چکیده:
ﻫﺪف: ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻌﻴﻴﻦ وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی روانﺳﻨﺠﻲ ﻣﻘﻴﺎس ﭼﻨﺪﺑﻌﺪی اﺿﻄﺮاب ﻛﻮدﻛﺎن ﺑﻮد. روش:روش ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ- ﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻲ ﺑﻮد. ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴﺮی ﺧﻮﺷﻪای ﭼﻨﺪﻣﺮﺣﻠﻪای از ﻣﻴﺎن94229 داﻧﺶآﻣﻮز ﭘﺎﻳﻪ ﺳﻮم، ﭼﻬﺎرم و ﭘﻨﺠﻢ اﺑﺘﺪاﻳﻲ ﻣﺪارس دوﻟﺘﻲ ﺷﻬﺮ ﻣﺸﻬﺪ در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ 09-98، ﺗﻌﺪاد 705 داﻧﺶآﻣﻮز اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪ. اﺑﺰارﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﺟﻤﻌﻴﺖﺷﻨﺎﺧﺘﻲ، ﻣﻘﻴﺎسﺗﺠﺪﻳﺪﻧﻈﺮﺷﺪه اﺿﻄﺮاب آﺷﻜﺎر ﻛﻮدﻛﺎن رﻳﻨﻮﻟﺪز و رﻳﭽﻤﻮﻧﺪ )8791(، ﻣﻘﻴﺎس اﻓﺴﺮدﮔﻲ ﻛﻮدﻛﺎن ﻛﻮاﻛﺲ)7791( و ﻣﻘﻴﺎس ﭼﻨﺪﺑﻌﺪی اﺿﻄﺮاب ﻛﻮدﻛﺎن ﻣﺎرچ، ﭘﺎرﻛﺮ، ﺳﺎﻟﻴﻮان، اﺳﺘﺎﻟﻴﻨﮓ و ﻛﺎﻧﺮز )7991( ﺑﻮد.ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد اﻋﺘﺒﺎر ﺑﺎزآزﻣﺎﻳﻲ و ﻫﻤﺴﺎﻧﻲ دروﻧﻲ ﻛﻞ ﻣﻘﻴﺎس ﭼﻨﺪﺑﻌﺪی اﺿﻄﺮابﻛﻮدﻛﺎن ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ 84/0 و 97/0اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ اﻳﻦ ﻣﻘﻴﺎس ﺑﺎ ﻣﻘﻴﺎس اﺿﻄﺮاب آﺷﻜﺎر وﻣﻘﻴﺎس اﻓﺴﺮدﮔﻲ ﻛﻮدﻛﺎن ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ 83/0 و 20/0 ﺑﻮد ﻛﻪ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ رواﻳﻲ ﻫﻤﮕﺮا و واﮔﺮی ﻣﻘﻴﺎسﻣﺬﻛﻮر اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﺎﻣﻠﻲ ﺗﺄﻳﻴﺪی ﻧﻴﺰ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ اﻟﮕﻮی 4 ﻋﺎﻣﻠﻲ ﻣﻘﻴﺎس ﭼﻨﺪﺑﻌﺪی اﺿﻄﺮابﻛﻮدﻛﺎن در ﺟﺎﻣﻌﻪ اﻳﺮاﻧﻲ ﺑﺮازش ﺧﻮﺑﻲ دارد. ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی: ﻣﻘﻴﺎس ﭼﻨﺪﺑﻌﺪی اﺿﻄﺮاب ﻣﺸﺨﺼﻪﻫﺎی روانﺳﻨﺠﻲ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻟﻲ در ﺟﺎﻣﻌﻪ اﻳﺮاﻧﻲ دارد و ﻳﻚ اﺑﺰار ﻏﺮﺑﺎﻟﮕﺮی ﻣﻔﻴﺪ ﺟﻬﺖ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻛﻮدﻛﺎن ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ اﺧﺘﻼلﻫﺎی اﺿﻄﺮاﺑﻲ اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
"Dreessen, Bogels, Weckx & van Melick 17 ﻋﻠﻲ ﻣﺸﻬﺪی، رﺿﺎ ﺳﻠﻄﺎﻧﻲ ﺷﺎل، ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻣﻴﺮدورﻗﻲ و ﺑﺘﻮل ﺑﻬﺮاﻣﻲ اﺳﭙﻨﺲ ﻧﻴﺰ ﻛﻪ ﺑﻪ ارزﻳﺎﺑﻲ اﺧﺘﻼلﻫﺎی اﺿﻄﺮاﺑﻲ ﻛﻮدﻛﺎن ﻏﻴﺮﺑﺎﻟﻴﻨﻲ ﭘﺮداﺧﺘﻪ، اﻋﺘﺒﺎر ﺑﺎزآزﻣﺎﻳﻲ ﺑﺴﻴﺎر ﭘﺎﻳﻴﻨﻲ داﺷﺘﻪ، و ﻫﻤﺴﺎﻧﻲ دروﻧﻲ آن 6/0 ﺗﺎ 8/0 اﺳﺖ )اﺳﭙﻨﺲ، ﭘﺎﻻ، ﺑﺎرت و ﺗﺎرﻧﺮ1، 3002(.
ﻣﺎﺗﺮﻳﺲ ﺿﺮاﻳﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﺧﺮدهﻣﻘﻴﺎسﻫﺎی ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﭼﻨﺪﺑﻌﺪی اﺿﻄﺮاب ﻛﻮدﻛﺎن ﺑﺎ اﺑﺰارﻫﺎی ﻣﻮازی ﻧﻤﺮه ﻛﻠﻲ اﺟﺘﻨﺎب از اﺿﻄﺮاب اﺿﻄﺮاب ﻋﻼﺋﻢ ﻣﺘﻐﻴﺮ اﺿﻄﺮاب آﺳﻴﺐ ﺟﺪاﻳﻲ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ **83/0 **32/0 **33/0 **63/0 40/0 اﺿﻄﺮاب آﺷﻜﺎر 20/0 80/0- 70/0 80/0 100/0 - اﻓﺴﺮدﮔﻲ ۵٠/٠<* P ١٠/٠<** P ﺑﺮرﺳﻲ رواﻳﻲ ﻫﻤﮕﺮا ﻣﻘﻴﺎس اﺿﻄﺮاب آﺷﻜﺎر در ﺟﺪول 3 ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻫﻤﻪ ﺿﺮاﻳﺐ ﺑﻪ اﺳﺘﺜﻨﺎی ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻧﻤﺮه اﺿﻄﺮاب آﺷﻜﺎر ﺑﺎ ﻧﻤﺮه اﺟﺘﻨﺎب از آﺳﻴﺐ، ﻣﻌﻨﺎدار اﺳﺖ.
ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻋﻤﻠﻜﺮد آزﻣﻮدﻧﻲﻫﺎ در ﻣﻘﻴﺎس اﺿﻄﺮاب ﻛﻮدﻛﺎن ﺑﻪ ﺗﻔﻜﻴﻚ ﭘﺎﻳﻪ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﻣﻘﺪار F اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﻴﺎر ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻛﻼس ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎ 79/6 80/21 ﺳﻮم 68/11 02/0 03/6 ﭼﻬﺎرم ﻋﻼﺋﻢ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ 88/7 75/11 ﭘﻨﺠﻢ 02/5 09/8 ﺳﻮم 56/1 24/5 78/9 ﭼﻬﺎرم اﺿﻄﺮاب اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ 43/5 96/9 ﭘﻨﺠﻢ 15/4 71/01 ﺳﻮم 04/0 98/3 22/01 ﭼﻬﺎرم اﺿﻄﺮاب ﺟﺪاﻳﻲ 45/4 90/01 ﭘﻨﺠﻢ 34/5 81/81 ﺳﻮم **83/4 34/4 25/91 ﭼﻬﺎرم اﺟﺘﻨﺎب از آﺳﻴﺐ 36/4 25/91 ﭘﻨﺠﻢ 35/51 43/94 ﺳﻮم 20/1 03/21 84/15 ﭼﻬﺎرم ﻧﻤﺮه ﻛﻠﻲ اﺿﻄﺮاب 79/51 98/05 ﭘﻨﺠﻢ ١٠/٠<* P<٠/٠۵ ** P 97 ﻋﻠﻲ ﻣﺸﻬﺪی، رﺿﺎ ﺳﻠﻄﺎﻧﻲ ﺷﺎل، ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻣﻴﺮدورﻗﻲ و ﺑﺘﻮل ﺑﻬﺮاﻣﻲ ﻃﺒﻖ ﺟﺪول 7 ﺑﻴﻦ داﻧﺶآﻣﻮزان ﺳﻪ ﭘﺎﻳﻪ ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﺗﻨﻬﺎ ﺗﻔﺎوت در ﻧﻤﺮه اﺟﺘﻨﺎب از آﺳﻴﺐ ﻣﻌﻨﺎدار اﺳﺖ.
Muris, Merckelbach, Ollendick, King, & Bogie ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﻲ ﻛﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل 6/ ﺷﻤﺎره 1)12(/ ﺑﻬﺎر1931 08 رواﺳﺎزی و ﺑﺮرﺳﻲ اﻋﺘﺒﺎر ﻣﻘﻴﺎس ﭼﻨﺪﺑﻌﺪی اﺿﻄﺮاب ﻛﻮدﻛﺎن ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺮرﺳﻲﻫﺎی ﻣﺎرچ و ﻫﻤﻜﺎران )7991(، دﻳﺮﻛﺮ و ﻫﻤﻜﺎران )1002( و ﻣﻮرﻳﺲ و ﻫﻤﻜﺎران )2002( ﻧﺎﻫﻤﺴﺎن اﺳﺖ و اﻳﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ اﺣﺘﻤﺎﻻ ﻧﺎﺷﻲ از ﺗﻔﺎوتﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ اﺳﺖ."