خلاصه ماشینی:
"جهان منتقد با سینما و در نسبت با آن ساخته میشود.
فیلم دیدن و فهمیدن برای منتقد مسئلهفهم و اهل تأمل مثل دیدن عالم، و از پس آن اندیشیدن و زیستن است.
به همین خاطر برای او، سینما عامل دیدن و رشد است.
منتقد است که هویت مستقل خود را با سینما ساخته و پرورده و از اینجا به بعد، جهان او در نقدهایش اهمیت مییابند.
نوشتههایی که پس از دیدن فیلم میآیند اگر از درون منتقد و از ارتباط بیواسطه با جهان اثر باشند و جهان یکهی منتقد را بنمایانند، امکان نقد سینما بودن را مییابند.
منتقد فیلم بر آن است تا تجربهاش را از اثر، هم در توجیه جهان خود، هم در توجیه -ستایش یا نفی- اثر با ما به اشتراک بگذارد.
نویسندهی نقد سینمایی نمیتواند خوب بودن و تأثیرگذاری فیلم را فرض بگیرد و از مفاهیم و معناهای مستتر در فیلم -به زعم خود- آغاز کند؛ که اگر اینچنین باشد، نسبت خود را با فیلم مشخص نساخته است."