕﯿﺮی ﯾﮏ ﻣﺎﻫﻪ ﺷﺪ. اﯾﻦ ﻣﯿﺰان از ﮐﺎﻫﺶ ﻋﻼﺋﻢ در ﺷﺮﮐﺖ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ درﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﮔﺮوه ﮔﻮاه ﻧﯿﺰ ﻣﻌﻨﺎدار ﺑﻮد. ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: درﻣﺎن دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﺎدران راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﮐﺎرآﻣﺪ وﺳﻮدﻣﻨﺪی را ﺑﺮای درﻣﺎن اﺧﺘﻼل ﻓﺰون اﺿﻄﺮاﺑﯽ ﮐﻮدﮐﺎﻧﯽ ﮐﻪ از ﻣﺸﮑﻼت دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ رﻧﺞ ﻣﯽﺑﺮﻧﺪ، در اﺧﺘﯿﺎر واﻟﺪﯾﻦ و ﻣﺮاﮐﺰ رواﻧﺪرﻣﺎﻧﯽ ﮐﻮدﮐﺎن ﻗﺮار ﻣﯽدﻫﺪ.
خلاصه ماشینی:
"ﺳﺆﺍل ﭘﮋوﻫﺶ ﺍﯾﻦ ﺑﻮد آﯾﺎ دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ درﻣﺎﻧﯽ ﻣﺎدرﺍن در ﮐﺎﻫﺶ ﻋﻼﺋﻢ ﻓﺰون ﺍﺿﻄﺮﺍﺑﯽ دﺧﺘﺮﺍن دﺍرﺍی ﻣﺸﮑﻼت دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﻮﺛﺮ ﺍﺳﺖ؟ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺍﯾﻦ آﯾﺎ ﺍﯾﻦ ﺍﺛﺮﺑﺨﺸﯽ در ﭘﯿﮕﯿﺮی ﺳﻪ ﻣﺎﻫﻪ ﻧﯿﺰ ﻫﻤﭽﻨﺎن ﺑﺮ ﻗﻮت ﺧﻮد ﺑﺎﻗﯽ ﺍﺳﺖ؟ روش ﺍﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺍز ﻃﺮحﻫﺎی ﺗﺠﺮﺑﯽ و ﮐﺎرﺑﺮدی ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪﺻﻮرت ﭘﯿﺶآزﻣﻮن و ﭘﺲآزﻣﻮن ﺑﺎ ﮔﺮوه ﮔﻮﺍه ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍه ﭘﯿﮕﯿﺮی ﺳﻪ ﻣﺎه و ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎده ﺍز ﮔﺰﯾﻨﺶ ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﻋﻀﻮﯾﺖ ﮔﺮوﻫﯽ ﺍﺟﺮﺍ ﮔﺮدﯾﺪ.
در ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺑﻪ روش ﺧﻮﺷﻪﺍی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺍز ﺑﯿﻦ ﻣﺪﺍرس ﺍﺑﺘﺪﺍﯾﯽ 92 ﻣﺮﺿﯿﻪ ﺟﻬﺎن ﺑﺨﺶ، ﻣﺤﻤﺪﺣﺴﯿﻦ ﺑﻬﺎدری، ﺷﻌﻠﻪ ﺍﻣﯿﺮی و آذر ﺟﻤﺸﯿﺪی دﺧﺘﺮﺍﻧﻪ ﺷﻬﺮ ﺍﺻﻔﻬﺎن، 21ﻣﺪرﺳﻪ و ﺍز ﺑﯿﻦ 883 ﻧﻔﺮ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﯽ، 43 ﻧﻔﺮ ﺍز دﺍﻧﺶآﻣﻮزﺍن دﺧﺘﺮ ﻣﻘﻄﻊ دوم و ﭼﻬﺎرم ﺍﺑﺘﺪﺍﯾﯽ، ﺑﺎ دﺍﻣﻨﻪ ﺳﻨﯽ 21-8 ﺳﺎل ﮐﻪ ﺑﻪﻃﻮر ﻫﻤﺰﻣﺎن ﻧﻤﺮه ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺍز 03 ﺍز ﻣﺠﻤﻮع 001 ﻧﻤﺮه آزﻣﻮن ﻣﺸﮑﻼت دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ رﺍﻧﺪوﻟﻒ و ﻧﻤﺮه ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺍز 01 ﺍز 41 ﻧﻤﺮه ﺧﺮده ﻣﻘﯿﺎس ﻓﺰون ﺍﺿﻄﺮﺍﺑﯽ ﺍز آزﻣﻮن ﺳﻼﻣﺖ روﺍن ﮐﻮدﮐﺎن ﺍﻧﺘﺎرﯾﻮ ﮐﺴﺐ ﮐﺮده ﺑﻮدﻧﺪ، ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺷﺪ.
ﺍﯾﻦ ﻃﺮح ﺑﻪﻋﻨﻮﺍن درﻣﺎﻧﯽ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﺟﺪﯾﺪ و ﻣﻮﺛﺮ در زﻣﯿﻨﻪ ﺍﺧﺘﻼل - ﻫﺎی ﻋﺎﻃﻔﯽ و رﻓﺘﺎری ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه و درﻣﺎﻧﯽ آزﻣﻮنﺷﺪه و ﺗﺄﯾﯿﺪﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ ﭘﺮﻧﻞ3 )4002( و ﮐﯿﻨﮓ و ﻧﯿﻮﻧﻬﺎم4 )8002( ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮدﺍﺷﺘﯽ ﺗﻠﻔﯿﻘﯽ و ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ﺍز روش درﻣﺎﻧﯽ ﺍﺻﻮل ﺣﺴﺎس - ﺳﺎزی ﻣﺎدر ﺑﺮﯾﺶ5 )2002(، ﺷﯿﻮه دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ درﻣﺎﻧﯽ ﮐﺮﺍس6 )2002(، روشﻫﺎی ﮐﺎﻫﺶ ﻣﺸﮑﻼت رﻓﺘﺎری ﮐﻮدﮐﺎن در ﻣﺪرﺳﻪ ﺍﭘﺴﺘﯿﻦ و روﺑﯿﻦ7 )0102(، ﻓﻦ ﻗﺼﻪﮔﻮﯾﯽ ﺑﺮﺍی ﮐﻮدﮐﺎن دﺍرﺍی ﺍﺧﺘﻼل 1.
Epstein & Robin 13 ﻣﺮﺿﯿﻪ ﺟﻬﺎن ﺑﺨﺶ، ﻣﺤﻤﺪﺣﺴﯿﻦ ﺑﻬﺎدری، ﺷﻌﻠﻪ ﺍﻣﯿﺮی و آذر ﺟﻤﺸﯿﺪی دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﻧﯿﮑﻮﻟﺰ1 )4002(، دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ درﻣﺎﻧﯽ ﺗﺤﻮﻟﯽ ﻣﮏ ﺟﻮﻧﻮوﺍ و آن2 )6002(، ﻓﻦ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺍﺳﺘﺮس، ﺑﺎزی درﻣﺎﻧﯽ، ﺳﻨﺎرﯾﻮ ﺳﺎزی و ﺟﺰ آن ﺍﺳﺖ."