چکیده:
جانشینی پیامبر(ص) از قرن ها پیش مورد بحث و گفتگو میان مسلمانان بوده و در این میان شیعه دلایل محکم و متقنی در اثبات باور مبنی بر نص و جانشینی علی(ع) ارائه کرده است. در خدشه به این باور و تواتر غدیر مخالفان تشیع می گویند: «اگر چنین است که هزاران صحابه در غدیرخم حضور داشتند و همه شنیدند که رسول خدا(ص) علی(ع) را به عنوان جانشین خود بعد از وفاتش تعیین کرد؛ پس چرا از هزاران صحابه یکی نیامد و به خاطر غصب شدن حق علی(ع) اعتراض نکرد.» در نوشتار حاضر با استناد منابع تاریخی و گاه منابع حدیثی و از منظرهای مدیریتی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی به بررسی دلایل موفقیت گردانندگان سقیفه در تصاحب منصب جانشینی رسول خدا(ص) می پردازیم.
خلاصه ماشینی:
سقیفه، خلافت، پیامبر اکرم|، امام علی×، ابوبکر، عمر بن خطاب، غدیرخم طرح مسئله جانشینی پیامبر| از قرنها پیش هماره مورد بحث و گفتگو میان مسلمانان بوده و در این میان شیعه دلایل محکم و متقنی در اثبات باور خود ارائه کرده است.
برای نمونه در یکی از آثار پرنسخه و مشهور وهابیان که حاوی بیش از 180 شبهه علیه اعتقادات شیعه است و نویسنده ادعا دارد طرح این سؤالات باعث هدایت (؟!) جوانان شیعه شده، آمده است: شیعه میگوید هزاران صحابه در غدیرخم حضور داشتند و همه شنیدند که رسول خدا| علی× را بهعنوان جانشین خود بعد از وفاتش تعیین کرد؛ اگر چنین است پس چرا از هزاران صحابه یکی نیامد و بهدلیل غصب شدن حق علی× اعتراض نکرد، حتی عمار بن یاسر و مقداد بن اسود و سلمان فارسی ـ رضی الله عنهم ـ چیزی نگفتند و یکی نیامد و نگفت: ای ابوبکر چرا خلافت را از علی غصب میکنی و حال آنکه میدانی پیامبر| در غدیرخم چه گفت؟ ابتدا نگاهی بسیار گذرا به جریان سقیفه میاندازیم و سپس به دلایل بی توجهی صحابه به فحوای حدیث غدیر میپردازیم.
1 و در نهایت اجتماع سقیفه با معرفی ابوبکر برای خلافت خاتمه یافت و ابوبکر، درحالیکه عمر و ابوعبیده و گروهی از مردان قبیله اوس دور او را گرفته بودند، رو به مسجد رسول خدا| آورد و سعد نیز با یاران خود به منزل رفت.
3 جالب است بدانیم آن دسته از انصار که از بیعت با ابوبکر سرباز زدند، با حضرت علی× نیز بیعت ننمودند و درواقع دنبال حاکمیت خود بودند، نه تعیین بهترین گزینه برای جانشینی رسول خدا|.