چکیده:
ﻫﺪف : ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺍﺛﺮ ﺑﺨﺸﯽ ﺗﻠﻔﯿﻖ دو روﯾﮑﺮد ﺷﻨﺎﺧﺖ درﻣﺎﻧﯽ و وﺍﻗﻌﯿﺖ درﻣﺎﻧﯽ ﮔﺮوﻫﯽ ﺑﺮرﺍﺑﻄﻪ ﻣﺎدر-ﻓﺮزﻧﺪی در دﺧﺘﺮﺍن ﻧﻮﺟﻮﺍن ﺑﻮد. ﺭوش: روش ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﯿﻤﻪ ﺗﺠﺮﺑﯽ ﺑﺎ ﭘﯿﺶآزﻣﻮن، ﭘﺲآزﻣﻮن،ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﮔﻮﺍه و ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﮐﻠﯿﻪ دﺧﺘﺮﺍن دﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻧﯽ 51- 61 ﺳﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﺗﻌﺪﺍد 6432 ﻧﻔﺮ در ﺳﺎلﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 9831-0931ﺷﻬﺮ ﺷﯿﺮﺍز ﺑﻮد. ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎده ﺍز روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده 03 آزﻣﻮدﻧﯽ ﮐﻪ درﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ رﺍﺑﻄﻪ وﻟﯽ- ﻓﺮزﻧﺪی ﻓﺎﯾﻦ، ﻣﻮرﻟﻨﺪ و ﺷﻮﺑﻞ ،9791 ﻧﻤﺮه ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﭘﺎﯾﯿﻦﺗﺮ ﺍز ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﮐﻞ )5/91(دﺍﺷﺘﻨﺪ و در ﺧﺎﻧﻮﺍده ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪ ﺑﻮدﻧﺪ، ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ و ﺑﻪ دو ﮔﺮوه 51 ﻧﻔﺮی ﮔﻮﺍه و آزﻣﺎﯾﺶ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺷﺪﻧﺪ. ﺷﻨﺎﺧﺖدرﻣﺎﻧﯽ و وﺍﻗﻌﯿﺖ درﻣﺎﻧﯽ ﺗﻠﻔﯿﻘﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮﺍن در ﺳﺎل 9831 در 8 ﺟﻠﺴﻪ ﯾﮏ ﺳﺎﻋﺘﻪ ﻫﻔﺘﻪﺍی 1 ﺑﺎرﺑﻪ ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ ﺍرﺍﺋﻪ ﺷﺪ وﻟﯽ ﮔﺮوه ﮔﻮﺍه ﻣﺪﺍﺧﻠﻪﺍی درﯾﺎﻓﺖ ﻧﮑﺮد. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن دﺍد ﺍﯾﻦ روشدرﻣﺎﻧﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎدﺍری ﺑﺮ رﺍﺑﻄﻪ ﻣﺎدر- ﻓﺮزﻧﺪی، ﮔﻔﺖ و ﺷﻨﻮد، ﻋﺎﻃﻔﻪ ﻣﺜﺒﺖ، ﺳﺮدرﮔﻤﯽﻧﻘﺶدﺧﺘﺮﺍن ﻧﻮﺟﻮﺍن دﺍرد، ﺍﻣﺎ ﺑﺮ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪﺳﺎزی ﺗﺄﺛﯿﺮی ﻧﺪﺍرد. ﯾﮏ ﻣﺎه ﺑﻌﺪ در زﻣﺎن ﭘﯿﮕﯿﺮی ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻫﻤﭽﻨﺎن ﭘﺎﯾﺪﺍرﺑﻮد. ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: ﺍز آﻧﺠﺎ ﮐﻪ در ﺍﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻠﻔﯿﻖ ﻓﻨﻮن روﯾﮑﺮدﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺑﮏ و وﺍﻗﻌﯿﺖ درﻣﺎﻧﯽ ﻣﻮﺟﺐﺑﺎزﺳﺎزی ﮐﯿﻔﯿﺖ روﺍﺑﻂ ﻣﺎدرﺍن و دﺧﺘﺮﺍن ﻧﻮﺟﻮﺍن ﺷﺪ، ﻣﯽﺗﻮﺍن ﺍز آن در ﻣﺪﺍرس و ﺳﺎﯾﺮ ﻣﺮﺍﮐﺰ درﻣﺎﻧﯽ ﺑﻪ- ﻋﻨﻮﺍن روﺷﯽ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮﺍی ﺍرﺗﻘﺎ روﺍﺑﻂ ﻣﺎدر-ﻓﺮزﻧﺪی ﺳﻮد ﺟﺴﺖ.
خلاصه ماشینی:
"ﺳﺆﺍلﻫﺎی ﻣﻄﺮح ﺷﺪه در ﺍﯾﻦ ﺟﻠﺴﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ ﺍز: - آﯾﺎ ﮐﺎری ﮐﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﯽدﻫﯿﺪ ﺑﺮﺧﻼف ﻣﻘﺮرﺍت ﺍﺳﺖ؟ 79 ﻧﺎزﻧﯿﻦ ﻫﻨﺮﭘﺮورﺍن، زﻫﺮﺍ ﻗﺎدری و ﻟﯿﻼ ﺍﻣﯿﺮﯾﺎن زﺍده - آﯾﺎ ﺍﻧﺘﻈﺎرﺗﺎن ﺍز ﻣﺎدر وﺍﻗﻊﺑﯿﻨﺎﻧﻪ ﯾﺎ دﺳﺖﯾﺎﻓﺘﻨﯽ ﺍﺳﺖ؟ - ﺗﺎ ﭼﻪ ﺍﻧﺪﺍزه ﺧﻮد رﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﺟﺮﺍی ﻃﺮحﻫﺎ و ﺗﻐﯿﯿﺮدﺍدن زﻧﺪﮔﯽ ﺧﻮد ﻣﺘﻌﻬﺪ ﻣﯽدﺍﻧﯿﺪ؟ - ﺑﻌﺪ ﺍز ﺑﺮرﺳﯽ دﻗﯿﻖ آﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﯿﺪ، آﯾﺎ ﺑﻪﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺑﺮﺍی ﺷﻤﺎ و دﯾﮕﺮﺍن ﺧﯿﻠﯽ ﺟﺎﻟﺐ ﺍﺳﺖ؟ ﯾﺎ ﺑﺎﯾﺪ در ﺧﻮﺍﺳﺘﻪﻫﺎﯾﺘﺎن ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺍﯾﺠﺎد ﮐﻨﯿﺪ؟ در ﺍﯾﻦ ﺟﻠﺴﻪ ﻣﺸﺎور ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﺎن رﺍ ﺑﻪ ﺍرزﯾﺎﺑﯽ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺍﻋﻤﺎلﺷﺎن ﺗﺮﻏﯿﺐ و ﺑﻪ آنﻫﺎ ﮐﻤﮏ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏﻫﺎی ﺛﻤﺮﺑﺨﺶ دﺍﺷﺘﻪ ﯾﺎﺷﻨﺪ و ﺑﻪ آنﻫﺎ درﺑﺎره ﮔﺬﺷﺘﻦ ﺍز ﻟﺬتﻫﺎی آﻧﯽ و ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻟﺬﺍﯾﺪ درﺍز ﻣﺪت و ﺍﺛﺮ آن در ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ و ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺗﻮﺿﯿﺢ ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﺗﺎ زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﻓﺮﺍد ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻧﺮﺳﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﻔﯿﺪﺗﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮد ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﮐﺮد."