چکیده:
حمل و نقل که از ارکان اصلی در شهرهاست، باید با ملاک های توسعه پایدار هماهنگ باشد. با استفاده از این نگرش، ضرورت و اهمیت پرداختن به سیستم های حمل و نقل غیرموتوری خصوصا دوچرخه که می تواند جایگزین خودرو در سفرهای کوتاه درون شهری شود، روشن می شود. بنابراین، این مقاله با هدف شناخت نقاط قوت و ضعف آن و ایجاد زمینه ای مناسب برای افزایش رضایت مندی شهروندان از محیط شهری و لذت بردن آنها از زندگی در شهر بهارستان، انجام می شود. روش پژوهش مورد استفاده روش توصیفی- تحلیلی می باشد و اطلاعات و داده های آن به کمک مطالعات میدانی و کتابخانه ای جمع آوری شده است. در تهیه نقشه ها هم از نرم افزار سیستم اطلاعات جغرافیایی استفاده شد و هم چنین نرم افزارEXCEL برای ترسیم نمودارها به کار گرفته شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که وضعیت دوچرخه سواری شهر جدید بهارستان دارای نقاط ضعف بسیاری است که مهم ترین نقاط ضعف در معیارهای پیوستگی مسیر، پارکینگ و وضعیت معیارها در مکان های تفریحی وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
از مهم ترين مزاياي سفرهاي درون شهري با دوچرخه مي توان به بالابودن سرعت متوسط دوچرخه در مسافت هاي کوتاه تا ٦ کيلومتر (سعيدنيا، ١٣٨١: ٣٧)، نياز به فضاي بسيار کم براي عبور و مرور و پارکينگ (مهندسان مشاور آمودراه ، ١٣٧٦: ٩٧)، نداشتن آلودگي و کمک به توسعه پايدار (مهندسان مشاور آمودراه ، ١٣٧٦: ٩٧)، ارتقاي سلامت قلبي ، عروقي و تنفسي دوچرخه سواران (رابرگز و رابرتس ، ١٣٨٥: ٤٠٩) اشاره کرد.
از مهم ترين تحقيقات انجام شده دربارة موضوع دوچرخه مي توان به موارد زير اشاره کرد: مختاري ملک آبادي (١٣٩٠)، به اين نتيجه رسيده است که بين دسترسي بهتر به ايستگاه هاي دوچرخه و ميزان استفاده از آن به عنوان وسيله حمل و نقل ، رابطه معناداري وجود دارد ولي تعداد ايستگاه هاي دوچرخه ، طراحي مسيرهاي ويژه دوچرخه و ساير تمهيدهاي انديشيده شده هنوز کافي نبوده و دوچرخه در شهر اصفهان بيشتر به عنوان يک وسيله تفريحي ـ ورزشي است و جايگاه مناسبي به عنوان يک وسيله در راستاي انجام سفرهاي شهري و کاهش بار ترافيکي به دست نياورده است .
ميانگين ميانگين هاي وضعيت معيارها و خيابان ها، بيان گر ارزش ٢/٥٩ براي کل شهر است ، که بر اين اساس مي توان اظهار داشت وضعيت کلي شهر جديد بهارستان از جهت معيارهاي مورد سنجش درباره دوچرخه سواري به صورت «متوسط رو به ضعيف » مي باشد.
شهر بهارستان به عنوان يکي از شهرهاي جديد اصفهان در سال ١٣٨٥ داراي جمعيت ٤٥٦٢٩ است که با توجه به برنامه ريزي از قبل انجام شده براي اين شهرها، انتظار مي رود که از همه جنبه ها به ويژه حمل و نقل داراي عملکرد مناسبي باشند.