خلاصه ماشینی:
"حوزه علمیه؛ حوزه عملیه تأملی در شأنیت علمی و عملی حوزهی علمیه علیاصغر سهرابی/ طلبه حوزهی علمیه قم اشاره با وقوع انقلاب اسلامی و توجه یافتن جریان انقلابی حوزوی به ضرورت اقامهی دین و حضور گستردهتر حوزه در عرصهی اجتماع گرایشی به وجود آمد که ایدهاش حضور حداکثری روحانیت در تمام عرصهها بود.
2. تخصصهایی از این دست، چه جایگاهی در منظومهی وظایف طلبگی دارند؟ بایدها و نبایدهای حضور اجتماعی طلبه و تصدی مشاغل و پایگاههای اجتماعی توسط او چیست؟ ملاک ما برای ارزیابی عملکرد اجتماعی روحانیت چیست؟ آیا یک آخوند فیلمساز، همانقدر طلبه است که یک پیشنماز مسجد؟ آیا داستاننویسی، باید به اندازهی منبر رفتن، در دستگاه روحانیت رسمیت داشته باشد؟ آیا میتوان یک طلبهی متخصص در علوم اجتماعی را هم عالم دینی محسوب کرد؟ جایگاه واقعی حوزه و طلبه در جامعهی امروز کجاست؟ 3.
یعنی اگر حوزه و روحانیت خود را متعهد به جریان ولایت الهی در جامعه میداند، باید حکومت اسلامی تشکیل دهد و این یعنی ورود حداکثری به عرصهی اجتماع و اجرا."