چکیده:
زمینه: در کشور ما حوادث جاده ای یکی از علل عمده مرگ و میر را تشکیل می دهند که بخش عمده ای از قربانیان این حوادث موتور سیکلت سواران هستند. بنابر آمار موجود در استان مازندران افزایش قابل توجه 85 درصدی میزان مرگ و میر موتور سواران در سال 1382 نسبت به سال 1381 دیده شده است. به همین دلیل بر آن شدیم تا الگوی صدمات وارده در اجساد موتور سواران را در شهرستان ساری بررسی نماییم.
روشها: این مطالعه به روش توصیفی تحلیلی و نمونه گیری آن به صورت سرشماری انجام شد. اطلاعات مربوط به هر یک از 89 پرونده مرگ ناشی از تصادفی در موتور سیکلت سواران مرکز پزشکی قانونی ساری در سال 1382، شامل نتیجه معاینات پزشک قانونی، پرونده بیمارستانی، مشخصات و اطلاعات دموگرافیک ثبت گردید. اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: از 89 جسد ارجاع شده به مرکز، 93.3 درصد مرد و 6.7 درصد زن بودند. میانگین سنی افراد 28.1 بود. محل فوت 28 درصد متوفیان در محل وقوع حادثه، 9 درصد حین انتقال و 36 درصد در بیمارستان بود. 84.2 درصد از حادثه دیدگان راننده و 15.8 درصد ترک نشین بودند. مرگ و میر در نیمه اول سال، 67.5 درصد و در نیمه دوم سال، 23.5 درصد بود. در آسیب قسمتهای مختلف بدن، سر و صورت در 94.4 درصد، گردن در 14.6 درصد، تنه در 66.3 درصد و اندامها در 92.1 درصد از موارد دچار صدمه شده بودند.
نتیجه گیری: صدمه به سر علت اصلی مرگ و میر بود. بنابراین استفاده از کلاه ایمنی می تواند نقش چشمگیری درکاهش مرگ و میر و عوارض در حوادث ایفا نماید. به علاوه به نظر می رسد زمان مرگ ومیر موتور سیکلت سواران از الگوی زمانی خاصی پیروی می کند که می تواند با اقدامات پیشگیرانه از وقوع اینگونه حوادث مرگبار جاده ای کاست.
خلاصه ماشینی:
"بنابر آمار موجود در استان مازندران افزایش قابلتوجه 85 درصدی میزان مرگومیر موتورسواران در سال
پرونده مرگ ناشی از تصادف در موتور سیکلتسواران مرکز پزشکیقانونی ساری در سال 1382،شامل نتیجه معاینات پزشک قانونی،
و شایعترین علت مرگ در سنین 42-1 سال شناخته شده است2.
حوادث ناشی از وسیله نقلیه موتوری اصلیترین علت مرگ در این
در این مطالعه 3/5 درصد موتورسواران الکل مصرف کرده بودند
بودند و میانگین سنی 8/28 سال بود.
9 عصر اتفاق افتاده بود و اکثر افراد مذکر و بدون کلاه ایمنی بودند.
و 68 درصد بستری در رانندگان موتورسیکلت حادثه بود.
از بین 1119 مورد فوت شده در 13819،661 نفر موتورسیکلت
از بین 1353 فوت شده در سال 1382،307 نفر موتور
مرگ در موتورسیکلتسواران معادل 85 درصد بود.
50 نفر(7/42 درصد)بین 15 تا 25 سال داشتند.
کمترین مرگومیر(2 مورد)در دیماه حادث شده بود.
مختلف قرار گرفته بودند و 68 نفر(4/76 درصد)تحت هیچگونه
درصد متوفیان دچار صدمه شده بودند.
نمودار شماره 1-توزیع زمانی وقوع حوادث جادهای موتورسیکلتسواران ارجاع شده به تالار
بافت مغز شده بودند،اما در 45 نفر(6/50 درصد)علت تامه مرگ
که در سایر ساعات،8/37 درصد تصادفات در شهر اتفاق افتاده بود
درصد حوادث داخل شهر،علت تامه مرگ ضربه به سر و در1/45
درصد حوادث خارج از شهر علت تامه مرگ ضربه به سر اعلام شد که
در این مطالعه از 348 مورد مرگ ناشی از تصادف ارجاع شده به
تصادفات جادهای ارجاع شده به تالار تشریح مرکز پزشکیقانونی ساری در سال 1382
با توجه به اینکه حوادث ناشی از موتورسیکلت از مرگومیر"