خلاصه ماشینی:
"همه از جلوهها و ثمرات تجدد است، نه علت آن؛ به همین جهت از همان زمان مشروطیت تقریبا همهی این موارد را وارد کردیم، انتخابات برگزار کردیم و مجلس شورای ملی تشکیل دادیم، حکومت را مشروط کردیم، پوشش زنان و مردان را تغییر دادیم، قانون مدنی نوشتیم، در مقاطعی آزادی سیاسی و اجتماعی دادیم، اما به تجدد نرسیدیم.
ما میخواستیم همان که هستیم باشیم و مزایای تمدن غربی را نیز داشته باشیم اما متوجه نبودیم که این مزایا میوهها و شاخههایی است که درخت آن ریشه در زمین دیگری دارد و تا آن زمین را مهیا نکنیم، درخت ثمر نمیدهد؛ از سوی دیگر وجه غلبه و سلطهی غرب که در شکل استعمار کهنه و نو، به ما هجومآور شده بود، نوعی مقاومت و ستیز و مبارزه علیه غرب را ایجاب میکرد و مسائلی از قبیل بازگشت به خویشتن، رهایی از سلطهی استعمار و مبارزه با امپریالیسم را پیش آورد؛ اما در قریب به اتفاق موارد ایدئولوژیها و مفاهیم غربی بهطور مستقیم یا غیرمستقیم پشتوانهی نظری مبارزهی با غرب بودند و به بیان دیگر مبارزان غالبا با اتکا به وجهی از اندیشهی غربی به مبارزهی با غرب سیاسی و نظامی میپرداختند.
در این صورت خواست تجدد به چه معنا است؟ اگر تجدد را به معنای قرن هجدهمی آن لحاظ کنیم، یعنی تجدد را به همان معنایی که روشنفکران قرن هجدهم معرفی کردهاند که شاخص آن، مفاهیم پیشرفت و عقل روشنبین و محاسبهگر (reason) و خودمختاری و خودآیینی فاعلیت بشری (Subjectivity) و آزادی سیاسی و اجتماعی و عقیدتی است، در نظر آوریم، نظر به اینکه این معانی امروزه دیری است که در خود غرب مورد چونوچرا قرار گرفته است و از بسیاری و در بسیاری موارد اساس آن سست گردیده است."