خلاصه ماشینی:
"بنیادیناندیشی در بستر بینش تمدنی بررسی سیر آموزشی پیشنهادی فرهنگستان علوم اسلامی قم گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین علی محمدی1 چه شرایط و آسیبهایی در وضع فکری نیروهای انقلابی و به خصوص دانشگاهها، زمینهساز طراحی سیری آموزشی در «واحد ارتباطات طلاب و دانشجویان فرهنگستان علوم اسلامی» قم شده است؟ تمایز این سیر با سیرهای دیگر در چیست؟ شأن نزول و بستر اجتماعی بحث در باب یک «سیر محتوایی» به منظور «آموزش نیروهای کارآمد انقلاب اسلامی»، ناتوانی ساختارهای رسمی برای پرورش نیروهایی شایستهی انقلاب اسلامی است.
مراحل و سرفصلهای این سیر آموزشی بر چه مبنا و منطقی طراحی و تنظیم شده است؟ سیر آموزشی بر اساس همان نگاه انسانشناسی، دارای سه مرحله است که در هرکدام، یکی از ویژگیهای روحی، اندیشهای یا مهارتی، محور اصلی است: بینش تمدنی (با هدف ارتقاء هویت تاریخی مخاطب، بهمنظور مجاهده در بستر اجتماعی)، اندیشههای بنیادین (با هدف ارتقاء قدرت ذهنی مخاطب در کشف و بررسی مبانی جریانهای فکریـاجتماعی) و مهارتهای تحقیقی (با هدف توانمندسازی مخاطب، برای تئوریزه کردن مدیریت مسائل مختلف بر اساس آرمانهای انقلاب).
مرحلهی اول برای همهی دانشجویان، در رشتههای مختلف علوم انسانی، پایه، مهندسی و حتی طلاب مشترک است؛ اما مراحل بعد ویژهی کسانی است که قصد حضور در عرصهی تحول در علوم انسانی دارند؛ چراکه در حال حاضر نوع تقابل تمدنی انقلاب اسلامی با غرب، استخدام علوم پایه و تکنولوژیک برای دفاع سیاسی است و هنوز عمق درگیری تمدنی انقلاب اسلامی و مدرنیته به آن سطح نرسیده که انقلاب اسلامی مدعی تحول در علوم پایه و تکنولوژیک باشد، ولی در علوم انسانی به صراحت مقام معظم رهبری میگویند علوم انسانی مبتنی بر کفر و مبانی الحادی است و باید علوم انسانی مبتنی بر مبانی قرآنی ایجاد شود."