Skip to main content
فهرست مقالات

دوگانگی در اندیشه های اشعری

نویسنده:

(5 صفحه - از 10 تا 14)

کلید واژه های ماشینی : اشعری ، اللمع ، کلام ، معتزله ، احمد بن حنبل ، کتاب ، حنابله ، اهل حدیث ، الابانه ، عقائد

خلاصه ماشینی:

"ما تصور می‌کنیم اصول اندیشه‌های اشعری پس از دوران تحول از مکتب معتزله همانست که در کتاب «اللمع»آمده است و کتاب«الابانه»را تحت شرائط خاصی که در آن قرار گرفته بود نوشته است زیرا که اشعری از طرف حنابله همواره مورد انتقاد بود و حتی حنابله او را خطرناکتر از معتزله می‌دانستند برای این که اشعری در عین حال که از علم کلام دفاع می‌کرد و مطالب خود را به شیوۀ اهل کلام مطرح می‌ساخت خود را منتسب به اهل سنت می‌نمود و این بنظر حنابله بدتر از اعتزال بود و لذا یکی از مخالفان اشعری گفته است:اشعری پیش من از بدعت‌گذاران است،و بدعت او افزونتر از بدعت معتزله می‌باشد{P17P}. کتاب الابانه کار خودش را کرد و بعضی از حنابلۀ معتدل اشعری را باور کردند و او را به عنوان امام اهل السنة تأیید نمودند{P24P}بعدها نیز که بسیاری از حنابله مکتب کلامی اشعری را رد می‌کردند بعضی از آنها عقائد او را مورد تأیید قرار دادند مثلا ابن تیمیه عقائد اشعری را نزدیکترین مکتب کلامی نسبت به اهل سنت و حدیث قلمداد می‌کند{P25P}و ابن عماد حنبلی در کتاب خود پس از نقل مقدمۀ«الابانه»می‌گوید: «قسم به جان خودم این همان عقیده‌ای است که باید به آن معتقد شد و از آن خارج نمی‌شود مگر کسی که در دل او غل و غش باشد و من خداوند را شاهد می‌گیرم که به همه آنچه گفته است اعتقاد دارم و از خداوند می‌خواهم که مرا در این عقیده ثابت نگهدارد»{P26P}."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.