خلاصه ماشینی:
"1) هرچند توکیدیدس (Thukydides) و هرودوت به نقل وقایع حداکثر بهمثابهی نمونهای و موردی برای کل تاریخ پرداختهاند، ولی بهنحوی، به درک قانونمندی و تیپشناسی نزدیک شدهاند؛ این طرز تأمل- که در اساس گرفتار تفکر چرخش و گردش ابدی عالم وجود بود- بعدها توسط پولیبیوس (Polybios) و ارسطو، بهصورت قانون طبیعی پیدایش و رشد و سپس اضمحلال اشکال حکومتی مونارشی، آریستوکراتی و دمکراتی شناخته و بیان شد؛ و این همان فکری است که بعدها توسط ماکیاولی مطرح گردید.
پس این بوسوئه است که در کتاب «گفتاری دربارهی تاریخ جهانی»، تاریخ جهانی مسیحی را ترسیم ساخته است و تحت تأثیر خرد دکارتی، راسیونالیسم نقادانهی روشنگری را با شکاکیت توأم ساخت و از اینجا ایدهی دست ادارهکنندهی خداوند شخصی مسیحی بر روی تمام تاریخ -یعنی خدای واحد و مشخص- به خرد جهانی (Weltvernunft)تبدیل شد که عالم و آدم را طبق قوانین لایزال طبیعی اداره میکند؛ البته این عقل جهانی الهی است!
از اینجا تکامل فرهنگ بشریت، با وجود تمام تنوع و تعدد آن، مبنای اساس تاریخ جهانی گردید و پیشرفت انسان و عقبماندگی مراحل قدیم تاریخی مورد بحث قرار گرفت.
پس در دوران روشنگری تحت عنوان تاریخ جهانی، که بحث تکامل کولتور بود، وظیفهی مهمی احساس گردید: از این شمارند اثر (Schlőger) «تصور یک تاریخ جهان» و سخنرانی «چه معنی میدهد و برای چه هدف پایانیای تاریخ جهان میآموزیم» که پایان آن اثر (Schlosser) به نام «تاریخ جهان برای ملت آلمان» قرار دارد که به قول دیلتای اساس اینورزال تاریخ جدید است."